BA (Honours) in het speciaal onderwijs

Algemeen

Beschrijving van opleiding

Doelstellingen van het programma

Het programma BA (Hons) in het speciaal onderwijs [BA (SE)] heeft tot doel verzorgde en bekwame beoefenaars te voeden voor het welzijn van mensen met speciale behoeften, met name op gebieden die verband houden met onderwijs en empowerment van de gemeenschap. Studenten zullen leren over de soorten en kenmerken van de speciale behoeften, assessment en interventie-aanpak, de bredere context van milieu, taal en sociale kwesties, evenals kwesties met betrekking tot sociale inclusie, empowerment en kwaliteit van leven van mensen met speciale behoeften. Van afgestudeerden van het programma wordt verwacht dat ze bekwame beoefenaars zijn in scholen en gemeenschapsinstellingen, die over de kennis, vaardigheden en waarden beschikken die nodig zijn om bij te dragen aan het gebied van speciaal onderwijs. Na succesvolle afronding van het programma kunnen studenten:

  • Aantonen dat u inzicht heeft in speciale behoeften en de rollen van verschillende belanghebbenden;
  • Ethische kwesties evalueren en pleiten voor gelijke kansen en rechten die relevant zijn voor de behoeften aan speciaal onderwijs;
  • Interventieplannen formuleren en implementeren ter ondersteuning van personen met speciale behoeften in school- en gemeenschapsinstellingen;
  • Demonstreer het vermogen om effectief te communiceren met families, scholen en gemeenschappen om inclusie te vergemakkelijken en de kwaliteit van leven voor mensen met speciale behoeften te verbeteren; en
  • Analyseer en los problemen op met betrekking tot het onderwijs en de ontwikkeling van mensen met speciale behoeften door theorieën, empirische literatuur, ethische overwegingen en praktische ervaring te integreren.

Programmakenmerken

  • Een sterke line-up van onderwijzend personeel - specialisten op het gebied van ontwikkelings- en leerstoornissen, speciale behoeften, ondersteunende diensten, counseling en maatschappelijk werk - om studenten een meeslepende leerervaring te bieden in speciaal onderwijs.
  • Een stevige academische basis in de holistische studie van speciaal onderwijs - een veelvoud aan cursussen die de cognitieve, fysieke en sociale aspecten van speciaal onderwijs met elkaar verweven.
  • Een interdisciplinaire benadering van curriculumontwerp, die reageert op zowel ontwikkelings- als leerbehoeften in persoonlijke, school- en gemeenschapscontexten.
  • Professionele voorbereiding door een practicum in echte werkomgevingen en het laatste jaarproject over zelfgekozen onderwerpen.
  • Aangewezen klinische laboratoria met geavanceerde faciliteiten en middelen voor hands-on training.

Programmastructuur

De totale vereiste van het kredietpunt voor de BA (SE) -graad is 121 en dit vereist normaal gesproken vier jaar voltijds onderzoek. De programmastructuur is hieronder samengevat.

Domein en kredietpunten

  • Major, 54 studiepunten
    • groot
    • Major Interdisciplinaire cursus
    • practicum
  • Final Year Project, 6 studiepunten
  • Onderzoeksmethoden
  • Honours Project / Capstone Project
  • Algemeen onderwijs, 22 studiepunten
  • Stichting Cursus
  • Ervaringsleren
  • Breedte cursussen
  • Universiteit ePortfolio
  • Taalverbetering, 9 studiepunten
  • Keuzevakken (inclusief Second Major of Minors), 30 studiepunten
  • Totaal (minimaal vereiste studiepunten voor afstuderen): 121 studiepunten

Opmerking: De lessen worden gehouden in Tai Po Campus en Tseung Kwan O Study Center / Kowloon Tong Satellite Study Center / Sports Center zoals beslist door de universiteit.

Hoofdvakken

Er zijn drie cruciale componenten van de Major-studie: basiscursussen, geavanceerde cursussen en praktische ervaring, die in totaal 54 studiepunten vereisen.

  1. De Foundation-cursussen bieden studenten een uitgebreid inzicht in de categorieën handicap en impact op het individu, de prestaties en waarden van speciale onderwijsdiensten, en de behoefte aan familie- en gemeenschapsbetrokkenheid. Ze helpen studenten het programma te vergemakkelijken, een essentiële en brede kennisbasis van speciaal onderwijs op te bouwen en zich voor te bereiden op de geavanceerde cursussen in hun latere studiejaren.
  2. De Advanced Courses dienen om een meer uitgebreide professionele kennis van speciaal onderwijs te ontwikkelen. Ze zijn ontworpen voor beheersing van de praktijken, waarbij studenten de evaluatie- en interventietechnieken zullen verkennen die nodig zijn om competente beoefenaars te zijn in gemeenschaps- en onderwijsgerelateerde diensten. Om de algemene trend van een interdisciplinaire leerbenadering te omarmen, zullen studenten ook kwesties over seks, inclusie en rechten onderzoeken in een juridisch perspectief.
  3. Practicum is een integraal onderdeel van het BA (SE) -curriculum dat een brug slaat tussen leren in de klas en de praktijk. Studenten moeten een 200 uur durende practicum volgen in gemeenschapscentra en / of scholen. Zij worden door het traject begeleid door toegewezen practicumbegeleiders. De verwachting is dat studenten zullen nadenken over en geleerde theorieën, principes en strategieën toepassen in een echte werkomgeving met betrekking tot speciaal onderwijs, om hun begrip van effectieve vaardigheden in het dienen van mensen met speciale behoeften te verdiepen.

Foundation Courses

  • Menselijke ontwikkeling: biologische processen
  • Zintuiglijke en lichamelijke handicaps
  • Leren en motiveren
  • Taal-, communicatie- en alfabetiseringsontwikkeling: proces en instructie
  • Meerdere talenten van individuen met speciale onderwijsbehoeften
  • Speciaal onderwijs - Familie-, school- en gemeenschapscontexten
  • Mondiale perspectieven op speciaal onderwijs
  • Sociale, emotionele, gedrags- en ontwikkelingsmoeilijkheden
  • Gezondheidszorg, recreatie en ondersteunende technologie voor mensen met speciale behoeften

Gevorderde cursussen

  • Begeleiding van kinderen met speciale onderwijsbehoeften
  • Speciaal onderwijs - Beoordeling, interventie en benaderingen
  • Leerstoornissen beheren - strategieën en technieken
  • Zintuiglijke en lichamelijke handicaps - Communicatie, onderwijs en voorziening
  • Sociaal en emotioneel leren - strategieën en technieken
  • Therapeutische ondersteuning en management
  • Seksualiteitsonderwijs: inclusief en op rechten gebaseerd perspectief *

* Major Interdisciplinaire cursus

Praktische ervaring

  • practicum

Final Year Project

Het Final Year Project (Capstone Project of Honours Project) is een onderzoeksgerichte leerweg waarmee onze studenten hun niet-gegradueerde ervaringen kunnen consolideren, integreren en reflecteren om door te gaan naar (en zelfs te vieren) hun aankomende leven na hun afstuderen - of het nu is gerelateerd aan het volgen van hogere opleidingen of het betreden van de werkplek.

  • Onderzoeksmethoden
  • Honours Project / Capstone Project

Algemene educatie

Het algemene onderwijsprogramma van EdUHK bereidt studenten voor op actieve actoren van verandering door hun intellectuele horizon te verbreden, hen te helpen verbindingen te leggen tussen verschillende kennisgebieden en tussen hun formele studies en het leven buiten de klas, en hun vermogen tot gezond denken en gezond verstand te versterken . Het biedt een gevarieerde maar uitgebalanceerde mix van individuele cursussen over een scala van vakgebieden en disciplines, binnen een geïntegreerde structuur van (i) General Education Foundation Course, (ii) Experiential Learning, (iii) General Education Breadth Courses, en (iv ) Universitair ePortfolio met in totaal 22 studiepunten.

ik. General Education Foundation Course (4 studiepunten)

General Education Foundation Course (GEFC) is een cursus met 4 studiepunten die wordt gegeven in Semester 1 en 2 en wordt gevolgd door alle eerstejaars studenten van EdUHK. Het doel van de cursus is om eerstejaars studenten kennis te laten maken met een reeks disciplines en methodologieën vanuit het perspectief van senior academici die experts zijn in hun respectievelijke vakgebied.

ii. Ervaringsleren (6 studiepunten)

Experiential Learning (EL) bestaat uit een 3-cp Co-curricular Service Learning Course (CSLC) en een 3-cp Experiential Learning Course (ELC) die wordt aangeboden door afdelingen onder het GE-domein. Studenten moeten één van elk onderdeel nemen om aan de EL-vereiste (6 studiepunten) te voldoen.

De 3-cp CSLC biedt studenten de mogelijkheid om deel te nemen aan leren in actie en door co-curriculaire leeractiviteiten met directe service-elementen in het echte leven of op de werkplek, terwijl ze hun leerervaringen die zijn afgeleid van formeel aanvullen, verbinden met en weerspiegelen leerplan. De 3-cp ELC moedigt studenten aan om te leren door te experimenteren, observeren, reflecteren en (her) conceptualiseren terwijl ze een grote verscheidenheid aan activiteiten ondernemen, zoals creatief werk, veldstudies, projecten, thematische overzeese reizen, naar buiten gerichte training enz. Deze cursussen verrijken de leerervaringen en vaardigheden van studenten door te leren, denken en reflecteren op de praktijk, in de praktijk en voor de praktijk, terwijl ze worden blootgesteld aan authentieke en reële contexten.

CSLC's en ELC's zullen beschikbaar worden gemaakt voor alle niet-gegradueerde studenten, behalve het laatste jaar van niet-BEd-programma's.

iii. Algemene opleiding breedte cursussen (9 studiepunten)

Onder het nieuwe curriculum (vanaf 2019/20) zijn de General Education Breadth Courses (GEBC's) (9 studiepunten) samengesteld uit General Education Breadth Learning Strands (1-3) (GELS) (Level 1-2), Positief en Waarden Onderwijs (PAVE) Cursus en Algemeen Onderwijs Interdisciplinaire Cursus (GEIC) (Niveau 4), studenten moeten één van elk onderdeel volgen om te voldoen aan de GEBC's (9 studiepunten) vereiste.

Deze cursussen zijn bedoeld om studenten beter toe te rusten voor de studie van de ontologische, epistemologische en / of methodologische vraagstukken in een grote verscheidenheid aan disciplines. Naast deze bestaande componenten zal een nieuwe 3-cp GEIC (niveau 4) worden aangeboden op faculteits- en / of afdelingsoverschrijdende basis voor studenten van jaar 2, semester 2 tot jaar 3, zodat ze kunnen waarderen de complexiteit van problemen en problemen die disciplinaire grenzen overschrijden en ze begrijpen door dialogen over of integratie van disciplines.

Studenten mogen GELS en PAVE-cursussen volgen na de voltooiing van GEFC of gelijktijdig met GEFC in jaar 1, semester 2, als ze geïnteresseerd zijn en hun curriculumschema's dit toelaten. Na voltooiing van een GELS- of PAVE-cursus mogen studenten de GEIC volgen van jaar 2 semester 2 tot jaar 3.

iv. University ePortfolio (3 studiepunten)

Na afronding van deze cursussen volgen studenten een 3-cp-cursus op consolidatieniveau om hun universitaire e-portfolio's normaal voor het laatste jaar af te ronden. Op basis van hun voortdurende evidence-based reflecties over leren sinds jaar één tot en met jaar twee-drie / vier, moeten studenten de constructie voltooien van hun universitaire e-portfolio's die zijn samengesteld uit de artefacten en het bewijs dat is afgeleid van een grote verscheidenheid aan leren ervaringen (bv. taalverbetering, GEFC, GELS, PAVE-cursus en GEIC, majors, minoren / keuzevakken, praktijkervaring / stage, uitwisselingsprogramma, CSLC's, ELC's enz.). Het biedt een intellectueel platform voor studenten om hun leerervaringen te synthetiseren die zijn opgedaan tijdens de academische reis aan de EdUHK door kritisch na te denken over de waarden en betekenis van wat ze hebben geleerd, door verbanden te leggen met hun leven en hun eigen toekomst in kaart te brengen of te verbeelden.

Taalverbetering

Studenten volgen twee verplichte credit-dragende Engelse verbeteringscursussen tijdens de eerste twee studiejaren als onderdeel van het Engelse verbeteringsprogramma. Deze twee cursussen zullen studenten voorzien van de academische geletterdheidvaardigheden die essentieel zijn voor hun studie op tertiair niveau. Ze krijgen ook 60 uur verplichte niet-kredietdragende Engelse verbeteringscursussen in jaar 1 en 2. Optioneel worden er op verzoek periodiek IELTS-voorbereidingsworkshops gehouden.

Bovendien moeten studenten ook drie Chinese verbeteringscursussen en maximaal twee Putonghua-verbeteringscursussen studeren, afhankelijk van hun niveau. Het Chinese verbeteringsprogramma bestaat uit een verplichte cursus met studiepunten in jaar 1 en twee verplichte cursussen zonder studiepunten in de daaropvolgende semesters, die studenten input geven over Chinese taalvaardigheden en over elementen van literatuur en cultuur. Het Putonghua-verbeteringsprogramma bestaat uit twee verplichte niet-credit-dragende cursussen in jaar 1. Bovendien kunnen studenten na jaar 1 tot 120 uur optionele niet-credit-dragende Putonghua-cursus volgen.

keuzevakken

Het BA (SE) -programma biedt in totaal 30 studiepunten in dit opzicht, waardoor studenten hun Pathways kunnen diversifiëren en passen bij hun ambities en interesses. Studenten kunnen:

  • Studiecursussen beschikbaar in de keuzevakkenlijst, algemeen onderwijs of andere keuzevakken die door het programma worden erkend; of
  • Ontwerp een tweede majoor of een / twee minderjarigen op basis van hun doelen en interesses.

Carrièrevooruitzichten / Beroepskwalificaties *

De vaardigheden en perspectieven die studenten via de BA (SE) hebben ontwikkeld, zullen van bijzondere waarde zijn in loopbanen met betrekking tot sociale voorzieningen, gemeenschapsontwikkeling en onderwijsgerelateerde activiteiten in overheids- en niet-gouvernementele organisaties. Mogelijke posities kunnen zijn:

  • Special Education Coordinator / Facilitator bij NGO's, revalidatiecentra, beschutte werkplaatsen en trainingseenheden, enz. Voor het leveren van assessment- en case managementdiensten, gezinsondersteuning en coördinatie van de thuiszorg aan mensen met een handicap;
  • Projectmedewerker, verbindingsfunctionaris of ondersteuningsfunctionaris voor de gemeenschap in overheids- en niet-gouvernementele organisaties, liefdadigheidsinstellingen, particuliere ondernemingen, gemeenschapsgroepen enz., Om samen te werken met maatschappelijke diensten en andere professionals;
  • Executive Officer of Equal Opportunities Officer in overheids-, niet-gouvernementele en particuliere organisaties om zelfredzaamheid en / of onderhandelen mogelijk te maken ten behoeve van mensen met een handicap; en
  • Onderwijsassistent, leermentor of projectcoördinator in reguliere en speciale leeromgevingen zoals scholen, ngo's, rehabilitatiecentra en ondersteunende leerafdelingen.

Afgestudeerden kunnen hun professionele ontwikkeling ook voortzetten via postdoctorale studies en hun loopbaanhorizon verlengen tot academische / onderwijsprofessionals, ergotherapeuten, spraak-taal pathologen, maatschappelijk werkers, specialisten in arbeidsbemiddeling of adviseurs op het gebied van inclusief en speciaal onderwijs.

* Opmerkingen: Het BA (SE) -programma vergemakkelijkt studenten om een loopbaan in verband met onderwijs en menselijke diensten na te streven. De voltooiing van het programma leidt niet tot Qualified Teacher Status (QTS) in Hong Kong. Na hun afstuderen kunnen studenten die geïnteresseerd zijn in het volgen van een professionele lerarenopleiding een aanvraag indienen voor een Postgraduate Diploma in Education (PGDE) of programma's die een QTS-kwalificatie verlenen.

Laatst bijgewerkt op May 2020

Over de school

The Education University of Hong Kong is a publicly funded tertiary institution dedicated to the advancement of teaching and learning, through a diverse offering of academic and research programmes on ... Lees meer

The Education University of Hong Kong is a publicly funded tertiary institution dedicated to the advancement of teaching and learning, through a diverse offering of academic and research programmes on teacher education and complementary social sciences and humanities disciplines. Lees Minder