B.Sc. in software-engineering
Code University of Applied Sciences
Belangrijke informatie
Campuslocatie
Berlin, Duitsland
Talen
Engels, Duits
Studieformaat
Op de campus
Duur
3 jaar
Tempo
Full time
Collegegeld
EUR 41.100 *
Deadline voor aanmelding
31 Jul 2024
Eerste startdatum
Sep 2024
* maandelijkse betaling is €910,22 voor 36 maanden
Invoering
Software engineering is de systematische toepassing van technische principes bij de ontwikkeling van softwaresystemen.Ons studieprogramma omvat het vermogen om complexe taken programmatisch op te lossen door de software-architectuur te ontwerpen, schone en goed gedocumenteerde code te produceren en best practices uit verschillende domeinen te volgen, zoals geautomatiseerd testen en beveiliging.De bacheloropleiding Software Engineering wordt volledig in het Engels gegeven.
In deze onderwerpen streven we altijd naar een dieper begrip dat de eigenschappen en mogelijkheden van een specifiek raamwerk, tool of programmeertaal overstijgt.Deze kennis wordt aangevuld met praktische ervaring in het organiseren en samenwerken in interdisciplinaire teams.
Competente software engineers zijn uitstekende probleemoplossers en combineren abstract denkvermogen met een hands-on mentaliteit.De bacheloropleiding Software Engineering biedt je uitgebreide wetenschappelijke en praktisch toepasbare competenties die je nodig hebt om een expert te worden op het gebied van softwareontwikkeling.
We bieden ook de mogelijkheid om ons te specialiseren in verschillende gebieden van software-engineering, om uw professionele profiel te ontwikkelen.
Software-ingenieurs maken de wereld beter door code te maken in een groot aantal omgevingen, disciplines en talen - alleen en in teams.We dagen onze studenten elke dag uit en helpen hen de diepte te zien van onderwerpen waarin ze geïnteresseerd zijn.
Bij CODE ervaar je een nieuwe manier van leren
De meest effectieve manier om te leren is niet door passief geselecteerde feiten en kant-en-klare inhoud te absorberen om te reproduceren voor het volgende examen.
In plaats van het traditionele curriculum hebben we hier bij CODE dingen verplaatst om je altijd de mogelijkheid te geven om te leren op basis van interessante praktische problemen.Informatie wordt het best onthouden wanneer deze is ingebed in de context van praktische betekenis.Dat is waar nieuwsgierigheidsgedreven onderwijs, projectgebaseerd en uitdagingsgericht leren in het spel komen en het beste resoneren.
Bij CODE is de rol van hoogleraren anders.Professoren zijn er om hun kennis te delen, uw team door interessante uitdagingen te loodsen, mentorschap te bieden en u aan te moedigen uw profiel na te streven en vorm te geven.Ze begeleiden je leertraject bij CODE terwijl je vaststelt wat voor soort software-engineer je wilt worden in je professionele leven.In tegenstelling tot andere traditionele universiteiten hechten wij veel waarde aan interdisciplinair begrip.Alle drie de onderdelen van digitale productontwikkeling (namelijk interactieontwerpers, productmanagers en u, de software-ingenieurs) kruisen elkaar tijdens studies, niet alleen daarna in uw professionele leven.
Kruising met andere opleidingen
Als onderdeel van een interdisciplinaire leerervaring worden veel modules aangeboden door de afdelingen Interaction Design en Product Management ook bijgeschreven op de bacheloropleiding Software Engineering.
Onze leerprincipes
Leren bij CODE begint met het oriëntatiesemester, waar alle eerste-semesterstudenten kennis maken met het leerconcept van CODE, de drie studieprogramma's en ons Science, Technology & Society-programma.Hieronder vind je een overzicht van de basisleerprincipes bij CODE.
Leren bij CODE wordt gedreven door nieuwsgierigheid
CODE wil dat studenten hun eigen interesses en drive volgen.CODE-ondersteuning en begeleid hen daarin.Dit maakt de rol van de leraar reactiever en gecentreerd rond de vraag hoe de leerervaring van een leerling het beste kan worden ondersteund en verbeterd.
Leren bij CODE is praktijkgericht
CODE begint niet met theorie en past deze later toe.Vanaf dag één wordt de student uitgedaagd met praktische problemen die nieuwsgierigheid en ambitie opwekken – en gaat vervolgens op zoek naar de theorie die ze nodig hebben om ze op te lossen.
CODE organiseert leren rondom projecten
Dit maakt leren zowel praktijkgericht als nieuwsgierigheidsgedreven.Projecten leggen de nadruk op zelfbeschikking en zelforganisatie, niet alleen individueel, maar ook op groepsniveau.Ook brengen projecten studenten vanaf dag één in contact met de realiteit.
Leren wordt gemeten in competentieniveaus
Leren wordt niet gemeten in cijfers of aanwezigheid, maar in competentieniveaus.CODE monitort en beoordeelt wat studenten daadwerkelijk kunnen in termen van verworven vaardigheden en competenties, niet waar ze leren of hoeveel tijd ze besteden aan leren.
CODE vindt het wiel niet opnieuw uit
CODE gebruikt bestaande eersteklas (online) leermiddelen voor standaard lesinhoud.Dit maakt lestijd en middelen vrij voor interactief lesgeven, intensieve mentoring op individueel en groepsniveau, en workshops en lezingen gericht op de werkelijke behoeften en eisen van studenten.
De programma's zijn interdisciplinair
CODE vindt dat er een grote overlap is tussen de drie opleidingen en stimuleert studenten daarom om meer te studeren dan de kleine kern van hun vakgebied en om de perspectieven van andere disciplines te leren kennen.
Persoonlijke ontwikkeling is essentieel
Persoonlijke ontwikkeling is een essentieel onderdeel van de onderwijsaanpak van CODE.Het verplichte Science, Technology and Society-programma stelt studenten in staat om wetenschappelijk denken en kritische beoordelingsvaardigheden te ontwikkelen, terwijl een reeks workshops over interpersoonlijke vaardigheden de teamwerk-, leiderschaps- en communicatievaardigheden van onze studenten ondersteunt.
Een nieuw soort universiteit – De theoretische fundamenten
Het leerconcept van CODE is uniek en veel details zijn verbeterd sinds we in 2017 begonnen, vooral dankzij onze studenten die enorm hebben geholpen om te begrijpen wat werkt en wat niet en om erachter te komen hoe we het kunnen verbeteren.
Probleemgestuurd onderwijs
Probleemgestuurd leren werd in de jaren zestig ontwikkeld en geïmplementeerd.De uitvinders geloofden dat het kennen van de informatie slechts de eerste stap van leren is - echte competentie komt voort uit het vermogen om kennis toe te passen en door te leren.
Probleemgestuurd leren heeft veel bewezen voordelen, zoals het verwerven van kennis op lange termijn, het verkrijgen van vertrouwen in eigen kunnen en een beter begrip van het leermateriaal, omdat de studenten kennis moeten opdoen en toepassen.
Projectgebaseerd leren
Projectmatig leren lijkt sterk op probleemgestuurd leren.Het zorgt echter voor meer vrijheid en flexibiliteit.Hoewel probleemgestuurd leren meer gecontroleerde omstandigheden heeft omdat de leerlingen met open problemen worden geconfronteerd die gebaseerd zijn op vooraf gedefinieerde scenario's, is projectgebaseerd leren breder en kan het meerdere, niet zo goed gedefinieerde problemen omvatten.Het vereist teamwork, communicatie en zelfreflectie.
Leren voor meesterschap
Dit concept gaat ervan uit dat de meeste studenten alles kunnen leren, mits ze voldoende tijd en middelen krijgen.Deze leerfilosofie bekritiseert het huidige onderwijssysteem waarin leraren het potentieel verwaarlozen van die studenten die extra ondersteuning nodig hebben.In plaats van de leerling de schuld te geven, kijkt beheersingsleren naar ontoereikende leermiddelen en onvoldoende tijd die wordt besteed aan het beheersen van een onderwerp.
Bij CODE kan elke student zijn individuele benadering van succesvol leren ontdekken.Door hun uiteenlopende behoeften te ondersteunen, hoopt CODE hen te motiveren om levenslange leerlingen te worden die niet bang zijn voor het onbekende en openstaan voor continue verbetering.
Zelfstudie
Zelfgestuurd leren is een concept waarbij de studenten verantwoordelijk zijn voor het verwerven van hun kennis en het doen van hun onderzoek.Hoewel er begeleiding is van mentoren en ondersteuning van peers en professoren, beslissen de studenten zelf waar ze zich op willen richten op basis van hun interesses en ervaring.Dit heeft veel te maken met wat bekend staat als een leertheorie voor volwassenen.Deze theorie suggereert dat volwassen lerenden meer en beter leren wanneer ze de initiatiefnemers van het leren zijn en wanneer ze leren waar ze gepassioneerd over zijn.
Bovendien benadrukt het het belang van het leren van dingen die kunnen worden toegepast op problemen in het echte leven, wat opnieuw nauw verband houdt met probleemgestuurd leren.Maar zelfgestuurd leren is veel meer dan alleen zelfstandig leren.Het is een manier om je discipline en vastberadenheid te oefenen om je doelen te bereiken.
Bij CODE willen we dat studenten het meeste uit hun opleiding halen en levenslang leren.Daarom laten we elke student de ontwerper zijn van zijn individuele leertraject.Dit is bepaald geen gemakkelijke opgave.In feite maakt het de zaken ingewikkelder als het gaat om het maken van roosters, maar als rekening wordt gehouden met alle voordelen die studenten van deze aanpak hebben, is het allemaal de moeite waard.
Gespiegeld klaslokaal
Een flipped classroom is een concept waar we bij CODE erg dol op zijn.Studenten leren zelfstandig met behulp van samengestelde leermiddelen en bereiden vragen voor die ze beantwoorden met de hulp van professoren en hun klasgenoten.Het idee erachter is dat de studenten in plaats van passief te leren door middel van colleges, hun kostbare tijd efficiënt besteden aan de professoren, die zich bezighouden met zaken waar ze daadwerkelijk hulp bij nodig hebben.
Peer-to-peer leren
Peer-to-peer leren is een andere benadering die bij CODE wordt aangemoedigd.De meer gevorderden helpen de beginners.Deze aanpak is niet alleen nuttig voor zowel de bijlesstudent als de student die hulp nodig heeft, maar ook voor het creëren van een ondersteunende gemeenschap waar iedereen zich op zijn gemak voelt bij het leren en groeien.
toelatingen
leerplan
Ons Software Engineering-programma biedt een uitgebreide reeks modules die zich verdiepen in het uitgebreide vakgebied van software-engineering. U kunt kiezen voor een specialisatie waarbij u een samengestelde reeks modules volgt die zijn ontworpen om uw expertise in een specifiek domein aan te scherpen, of voor het generalistische pad, dat de vrijheid biedt om uw moduleselectie aan te passen en een breed scala aan onderwerpen in het veld te verkennen.
- Basisprincipes van softwareontwikkeling
- Algorithms and Data structures
- Concepts of Programming Languages
- Network Programming
- NoSQL Databases
- Relational Databases
- Collaboration
- CODE reinigen
- Cyber Security
- Automated Software Testing
- Hardware en besturingssystemen
- Internet of Things
- Autonomous Systems
- Artificial Intelligence Basics
- Machine Learning
- Natural Language Processing
- 3D Rendering
- Image Processing
- Basisprincipes van webtechnologieën
- Web Frontend Technologies
- Mobile App Development
- Web-backend-technologieën
- Continue levering en bedrijfsvoering
- Distributed and Parallel Computing
- Data Science
- Blockchain en cryptografie
- Data Engineering
- Linear Algebra
- Multivariate berekening
- Probability and Statistics
- Applied Scientific Research
- SE-specialiteit
- Softwaremodellering en ontwerppatronen
- Cloud Computing
- Optimalisatie in kunstmatige intelligentie
- Planning op het gebied van kunstmatige intelligentie
- Publishing a Research Paper
- Essentiële wiskundige methoden
- Digital Fabrication
Dit zijn uitsluitend onze specifieke Software Engineering modules. Alle SE-studenten hebben ook de mogelijkheid om modules te selecteren uit onze andere twee opleidingen Interaction Design en Product Management. Bovendien verrijken interdisciplinaire modules van onze programma's Wetenschap, Technologie en Samenleving en Interpersoonlijke Vaardigheden ons curriculum verder.
Programma collegegeld
Carrièremogelijkheden
Software is tegenwoordig de ruggengraat van vrijwel elk bedrijf. Als het gaat om het ontwikkelen van digitale producten of het analyseren van klantgegevens, raakt software bijna elk aspect van een bedrijf. Zelfs met de opkomst van AI zullen de vaardigheden van goed opgeleide en ervaren software-ingenieurs zeer gewild blijven op de arbeidsmarkt. Uiteindelijk is coderen slechts een stukje van de puzzel; Software-ingenieurs zijn het brein achter het bouwen en onderhouden van de technologische infrastructuur die onze wereld draaiende houdt.