BA in gezaghebbende handelingen

Algemeen

Beschrijving van opleiding

De studie van acteren niet in de klassieke zin van het interpreteren van een toegewezen rol, maar in de autoritaire zin. De student wordt geleid om een creatieve persoonlijkheid te worden die in staat is om haar / zijn autoritaire werk te garanderen.

De student presenteert en ontwikkelt het werk persoonlijk in een dialoog met de omgeving waarin het zich bevindt. Auteurschap wordt niet opgevat als een loutere productie van artefacten, maar als elke originele creatieve activiteit die plaatsvindt in een openbare ruimte en die bijgevolg - opzettelijk of anderszins - deze ruimte transformeert; de persoon dient dus persoonlijk te rechtvaardigen voor zijn / haar acties en de verantwoordelijkheid te dragen.

Dit vereist een specifieke voorwaarde omdat het bestaan in een openbare ruimte aanzienlijke psychosomatische eisen stelt aan elke persoon. Om deze reden is de studie van acteren met een focus op autorisatie en pedagogiek gebaseerd op het opdoen van ervaring in de belangrijkste dimensies van menselijke expressie: onderwijs in stem, spraak, beweging en dialooggedrag. De theoretische onderwerpen worden gekozen om reflectie en een bredere horizon te bieden aan deze vaardigheden, of liever vaardigheden.

129497_BAprogramme.jpg

Onderzochte onderwerpen zijn onder meer:

Dialoog handelen met de innerlijke partner; Gezaghebbende lezing (studenten schrijven en lezen hardop hun gezagsteksten); Officiële presentatie; Beweging (fundamentele psychosomatiek, bewegingstheaterprincipes, hedendaagse technieken); Authorial Acting (principes van autoritair handelen, solo- en groepsprestaties maken, persoonlijke thema's omzetten in toneelbeelden); Stem en spraak; Theatergeschiedenis; Dramatische Tekstenanalyse; Filosofie en psychologie in relatie tot het creëren van gezag, individualiteit en het concept van spelen.

Belangrijkste resultaten

In de loop van hun studie verdiepen de BA in Authorial Acting-studenten hun begrip van hun persoonlijke thema's en leren ze deze uit te drukken in prestatiesituaties. Het programma voedt en ontwikkelt hun expressieve (psychosomatische) mogelijkheden. Ze absorberen ook diep de ethiek van auteurscreativiteit.

Na het afstuderen kunnen de BA in Authorial Acting-studenten een tekstoverzicht maken van een autoritatie van 45 minuten en knowhow om de fase van het toneelstuk te structureren. Ze begrijpen en kunnen de autoritaire aspecten van handelen in de context van de Europese cultuur verklaren en begrijpen de fundamentele filosofische, antropologische en psychologische aspecten van auteurschap. Studenten zullen ook in staat zijn om de principes van het gebruik van theatrale benaderingen in niet-artistieke sferen te begrijpen en uit te leggen.

Beoordeling tijdens de studies

Studenten worden gedurende de twee jaar regelmatig beoordeeld voor het BA-programma, voornamelijk door evaluaties van schriftelijk en studiowerk. Als studenten tijdens hun studie niet aan de verwachte normen voldoen, kunnen ze uit het programma worden verwijderd. Studenten moeten een einduitvoering en scriptie maken om het diploma te behalen. Ze moeten dit werk ook verdedigen in de laatste mondelinge verdediging van het proefschrift. Ze zijn ook verplicht om theoretische mondelinge examens af te leggen. Studenten kunnen een extra jaar nemen om hun eindprestaties voor te bereiden en te presenteren en hun scriptie te schrijven als ze aan alle andere afstudeervereisten hebben voldaan.

Na studies

Omdat ons doel is om zelfverzekerde, creatieve persoonlijkheden, profielen van afgestudeerden en werkgelegenheid te cultiveren, zijn ze vaak zeer divers. Vaak werken ze als auteurs / makers van hun eigen projecten van theatrale, visuele, literaire of andere aard; sommigen vinden werk in de media. Afgestudeerden werken ook vaak in een verscheidenheid van pedagogische beroepen, van jeugdtheaters tot universiteiten - vaak onderwijzen van psychosomatische disciplines. Sommigen zetten hun studies voort naar een MA in Authorial Acting.

BA Afgestudeerd Profiel

Omdat het doel van het programma is om een zelfverzekerde, creatieve persoonlijkheid te cultiveren, kunnen de profielen en de werkgelegenheid van de afgestudeerden zeer divers zijn. Meestal passen afgestudeerden hun vaardigheden toe in zogenaamde assisterende en pedagogische beroepen van bonte vakgebieden, maar ook als auteurs van hun eigen projecten van theatrale, visuele, literaire of andere aard, of werken in de media (moderators, scenarioschrijvers, tv / radio, enz.).

Vereisten en toelatingsprocedures

Deadline voor aanmelding:

  • 7 februari 2020 (1e ronde)
  • 14 april 2020 (2e ronde)
  • 6 juni 2020 (3e ronde)

audities:

  • 13 februari 2020 (1e ronde)
  • 20 april 2020 (2e ronde)
  • 15 juni 2020 (3e ronde)

Hoe aan te vragen

Aanvragers moeten indienen:

  • Een motivatiebrief (inclusief de redenen waarom ze voor het programma hebben gekozen als auteur; een weerspiegeling van hun praktische ervaring tot nu toe; en een visie op hun toekomstige professionele activiteiten);
  • 2 gezagsteksten in het Engels van maximaal 3 pagina's elk (alle teksten zijn welkom behalve lyrische gedichten);
  • Een portfolio (presentatie van eerdere werken, waaronder foto's, video's, website, enz.);
  • Een CV met foto;
  • Een ingevulde schriftelijke aanvraag;
  • Een passende referentiebrief.

Relevante kwalificaties:

Een studie in de bacheloropleiding staat open voor diegenen die met succes hun middelbare schoolstudie hebben afgerond. Studenten met diploma's van een instelling voor hoger secundair onderwijs in EU-landen kunnen een toelating tot dit programma aanvragen. Niet-EU-burgers komen in aanmerking voor toelating als ze kwalificaties hebben die worden erkend als vergelijkbaar met Tsjechische toegangskwalificaties, uw buitenlandse certificaat moet op hetzelfde niveau zijn als het Tsjechische diploma van de bovenbouw van de middelbare school. DAMU vereist gecertificeerde kopieën van uw onderwijskwalificaties. Dat wil zeggen, u moet kopieën voorzien van originele stempels en handtekeningen.

Laatst bijgewerkt op mrt 2020

Over de school

Studies op onze afdeling zijn gericht op een psychosomatisch georiënteerde benadering van dramatische cultuur en creatie, auteurschap en spelconcept. De belangrijkste disciplines zijn Dialoog handelen ... Lees meer

Studies op onze afdeling zijn gericht op een psychosomatisch georiënteerde benadering van dramatische cultuur en creatie, auteurschap en spelconcept. De belangrijkste disciplines zijn Dialoog handelen met de innerlijke partner, Autorisatie en Autorisatie. De afdeling verricht ook onderzoek in samenwerking met het Instituut voor onderzoek en studie van gezaghebbende handelingen. Lees Minder