Bachelor in ondernemerschap en ontwikkeling van kleine bedrijven
Brno University of Technology
Belangrijke informatie
Campuslocatie
Brno, Tsjechië
Talen
Engels
Studieformaat
Op de campus
Duur
3 jaar
Tempo
Full time
Collegegeld
EUR 1.800 / per year *
Deadline voor aanmelding
Informatie aanvragen
Eerste startdatum
Sep 2024
* 1500,- EUR/academiejaar voor EU-burgers /8000,- EUR/academiejaar voor niet-EU-burgers
Invoering
Ondernemerschap en ontwikkeling van kleine bedrijven
Faculteit: FBM Afkorting: BAK-ESBD Acad. jaar: 2022/2023
Soort opleiding: Bachelor
Studieprogrammacode: B0413P050016
Diploma behaald: Bc.
Voertaal: Engels
Accreditatie: 8.10.2019 - 8.10.2029
Specifieke toelatingseisen: Voorwaarde voor toelating is een afgeronde middelbare schoolopleiding.
Profiel van de opleiding: Professioneel georiënteerd
Wijze van studie: Voltijdstudie
Standaard studieduur: 3 jaar
Programmabegeleider : doc. Ing. Robert Zich, Ph.D.
Opleidingsraad
Voorzitter:
prof. Ing. Alena Kocmanová, Ph.D.
raadslid intern:
doc. Ing. mgr. Karel Brychta, Ph.D. , doc. Ing. Vít Chlebovský, Ph.D. , prof. Ing. Marie Jurová, CSc. , prof. Ing. Vojtěch Koráb, Dr., MBA , Ing. Jiří Kříž, Ph.D. , doc. Ing. et Ing. Stanislav Škapa, Ph.D. , doc. Ing. Robert Zich, Ph.D.
wethouder extern:
Ing. Rostislav Tesař
Studiedoelen
De primaire educatieve doelstelling van de studie is om de afgestudeerden de vaardigheden te bieden die nodig zijn om hun eigen kleine bedrijven te runnen en om te werken in functies die verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van activiteiten die verband houden met het runnen van grotere ondernemingen of andere organisaties.
In zijn concept van het onderwijzen van de theoretische achtergrond en de vorm van het opdoen van praktische ervaring, verbetert het programma de interdisciplinaire expertise en vaardigheden van de afgestudeerden, waardoor hun potentieel wordt ontwikkeld om actief te zijn bij het ontwikkelen van alle sleutelfuncties van een onderneming en het bedenken van bedrijfsmodellen. Hier wordt het principe van interdisciplinariteit gezien als een combinatie van de economische en bestuurlijke opvattingen in bedrijfsprojecten. Vanuit dit oogpunt kan de algemene sociale doelstelling van het programma worden gedefinieerd als de ontwikkeling van ondernemersexpertise in de zin van de economische en sociale ontwikkeling van de economie van een land en verbetering van het concurrentievermogen, zowel voor individuele bedrijven als voor de economie als geheel.
Het doel van de uitgebreide ontwikkeling van ondernemerscompetenties die door het programma worden aangeboden, is dat de afgestudeerden een diep begrip krijgen van de economische, bestuurlijke en sociale context van ondernemersactiviteit. Wat de praktische focus betreft, wil het programma de studenten al tijdens de studie hands-on ervaring met ondernemerschap bieden. De onderwijsmethoden zijn gekozen met het doel een maximale efficiëntie van het onderwijsproces te bereiken door de competenties van de studenten te ontwikkelen door praktische training te combineren met individuele zelfstudie en groepsleren.
De afgestudeerden van de beroepsgerichte bacheloropleiding Ondernemerschap en Small Business Development worden niet alleen als handelaar, maar ook op het niveau van het midden- en kleinbedrijf volledig toegerust voor het eigen ondernemerschap. Ze zullen succesvol zijn in het vervullen van de rollen als oprichters, eigenaren en managers van bedrijven. Ze zullen zowel in familiebedrijven als in alle kleine en middelgrote ondernemingen kunnen werken, inclusief startende bedrijven. Ze zullen de opgedane kennis zowel kunnen toepassen op de bedrijfsontwikkeling van bedrijven als op het beheer van een dergelijke ontwikkeling. De afgestudeerden kunnen ook projecten van kleine ondernemingen en zakelijke teams beheren. Ze zullen ook banen vinden in grote bedrijven op posities die uitgebreide projecten leiden om producten en diensten te ontwikkelen en op de markt te brengen, om op innovatieve wijze bedrijfsactiviteiten uit te breiden. De afgestudeerden kunnen werken als managers die verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling en implementatie van marketing- en bedrijfsactiviteiten van bedrijfsentiteiten en andere organisaties.
Welke soorten opleidingen zijn mogelijk voorafgegaan
Afgestudeerden van de bacheloropleiding Entrepreneurship and Small Business Development kunnen hun studie voortzetten in de masteropleidingen die worden aangeboden aan de BUT-faculteit Business and Management.
Programma resultaat
Een afgestudeerde van de bacheloropleiding ‘Entrepreneurship and Small Business Development’ beschikt over de kennis en vaardigheden die nodig zijn om bedrijfsactiviteiten op te starten en uit te bouwen, zowel in de vorm van een eenmanszaak als in de vorm van het oprichten van een onderneming. Identificeert, creëert en evalueert zakelijke kansen in een gemondialiseerde marktomgeving en kan manieren voorstellen om deze te gebruiken, inclusief het opstellen van een passend bedrijfsplan. Hij definieert duidelijk de mondiale sociale en economische marktinvloeden op bedrijfsactiviteiten en is in staat relevante maatregelen te nemen. Het past een analytische benadering toe bij het vinden van oplossingen voor problemen die verband houden met bedrijfsactiviteiten.
Voor het beheer van bedrijfsactiviteiten, de oprichting van een eigen bedrijf en de ontwikkeling ervan past de afgestudeerde van het programma procedures toe voor het verkrijgen en organiseren van alle benodigde middelen. Hij is in staat het juiste businessmodel te definiëren. Kent, begrijpt, definieert en stelt de managementprocessen van nieuw opgerichte of zich ontwikkelende bedrijfsentiteiten in. Hij is in staat benaderingen voor het veiligstellen van bedrijfsactiviteiten te ontwerpen en toe te passen op een manier die overeenkomt met de huidige fase van de groei van het bedrijf. Het definieert de positie van het eigen bedrijf zowel in het waardesysteem van de markt als in de sociaal-economische context van de zakelijke omgeving.
De afgestudeerde heeft ervaring en vaardigheden verworven door eigen ondernemersactiviteiten en heeft ervaring met het toepassen van theoretische concepten en kennis in een echte zakelijke omgeving. De competentie van de afgestudeerde is zowel gebaseerd op de ervaring van het werken in teamverband als op de interactie van het team en het bedrijf met klanten, leveranciers, concurrenten, zakenpartners en andere externe belangengroepen.
Binnen het profiel van de afgestudeerde kunnen de verworven kennis, vaardigheden en competenties worden onderverdeeld in drie groepen: vakkennis, vakvaardigheden en algemene competenties. Voor het gebied van professionele kennis en professionele vaardigheden worden de disciplines die daarbinnen worden ontwikkeld nader gespecificeerd en worden daarvoor specifieke outputs gedefinieerd.
Professionele kennis
- Het gebied van de economische theorie en fundamentele theoretische gebieden:
- heeft de theoretische en conceptuele kennis die nodig is om bedrijfsproblemen in de context van de mondiale markt en markteconomie te identificeren en te analyseren, begrijpt en definieert duidelijk de rol van bedrijfsactiviteiten en bedrijfsentiteiten in de gemondialiseerde markteconomie en hun sociaal-economische betekenis, definieert en begrijpt wiskundige hulpmiddelen en hun belang op het gebied van analyse voor de behoeften van bedrijfsactiviteiten, begrijpt de betekenis van macro-economische indicatoren en definieert hun impact op bedrijfsactiviteiten.
- Het vakgebied bedrijfseconomie, financiën, boekhouding en belastingen:
- definieert en evalueert economische categorieën kritisch, begrijpt en definieert de elementen van het financieel beheer van een bedrijf die van invloed zijn op de bedrijfsactiviteiten, begrijpt en definieert duidelijk de boekhoudkundige en fiscale aspecten van bedrijfsactiviteiten.
- Zakelijk gebied:
- definieert het economische, financiële en juridische kader van het bedrijfsleven, weet hoe de functies moeten worden gedefinieerd die nodig zijn voor het beheer en de ontwikkeling van een bedrijfsentiteit en de veiligheid van zakelijke activiteiten, definieert de varianten van toegang tot zakelijke activiteiten en legt hun bijzonderheden uit, definieert de factoren van de zakelijke omgeving die de bedrijfsactiviteit beïnvloedt en definieert de principes van de ontwikkeling van zakelijke relaties van de entiteit met geïnteresseerde belangengroepen in alle fasen van de ontwikkeling van het bedrijf, definieert de structuur van het bedrijfsplan en de benaderingen voor de creatie ervan, definieert benaderingen voor het evalueren het zakelijke potentieel van bedrijven en zakelijke projecten.
- Het vakgebied management en leiderschap:
- definieert en evalueert kritisch managementbenaderingen en leiderschapsprincipes voor de ontwikkeling van bedrijfsactiviteiten, definieert methoden en procedures die worden gebruikt in belangrijke managementfuncties om de ontwikkeling van bedrijfsactiviteiten te garanderen.
- Het gebied van marketing en zakelijke communicatie:
- o definieert marketingbenaderingen in de omgeving van kleine en middelgrote ondernemingen, definieert methoden voor het ontwikkelen van zakelijke communicatie, definieert benaderingen voor de ontwikkeling van diensten als product, definieert benaderingen voor het ontwikkelen van het merk van kleine en middelgrote ondernemingen.
- Presentatie- en communicatietechnieken:
- o beschrijft en begrijpt communicatie- en presentatietechnieken voor de presentatie van het bedrijf en haar bedoelingen, definieert benaderingen in de communicatie binnen het team, definieert duidelijk de rol van communicatie met belangengroepen en definieert passende persoonlijke en virtuele communicatiemiddelen.
Professionele taalvaardigheid:
- o brede en gevorderde kennis van Engelse terminologie op het gebied van bedrijfsmanagement en economie met de nadruk op de activiteiten van een bedrijfsentiteit.
- Professionele vaardigheden
- Het gebied van de economische theorie en fundamentele theoretische gebieden:
- past bredere economisch-theoretische kennis toe op het activiteitenniveau van bedrijfsentiteiten, identificeert huidige economische variabelen vanuit het standpunt van de bedrijfseenheid, past wiskundige benaderingen toe voor de analyse van relevante gebieden;
- Het gebied van bedrijfseconomie, financiën, boekhouding en belastingen:
- past kennis uit de bedrijfseconomie, boekhouding en belastingen toe om de standaardwerking van een klein bedrijf te waarborgen;
- Zakelijk gebied:
- identificeert een zakelijke kans, evalueert het potentieel van bedrijfsontwikkeling en samenwerking met partners en investeerders in de binnenlandse marktomgeving en in de internationale context, past procedures toe voor de introductie en innovatie van producten op de markt, zowel op het gebied van producten als diensten past creatieve en innovatieve bedrijfsbenaderingen toe op basis van een kritische evaluatie van opties, rekening houdend met mogelijke risico's op het niveau van de binnenlandse en internationale markt, past wettelijke voorschriften toe op het niveau dat nodig is voor het starten en ontwikkelen van bedrijfsactiviteiten, stelt een bedrijfsplan op, inclusief de implementatie ervan , definieert een bedrijfsmodel en de praktische implementatie ervan, beheer van de ontwikkeling van bedrijfsactiviteiten in alle fasen van bedrijfsontwikkeling.
- Het vakgebied management en leiderschap:
- beoordeelt uitgebreid het potentieel voor het ontwikkelen van het strategische concurrentievermogen van ondernemingen en organisaties en stelt strategische opties voor voor het gebruik van zakelijke kansen, formuleert doelen en gerechtvaardigde benaderingen voor het oplossen van problemen op basis van een kritische analytische beoordeling van de marktsituatie, procesactie en strategische plannen voor de uitvoering van de activiteiten van het bedrijf. Creëert en ontwikkelt een team voor het oplossen van complexe projecten en bedrijfsplannen, maakt effectief gebruik van teamwerk en past principes van management en leiderschap toe, zowel op het niveau van het bedrijf als op het niveau van internationale samenwerking, kiest geschikte hulpmiddelen om het beheer van zakelijke activiteiten te ondersteunen, past managementprincipes in een mondiale en multiculturele bedrijfsomgeving kunnen benaderingen voor het ontwikkelen van concurrentievermogen beoordelen en definiëren;
- Het vakgebied marketing en bedrijfscommunicatie:
- past marketinginstrumenten toe voor het evalueren van de markt en zakelijke kansen, voert marktonderzoek uit op basis van kwantitatieve en kwalitatieve methoden, interpreteert onderzoeksresultaten met behulp van passende analyses om de situatie in de mondiale marktomgeving te evalueren, implementeert activiteiten die bedrijfscommunicatie ontwikkelen, ontwerpt alomvattende producten en diensten, maakt gebruik van merkontwikkelingstechnieken voor de ontwikkeling van het bedrijf, de producten en de diensten.
- Presentatie- en communicatietechnieken:
- Beheerst de communicatie op het niveau van de eigenaar en manager van een klein bedrijf, communicatie in een team bij het oplossen van complexe projecten, weet hoe een businessplan moet worden gepresenteerd aan verschillende belangengroepen, weet hoe hij de juiste benadering van onderhandeling en conflictoplossing moet kiezen tijdens de communicatie, duidelijk presenteert zijn posities op het gebied van interne en externe communicatie, formuleert en presenteert duidelijk de essentie van de taken die moeten worden opgelost, weet hoe hij tools voor online communicatie in de bedrijfspraktijk moet gebruiken.
Professionele taalvaardigheid:het vermogen om op professioneel en algemeen niveau met Engelse teksten te werken, communicatie in schriftelijke en gesproken vorm op formeel en informeel niveau;
Algemene vaardigheden
Evaluatie van de bredere economische context van de ontwikkeling van het ondernemingsklimaat en beoordeling van de impact ervan op de bedrijfsactiviteiten en de samenleving.
Inzicht in de rol van bedrijfsactiviteiten op het niveau van ondernemingen, op het niveau van de staatseconomie, evenals hun maatschappelijke betekenis.Een complexe systematische aanpak voor het oplossen van problemen, gebaseerd op kritische analyse en gericht op een realistisch toepasbare oplossing, inclusief de implementatie ervan.Onafhankelijkheid en creativiteit bij het oplossen van complexe zakelijke en managementproblemenImplementatie van projectgerichte activiteiten met de nadruk op maximale efficiëntie en evaluatie van kritische punten en voordelen van het project.
Een specifieke groep competenties bestaat dan uit taalcompetenties. Gezien het feit dat de opleiding volledig in het Engels wordt gegeven, is alle literatuur die bij het onderwijs wordt gebruikt ook in het Engels. Er wordt rekening gehouden met enkele specifieke kenmerken van de focus van het programma, dat wil zeggen het terrein van het bedrijfsleven en de uitvoering van zakelijke activiteiten in de omstandigheden van de Tsjechische Republiek, en de noodzakelijke kennis van bijvoorbeeld Tsjechische wettelijke voorschriften wordt verzekerd door kennis van de passende Engelse terminologie. Taalcompetenties worden ontwikkeld op de volgende gebieden:
- kennis: gevorderde kennis van vakterminologie in de Engelse taal;
- vaardigheden: ontwikkeld vermogen om professionele teksten in het Engels te begrijpen, vermogen om vloeiend professionele teksten in het Engels te schrijven, vloeiend in het Engels te communiceren;
- vaardigheden: voorbereiding en zelfstandig beheer van vergaderingen en onderhandelingen in het Engels, presentaties in het Engels.
Carrièremogelijkheden
Afgestudeerden van de beroepsgerichte bacheloropleiding Entrepreneurship and Small Business Development worden uitgebreid voorbereid op de uitvoering van hun eigen ondernemersactiviteiten, niet alleen op het niveau van eenmanszaken, maar ook op het niveau van het midden- en kleinbedrijf. Afgestudeerden zullen solliciteren in de rol van oprichter, eigenaar en manager van het bedrijf. Afgestudeerden vinden niet alleen werk in familiebedrijven, maar in het algemeen in alle kleine en middelgrote bedrijven, inclusief startende bedrijven. Afgestudeerden zullen zowel van toepassing zijn op de bedrijfsontwikkeling van bedrijven als op het daadwerkelijke management van deze ontwikkeling. Afgestudeerd in projectmanagement van kleine bedrijven en in de ontwikkeling en het management van bedrijfsteams. Afgestudeerden kunnen ook werken in de omgeving van grote bedrijven in posities waar ze complexe projecten kunnen oplossen die te maken hebben met de ontwikkeling van producten, diensten en de introductie ervan op de markt, de innovatieve ontwikkeling van de bedrijfsactiviteiten van een groot bedrijf. Afgestudeerden zullen werk vinden in functies die verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling en implementatie van marketing- en zakelijke activiteiten van bedrijfsentiteiten en andere organisaties.
Galerij
leerplan
1e studiejaar
Benodigde cursussen
- Wiskunde
- Team- en bedrijfsontwikkeling
- Ontwikkeling van bedrijfsideeën
- Digitale marketing en sociale media
- Economie van het bedrijf
- Financieel beheer van een klein bedrijf
- Recht in ondernemerschap
- Beheer
- afzet
- Markteconomie
- Beginselen van ondernemerschap
2e studiejaar
Benodigde cursussen
- Ondernemerspraktijk 1
- Ondernemerspraktijk 2
- Boekhouding en belastingen
- Concurrentievermogen en branding van kleine bedrijven
- Human Resources Management in een klein bedrijf
- Marktonderzoek
- Project management
- Service Management
Optionele cursussen
- Frans voor beginners
- Frans voor beginners 2
- Gemiddeld Frans
- Frans voor gemiddeld 2
- Italiaans voor beginners
- Italiaans voor beginners 2
- Middelmatig Italiaans
3e jaar van studie
Benodigde cursussen
- Ondernemerspraktijk 3
- Ondernemerspraktijk 4
- Afstudeerseminarie 2
- Beoordeling van bedrijfsontwikkeling
- Digitale marketing en sociale media
- Handel en verkoopbevordering
- Informatiesysteem van klein bedrijf
- Afstudeerseminarie 1
Optionele cursussen
- Frans voor beginners
- Frans voor beginners 2
- Gemiddeld Frans
- Frans voor gemiddeld 2
- Italiaans voor beginners
- Italiaans voor beginners 2
- Middelmatig Italiaans
- Italiaans voor gemiddeld 2
- Middelmatig Duits
- Gemiddeld Spaans