BA in communicatieontwerp
IED – Istituto Europeo di Design Milan
Belangrijke informatie
Campuslocatie
Milan, Italië
Talen
Italiaans
Studieformaat
Op de campus
Duur
3 jaar
Tempo
Full time
Collegegeld
EUR 18.200
Deadline voor aanmelding
Informatie aanvragen
Eerste startdatum
16 Oct 2024
Invoering
DEZE CURSUS WORDT GEHOUDEN IN DE ITALIAANSE TAAL.
De driejarige opleiding Communicatiedesign biedt een strategische, culturele en operationele voorbereiding voor toekomstige ontwerpers op communicatiegebied.
Hedendaags communicatiescenario vereist zeer gespecialiseerde professionals, die in staat zijn om te werken met een interdisciplinaire aanpak, technologie te beheren en een constant evenwicht te bewaren tussen creativiteit en strategisch denken.
De cursus biedt vier specialisaties: Communication Management , voor het beheer van merkidentiteit door middel van ontwikkelingsstrategieën en communicatieplannen; Evenement en PR, voor het ontwerpen en realiseren van productgerelateerde evenementen, of gericht op het creëren van waarde voor een merk of project; Copywriting en Content Design, voor de productie van visuele of tekstuele verhalen, die coherent moeten zijn met de gekozen online en offline media; Art Direction, voor beheer en creatie van expressieve en merkgerichte iconografische talen.
Professionele kansen - Digital PR, Event Specialist, Project Manager, Copywriter, Content Specialist, Creative Specialist, Account Manager, Community Manager, Editor, Art Director.
Communicatieontwerp is een voortdurend groeiend en evoluerend onderwerp, zoals blijkt uit het belang dat de processen hebben bij de strategische planning van merkinitiatieven.
De markt vereist flexibele professionals, die in staat zijn om met een multidisciplinaire aanpak te werken en om een constante balans te bewaren tussen strategisch denken en creativiteit.
Methodologie en structuur - De didactische methode is gebaseerd op de synergie tussen creativiteit, technologie en experimenten, het combineren van theoretische disciplines en leren door sessies te doen.
De cursus presenteert gemeenschappelijke interdisciplinaire benaderingen en meer verticale paden gericht op het bieden van specifieke vaardigheden. Via interdisciplinaire lessen verwerven studenten sociaal-culturele, technische en methodologische kennis; ze bestuderen diepgaande professionele tools en in de tussentijd ontwikkelen ze hun persoonlijk talent en creativiteit. Ze leren hoe ze onderzoek en experimenten kunnen gebruiken in het creatieve proces om hun eigen ontwerpidentiteit te vinden.
Dankzij een breed overzicht van het communicatieveld, zijn beroepen, actoren en mogelijke toepassingen, die gedurende het eerste jaar worden aangeboden, kunnen studenten een specialisatiegebied kiezen.
Tijdens het tweede jaar richten studenten zich op de vaardigheden die door alle specialisaties worden vereist: het strategische communicatiebeheer voor Pathways en evenement en PR, en de creatieve functies Copywriting en Content Design en Art Direction.
In het derde jaar verbeteren studenten hun kennis van de tools die nodig zijn voor de uitwerking en communicatie van een project, waarbij de verschillende theoretische stappen worden uitgevoerd die leiden tot het ontwikkelen van een idee, van het concept tot de uiteindelijke realisatie.
Studenten gaan concreet om met interdisciplinaire experimenten, met als hoogtepunt het Final Project dat wordt gearticuleerd in onderzoek en laboratorium, waarbij de echte professionele praktijk wordt gesimuleerd.