BA Audio-ontwerp
SRH Berlin University of Applied Sciences
Belangrijke informatie
Campuslocatie
Berlin, Duitsland
Talen
Engels, Duits
Studieformaat
Op de campus
Duur
7 semesters
Tempo
Full time
Collegegeld
EUR 790 / per month *
Deadline voor aanmelding
Informatie aanvragen
Eerste startdatum
Dec 2024
* voor EU / EER-burgers, inclusief Westelijke Balkan, Zwitserland. EUR 4.500 / semester voor niet-EU / niet-EER-burgers
Invoering
Geluidstechniek, vastleggen, mixen - is dat precies jouw wereld? Onze opleiding Audio Design leert je hoe je de wereld akoestisch vorm kunt geven met geluid en spraak - van blockbuster soundtracks tot geluidsontwerp voor elektrische auto's.
Ontworpen geluid omringt ons op bijna alle gebieden van ons leven. In dit programma verken je de fysieke eigenschappen van geluid en leer je hoe je het technisch kunt ontwerpen en manipuleren. Je maakt soundtracks voor verschillende media zoals film, animatie en computerspelletjes, je onderzoekt de krachtige effecten van geluid in verschillende omgevingen en raakt vertrouwd met de hele akoestische communicatieketen - van de geluidsbron tot de ontvanger.
Gezamenlijke conceptalbums met UCA-studenten
Studenten van het SRH Berlin Audio Design-programma en studenten van de English University for the Creative Arts hebben samen conceptalbums gemaakt met behulp van het digitale audiowerkstation Soundtrap. Het doel van het project is om een creatief netwerk over de grenzen te creëren en om de interculturele vaardigheden van de studenten te versterken.
Galerij
toelatingen
leerplan
1. Semester
Basis - Theorie & Praktijk I 30 ECTS
In het eerste semester dompel je je onder in de wereld van Audio Design. Je leert de basistechnieken van audio-engineering, miking en opname. Ook leer je over de fysica van akoestiek en maak je kennis met gangbare DAW-systemen (Logic, Pro Tools, Ableton Live). In je eerste praktische projecten leer je hoe je je eigen stukken dramaturgisch opbouwt, compositorisch en technisch implementeert en hun effect verandert door middel van sounddesign. Naast een eerste excursie in de populaire muziekgeschiedenis, krijg je pianolessen om je routine op het instrument te verbeteren voor je eigen compositiewerk.
2. Semester
Basis - Theorie & Praktijk II 30 ECTS
- Muziekontwerp II
- Lab II - Geluids- en muziekontwerp
- Keuzevak I
- Praktijkproject II
- Digitale signaalverwerking – geluidssynthese en effecten
- Geluidsstudies
In het tweede semester verdiep je je kennis van muziektheorie en praktijk. In de module Geluidsstudies analyseer je geluidsontwerp, muzikale concepten en stukken en krijg je een inleiding tot wetenschappelijk werk. Je leert de basisprincipes van digitale signaalverwerking en past je kennis toe in de eerste procedures voor geluidssynthese. In het tweede semester voer je ook een praktijkproject uit (bijvoorbeeld met studenten van de BA Audiovisuele en Interactieve Media).
3. Semester
Applied Basics I 30 ECTS
- Compositie I - Elektronische muziek
- Lab III - Audio-ontwerp
- Studio II - Bewerken en mixen
- Praktijkproject III
- Muziek Informatica
- Mediarecht (Muziek & Geluid)
In het derde semester ontwikkel je je eigen composities en analyseer je actuele werken. Je leert de basis van muziekproductie en maakt kennis met het dagelijkse studioleven van een audiodesigner, ontwerpt op software gebaseerde muziekinstrumenten en interfaces. De module Mediarecht leert ook auteursrecht, merkenrecht en licenties.
4. Semester
Applied Basics II 30 ECTS
- Digitaal scoren
- Studio III - Mastering & Mixing
- Keuzevak II
- Praktijkproject IV
- Geluidsbureau
- Taal OF Fysiologie / Preventie
In het vierde semester leer je de basis van arrangeren en verbeter je je compositievaardigheden. Ook op de planning: mastering, audiomixing en postproductie in de studio.
5. semester
Stage of studeren in het buitenland 30 ECTS
In het vijfde semester kun je stage lopen in binnen- of buitenland of studeren in het buitenland. De omvang komt overeen met een studielast van 750 uur elk en wordt gecrediteerd met 30 studiepunten.
6. semester
Specialisatie & Praktijk I 30 ECTS
- Lab IV - Geluid & Ruimte
- Instrumenten, interfaces en installaties
- Keuzevak III - Afdeling Muziek & Geluid
- Praktijkproject IV
- Focusproject I – Interdisciplinair
- Creatieve strategieën en projectorganisatie
In het zesde semester bepaal je een project op het gebied van muziektechnologie & kunst, muziekproductie, sounddesign of compositie en kies je zo je individuele focus. Je focusproject wordt uitgevoerd in samenwerking met de opleidingen BA Audiovisuele en Interactieve Media en BA Creative Industries Management. Je leert instrumenten en interfaces te ontwikkelen en duikt in productietechnieken voor 3D-audiomixen en meerkanaalssystemen. Hierop voortbouwend consolideer je je kennis in een zelfgekozen module op het gebied van geluid: muziektechnologie of sounddesign. Begeleidende gastcolleges en excursies geven je belangrijke prikkels uit de branche en de mogelijkheid om te leren van de ervaringen van anderen.
7. semester
Specialisatie & Praktijk II 30 ECTS
- Game Audio / Film Muziek
- Keuzevak IV - Afdeling Muziek & Geluid
- Focus Project II – Individueel
- Competentie overdracht
- Bachelor's thesis
Wederom kies je een focusproject, maar voer je het nu zelfstandig uit als een individueel project. Verdere specialisatie op het gebied van game audio, filmmuziek & dramaturgie is mogelijk. Daarnaast geef je je kennis door aan jongere semesters: in zelfgeleide basiscursussen train je je didactische en pedagogische vaardigheden. Aan het einde van het semester schrijf je je bachelorscriptie.
Programma collegegeld
Carrièremogelijkheden
Innovatief audiodesign loont
Audioontwerpers componeren muziek van verschillende genres, creëren digitale geluidsontwerpen en akoestische speciale effecten, realiseren spraakproducties en beheren geluidsopnames met bands en ensembles. Ze schrijven liedjes, orkestreren hun eigen arrangementen en ontwikkelen digitale muziekinstrumenten en apps. Audio-ontwerpers werken freelance of zijn werkzaam in verschillende industrieën.
De BA Audio Design biedt uitstekende carrièremogelijkheden in sectoren zoals:
- Phono-industrie, labels, studio's
- Reclame-, media- en ontwerpbureaus
- Audiosoftwarebedrijven
- Productiemaatschappijen, tv- en radiostations, uitgevers van hoorspelen
- Game producenten
Ze werken bijvoorbeeld als:
- Geluidsontwerpers
- Muziekproducenten
- Audio-ingenieurs
- filmmuzikanten
- componisten
- Software ontwikkelaars
- Productmanagers