BA in Journalistiek en PR
DEKRA Hochschule für Medien
Belangrijke informatie
Campuslocatie
Berlin, Duitsland
Talen
Duits
Studieformaat
Op de campus
Duur
6 semesters
Tempo
Full time
Collegegeld
EUR 22.950
Deadline voor aanmelding
Informatie aanvragen
Eerste startdatum
Oct 2024
Beurzen
Ontdek mogelijkheden voor beurzen om je studie te financieren
Invoering
Het programma Journalistiek en PR is bedoeld voor praktijkgerichte aanvragers die geïnteresseerd zijn in het werken op een multimediaal en creatief gebied, met name in uitzendingen, online publiceren of in public relations.
Het programma biedt een uitgebalanceerde mix van lezingen, seminars en praktisch redactiewerk. De verplichte modules van alle studiegebieden leren basiscompetentie in de media en politieke systemen, statistiek en mediaonderzoek, media-ethiek, mediarecht en basisontwerp- en productievaardigheden op het gebied van schrijven en copywriting, fotografie, videotechnologie, geluidstechniek , redactiesystemen, beheer en formatkennis.
Na afronding van de verplichte fase kun je kiezen uit een van de volgende specialisatiegebieden: Presenteren, Videojournalistiek, Onlinejournalistiek en Public Relations. Je specialisatie wordt afgesloten met een uitgebreid praktijkproject, dat meestal wordt uitgevoerd in samenwerking met een gerenommeerde mediapartner.
De Specialisaties
Presenteren
De specialisatie Presenteren bereidt studenten voor op het brede professionele werkveld als tv- of radiopresentator. Het omvat acteren voor de camera en werken met een microfoon. Ook leer je je lichaam, je stem en je gezichtsuitdrukkingen te beheersen en je scripts samen te stellen.
Naast professionele zangcoaching leer je de professionele standaarden van presenteren voor televisie in verschillende contexten, zoals aankondigingen, live schakelen en talkshows. Je onafhankelijke presentatie- en interviewvaardigheden worden versterkt door de ontwikkeling van je artistiek onafhankelijke en creatieve persoonlijkheid.
Studenten bedenken en voeren uitzendingen uit als onderdeel van hun uitgebreide eindtelevisieproject. Voor dit project werken ze samen met studenten televisiejournalistiek.
Online journalistiek
De specialisatie Online Journalistiek richt zich op de taal en de bijzondere tekst/inhoudelijke eisen voor online publicaties, zoals websites. Naast de technische basiskennis, krijgen studenten een dieper inzicht in de inhoudelijke aspecten van online artikelen.
Studenten leren de verschillende toepassingen en combinaties van programmeertechnieken in de mediaproductieworkflow die op dit gebied vereist is. Ze worden ook blootgesteld aan de verschillende toepassingen van ontwerptools en genereren dynamisch interactieve inhoud met webflash-ontwerptools. Ze leren evaluatiecriteria voor contentmanagementsystemen te ontwikkelen en zelfstandig toepassingsgerichte concepten te ontwikkelen.
In een omvangrijk online afstudeerproject kunnen studenten van deze specialisatie bijvoorbeeld zelfstandig een e-magazine of een eigen youtube-kanaal ontwerpen.
Televisiejournalistiek
In de specialisatie maken studenten Televisiejournalistiek kennis met cameratechniek, maar ook met de grondslagen en regels van beeldcompositie en montage. Professionele opnameapparatuur, montagesuites en een greenscreen-studio zijn beschikbaar om hun bijdragen te produceren.
Daarnaast leert de specialisatie de fijne kneepjes van redactionele methoden op het gebied van onderwerpselectie en de implementatie van storytelling en bijdragedramaturgie. Hier richten we ons ook op professionele vocale coaching en het schrijven van zogenaamde on- en off-teksten, het ontwerpen van behandelingen, budgettering en tijdsplanning van alle aspecten van shoots - buiten, op locatie of in onze studio.
De studenten voeren zelfstandig een televisie-uitzending uit voor hun omvangrijke afstudeerproject. Hiervoor werken ze samen met de studenten die zich specialiseren in Presenteren.
Publieke relaties
De specialisatie Public Relations borduurt voort op eerder aangeleerde journalistieke vaardigheden en richt zich op speciale technische kennis voor public relations.
De basis omvat verschillende theorieën, modellen en perspectieven op public relations die voornamelijk het verschil tussen marketing en reclame verklaren. Studenten maken kennis met de economische, culturele en sociale aspecten en randvoorwaarden voor PR-werk. Daarna raken ze betrokken bij het praktische werk van communicatiebureaus en maken ze kennis met specifieke PR-strategieën en de uiteenlopende toepassingsmogelijkheden van verschillende media. Het schrijven van persberichten en ander PR-materiaal is net zo belangrijk als het onderzoeken van bijzondere situaties en crisiscommunicatie.
In een praktisch afstudeerproject ontwikkelen studenten samen met een echte opdrachtgever een pr-concept en presenteren dit samen met hun volledige planningsproces.
Over de school
Vragen
Vergelijkbare cursussen
BA (Hons) Communicatie: reclame en PR
- London, Verenigd Koninkrijk
Bachelor of Arts in public relations
- Erie, Verenigde Staten
Bachelor of Arts in communicatie en public relations
- Barcelona, Spanje
- Geneva, Zwitserland + 1 meer