Bachelor in trendonderzoek en conceptcreatie in levensstijl
Fontys University of Applied Sciences
Belangrijke informatie
Campuslocatie
Tilburg, Nederlanden
Talen
Engels
Studieformaat
Op de campus
Duur
4 jaar
Tempo
Full time
Collegegeld
EUR 2.314 *
Deadline voor aanmelding
15 Jun 2024
Eerste startdatum
Sep 2024
* EER-studenten: € 2.060 Niet-EER-studenten: € 7.500
Invoering
Dit internationale vierjarige bachelorprogramma bestaat uit een uitgebreide twee-en-een-half jaar durende voorbereidingsfase, waarin studenten alles te weten komen over de lifestyle-sectoren (gezondheid, voeding, menselijke beweging, vrije tijd, uiterlijk, werk en leven). Elk onderdeel houdt een praktische opdracht in verband met zijn werkterrein; ofwel een trendrapport of een concept voor een bedrijf dat actief is op dit specifieke gebied.
Vanaf de eerste dag krijgen studenten taken toegewezen aan bedrijven in de lifestyle-industrie. Ze worden gegeven en getraind door professionele docenten die meestal zelf in de branche werken. De eerstejaars studenten zijn gevestigd in Tilburg.
Vanaf het tweede jaar nodigen we studenten ook uit om in onze partnersteden (en universiteiten) in New York, Seoul, Londen en Kaapstad te studeren om hun studies voort te zetten. Verder maken ze kennis met vier kernactiviteiten: trendonderzoek, conceptontwikkeling, het realiseren van concepten en advies over het implementeren van concepten.
De laatste anderhalf jaar zijn gericht op specialisatie in ten minste twee lifestyle-sectoren.
De kernactiviteiten van deze creatieve ondernemers omvatten het analyseren van trends, het ontwikkelen van lifestyleconcepten, het realiseren van producten en diensten en het adviseren hoe deze te implementeren.
Onze studenten volgen de volgende cursussen: trendonderzoek, trendanalyse, algemeen onderzoek, doelgroepkennis, concepten maken, creatief denken, service ontwerpdenken, marketing en communicatie, ondernemerschap, projectmanagement, business modeling, visuele taal, academische loopbaanbegeleiding, 21 eeuwvaardigheden, Engels en Adobe Photoshop / InDesign / Illustrator.
Toelatingseisen
Als toekomstige bachelorstudent moet je beschikken over een diploma hoger secundair onderwijs dat gelijk is aan de Nederlandse normen. Om toegelaten te worden tot de Fontys University of Applied Sciences moeten studenten in aanmerking komen voor hoger onderwijs via een diploma secundair onderwijs / middelbare school met goede resultaten. Dit betekent:
- Voor Nederlandse studenten: vwo-, havo- of mbo-diploma
- Voor Duitse studenten: Fachabitur of Abitur (Fachhochschulreife of Allgemeine Hochschulreife)
- Voor studenten met andere nationaliteiten: senior high school diploma / GCE of gelijkwaardig, bijvoorbeeld de Britse GCE A-niveaus of GCSE-graden A, B of C, International Baccalaureate, de Franse Baccalaureat of de Amerikaanse middelbare school (topstream of plus 1 jaar college)
Behalve uw diploma moet u, indien beschikbaar, aanvullende academische kwalificaties verstrekken (vooral op het gebied van wiskunde en economie). Bijv. Aanvullende cursussen, workshops, projecten of deelname aan wedstrijden.
Taalvereisten
Voor Engelstalige programma's wordt de vereiste minimumkennis van de Engelse taal in de volgende tabel uitgelegd:
- IELTS 6.0
- TOEFL-papier 550
- TOEFL-computer 213
- TOEFL internet 79/80
- TOEIC * 670
- Cambridge ESOL CAE-C
* alleen als de eenheden 'Spreken en schrijven' en 'Luisteren en lezen' succesvol zijn verlopen.
Het niveau van de Engelse taalvaardigheid moet altijd voldoen aan de toelatingseisen voor het gekozen Fontys-programma. Fontys behoudt zich altijd het recht voor om een taalvaardigheidstoets voor alle categorieën van aanvragers te vereisen.
Carriere vooruitzichten
Conceptontwikkelaars in lifestyle analyseren trends en ontwikkelen verhandelbare lifestyle-concepten die de kwaliteit van leven verbeteren. Ze komen terecht bij afdelingen zoals marketing, innovatie, onderzoek & ontwikkeling of nieuwe inspanningen binnen bedrijven en organisaties.
De bedrijven die deze studenten aannemen, bevinden zich in internationaal opererende lifestyle-industrieën, zoals IKEA, Unilever, Rituals, HEMA, Philips of Weleda. Er is ook een groeiend aantal bureaus die kennis van trends en consumentenbehoeften gebruiken om concepten voor hun klanten te ontwikkelen. Conceptontwikkelaars in levensstijl kunnen ook kiezen voor een zelfstandige als creatief ondernemer.
toelatingen
leerplan
Jaar 1
De wekelijkse uren in het eerste jaar van Trend Research & Concept Creation in Lifestyle worden als volgt verdeeld:
- 35% theorie
- 25% zelfstudie
- 40% oefenen
Ieder studiekwartaal ga je aan de slag met een project en werk je als resultaat toe naar een professioneel product. Om dit product te maken, vergaar je onder begeleiding van coaches kennis. Vervolgens laat u via een assessment zien dat u competent bent op het gewenste niveau. Hiermee maak je meteen kennis met de twee hoofdberoepen waarvoor je wordt opgeleid tot trendonderzoeker en conceptontwikkelaar.
Jaar 2
Ook het tweede jaar van de opleiding is opgebouwd uit vier kwartalen. In de eerste twee kwartalen (semester 1) werk je aan een individueel project. De laatste twee kwartalen (semester 2) zullen worden gewijd aan een groepsproject. Daarnaast werk je ieder kwartaal aan verschillende kerntaken binnen verschillende sectoren. Elk semester wordt afgesloten met een assessment waarin u uw competentie op het gewenste niveau laat zien. Het tweede jaar staat in het teken van het verdiepen van je kennis van de sectoren, maar ook van de professionele rollen van conceptontwikkelaar en trendonderzoeker.
Internationale ervaring
Internationale ervaring doe je op door te werken aan internationale opdrachten en door op studiereis te gaan. Je werkt aan een praktijkopdracht voor een bedrijf in een specifieke branche.
De Ideeënfabriek
In het laatste kwartaal van jaar twee 'zet' je samen met medestudenten een Lifestyle Company op. Je analyseert trends en ontwerpt een concept: je geeft het vorm, test het en introduceert het op de markt. Alle Lifestyle Companies presenteren hun concepten tijdens de Ideefabriek. Ook toekomstige werkgevers zullen op dit evenement worden uitgenodigd.
Jaar 3
In het derde jaar volg je een minor en loop je stage. De stage is een belangrijk onderdeel van je studie, omdat je hierdoor in de praktijk kunt brengen wat je de eerste twee jaar hebt geleerd. Als conceptontwikkelaar doe je praktijkervaring op.
Je kunt zelf kiezen welke minor je volgt. Kies een minor uit het interessante aanbod van Fontys University of Applied Sciences of volg vakken bij een andere universiteit. Heb jij altijd al in het buitenland willen studeren? De minor is een uitstekende gelegenheid om 6 maanden van je studie in het buitenland door te brengen aan een van onze 45 internationale partneruniversiteiten.
Een stage of minor in het buitenland heeft meerwaarde, is uitdagend en biedt een leuke internationale ervaring.
Jaar 4
In het laatste jaar van deze opleiding kies je een specialisatie. Je kunt twee sectoren kiezen (uiterlijk, wonen, voeding, menselijk verkeer, gezondheid, vrije tijd en werk) waarin je je vaardigheden verder wilt ontwikkelen. Daarnaast kun je kiezen uit een breed scala aan specialisatiemodules en je verder specialiseren binnen de kerntaken trendonderzoek en conceptcreatie.
Bachelorscriptie
Daarnaast ga je aan de slag met je bachelorscriptie. Hier pas je de kennis die je hebt opgedaan in de specialisatiemodules toe door een concept te ontwerpen. Je kunt vrij kiezen voor welk bedrijf je aan je bachelorscriptieopdracht gaat werken. Tijdens de Graduation Show presenteer je je afstudeerscriptie aan toekomstige werkgevers.
Programma resultaat
Wat ga je leren?
Word een conceptontwikkelaar en onderzoeker die creatieve, ondernemende en sociale vaardigheden kan inzetten om betekenisvolle lifestyleconcepten te ontwikkelen en te realiseren. Leer hoe u trends kunt analyseren en interpreteren en uw inzichten kunt vertalen naar innovatieve en toekomstbestendige concepten. Dit omvat onder meer het leren visualiseren van analyse-inzichten, het maken van conceptontwerpen en het testen ervan op uw doelgroepen.
- Het programma biedt een mix van praktijkopdrachten, boeiende workshops en persoonlijke projecten.
- Verwerf de volgende vaardigheden: trendonderzoek, conceptcreatie en realisatie, adviseren en reflecteren.
- Jouw vakgebieden: conceptontwikkeling, creatief denken, creatieve technieken, trendonderzoek, toekomstdenken, lifestyleonderzoek, ontwerpen, marketing, branding, professionele communicatie, taalvaardigheid, beeldtaal, presentatietechnieken, overlegtechnieken, samenwerking en projectmanagement, antropologie, en ethiek.
- Ontdek de sectoren die bijdragen aan de kwaliteit van leven, zoals gezondheid, vrije tijd, uiterlijk, voeding, menselijke beweging, wonen en werken.
Beurzen en financiering
Sommige Fontys-opleidingen bieden de Holland Scholarship aan hun studenten. Mogelijk kom je ook in aanmerking voor andere beurzen die niet door Fontys worden verstrekt.
Galerij
Carrièremogelijkheden
Afgestudeerden Trendonderzoek & Conceptcreatie in Lifestyle kunnen professioneel aan de slag op het gebied van het analyseren van trends en het ontwikkelen en vermarkten van lifestyleconcepten. Na je studie kun je aan de slag als:
- Concept ontwikkelaar
- Trendonderzoeker
- R & D-manager
- Ontwerpdenker
- Ontwerper