Beschrijving van opleiding
De cursus in innovatieve technologieën voor digitale communicatie stelt studenten in staat om zowel theoretische als praktische competenties te verwerven om interactieve oplossingen te bedenken (digitale toepassingen, websites, enzovoort), toepasbaar in verschillende contexten.
Een samenleving waarin individuen met elkaar communiceren door middel van een groeiend aantal digitale toepassingen en verschillende technologieën, heeft toegang nodig tot diensten die kunnen voldoen aan de eisen van de gebruikers volgens een gunstige en gebruikersvriendelijke modaliteit.
De cursus is gericht op een multidisciplinaire opleiding vanuit het oogpunt van de gebruikers doorheen alle verschillende stadia van de digitale applicatieplanning. Deze fasen omvatten het identificeren van de behoeften van specifieke doelgebruikers, het creëren van een applicatie-prototype, het beoordelen van de gebruiksvriendelijkheid en een promotiefase via digitale kanalen.
Een uitgebreide en geïntegreerde kennis van de belangrijkste technieken en methodologieën voor sociaal onderzoek om de behoeften van gebruikers te beoordelen (door middel van interviews, focusgroepen, vragenlijsten, interactieve workshops, enz.) En om beschikbare digitale technologieën te analyseren (zowel de 'mobiele' als (bijvoorbeeld die welke verband houden met het internet der dingen, kunstmatige intelligentie en big data) vertegenwoordigt de echte toegevoegde waarde van dit specifieke curriculum.Studie planEerste jaar Ik semester II SemesterInformatietechnologieën en digitaal
toepassingen
Sociologie van media en communicatie
Visuele en digitale mediacultuur
Spreken in het openbaar
Psychologie van innovatie
Mediarecht
Digitale media en internetentertainment
Media en religie
Keuzevaardigheden Innovatie en digitaalTweede jaar Ik semester II SemesterVisuele antropologie
Interactieve verhalenModule I
Module II
Zakelijk en institutioneel
Communicatie
Digitale economie en marketingModule I
Module II
Digitale economie en marketingModule I
Module II
Internetstudies
Digitaal sociaal onderzoek
Keuzevaardigheden Innovatie en digitaalDerde jaar Ik semester II SemesterOntwerp van digitale media
Social Media Management
Innovatief in interactief ontwerp
Ondernemerschap en innovatie
Schrijven voor digitale media
Keuzemodule Innovatie en Digitaal
Keuzevaardigheden Innovatie en digitaal
Werkervaring
Andere taalvaardigheden
Proefschrift
Professionele kansenInnovation Strategist: beoordeelt wat er al in de markt beschikbaar is, signaleert wat gebruikers echt nodig hebben en identificeert op basis daarvan de beste interactie-ervaring vanuit het oogpunt van gebruikers;
User Experience Designer: maakt prototypes van digitale applicaties, definieert hun functionaliteit en organisatie, ontwerpt de grafische component en visuele identiteit, en controleert dergelijke aspecten met potentiële eindgebruikers.
Social Media Manager: kiest de meest geschikte communicatiemodaliteiten voor elke gecreëerde digitale applicatie, identificeert de referentiekanalen voor doelgebruikers en bepaalt specifiek de mate van gebruik van sociale netwerken in het kader van een bredere communicatiestrategie.CareersHet scala aan professionele kansen is dus gekoppeld aan de menselijke en sociale sfeer van digitale applicatieplanning en aan de gebruikerservaring die tot dezelfde planning leidt.
Tegenwoordig groeit de vraag - van kleine en grote ondernemingen en bureaus die actief zijn op het gebied van digitale dienstverlening - naar professionals die in staat zijn om digitale toepassingen “voor” de samenleving en “met” de samenleving te bedenken. Tot voor enkele jaren was de ondernemersdimensie vooral op zoek naar professionals met een technisch en informatisch profiel. Momenteel lijkt de belangrijkste prioriteit de integratie van de standpunten van potentiële eindgebruikers in een echt product dat ze zullen kopen en gebruiken, zodat innovatiestrategisten, ontwerpers van gebruikerservaringen en socialemediamanagers de meest vereiste en wijdverbreide professionele figuren blijken te zijn. . Ze hebben het comparatieve voordeel dat ze goed op de hoogte zijn van de verschillende kenmerken van de beschikbare technologieën en digitale apparaten, terwijl ze er tegelijkertijd in slagen de verschillende digitale toepassingen af te stemmen op specifieke categorieën gebruikers en op de omgeving van de gebruikers om aan de verwachtingen te voldoen en voldoen aan vereisten.
Volgens recent onderzoek uitgevoerd door Cisco Italia, zullen ondernemingen in de nabije toekomst vooral veeleisende profielen stellen die gericht zijn op de op behoeften gebaseerde planning van gebruikers: bijna 27% van de ondernemingen beweert hun werving al in de komende 3 jaar te hebben gepland . Hetzelfde cijfer is internationaal bevestigd door Brazen Life, wat ook benadrukt dat een dergelijk verzoek de komende jaren met 30% zal toenemen. Bovendien voorspelt door Crebs gesponsord onderzoek dat een bekwame planner waarschijnlijk tot 70.000 euro per jaar zal verdienen.
Link Campus University biedt de meerwaarde van multidisciplinair onderwijs, naast mogelijkheden voor verdieping en beroepskansen.
Een ander relevant kenmerk is de gestage samenwerking met de onderzoekscentra van de universiteit. Meerdere docenten voeren tegelijkertijd onderzoeksactiviteiten uit door het DASIC (Digital Administration and Social Innovation Center) dat een reeks projecten implementeert gericht op de toepassing van nieuwe technologieën op ondernemend, institutioneel en sociaal niveau, gericht op het introduceren van innovatie en optimalisatie in productie-, administratie- en consumptieprocessen.ToelatingseisenOm in aanmerking te komen voor het Italiaanse hoger onderwijssysteem moet je een middelbare school kwalificatie hebben die is vrijgegeven na een minimum van 12 jaar scholing (algemeen) die toegang geeft tot het vergelijkbare academische programma in de buitenlandse staat van herkomst;In het geval dat een speciaal academisch bekwaamheidsexamen (een nationale test of een eindexamen) vereist is voor toegang tot het hoger onderwijs in het vreemde land van herkomst (Selectividad in Spanje, Prova de Aferiçao of Prova Geral de Acesso ao Ensino Superior in Portugal, Vestibular of Exame Nacional do Ensino Médio in Brazilië, Gao Kao in China, enz.) Een dergelijke vereiste is ook verplicht voor toelating tot het Italiaanse hoger onderwijssysteem;Alle aanvragers moeten vloeiend Engels spreken met een minimum van B1-B2 volgens het Gemeenschappelijk Europees Referentiekader voor Talen (CEFR).Vereiste documentenGeldig paspoort;
Geldige Italiaanse verblijfsvergunning (indien van toepassing);
Eindkwalificatie secundair onderwijs (of het inschrijvingsbewijs, als je momenteel het laatste jaar van de middelbare school volgt en het eindkwalificatiecertificaat / diploma nog niet beschikbaar is);
Transcript of records;
Eventueel certificaat Academische Competentie Examen (indien van toepassing);
Engelse of Italiaanse vertaling van de bovengenoemde documenten;
Certificaat voor onderbroken studies en / of terugtrekking uit studies en / of andere toegekende universitaire certificaten met een lijst van alle behaalde examens (indien van toepassing). Deze certificaten moeten een gedetailleerd programma bevatten met de afzonderlijke leeractiviteiten en studie-uren voor theoretisch-praktische activiteiten;
Eventuele waardeverklaring (lees hier meer) uitgegeven door de Italiaanse diplomatieke vertegenwoordiger in het land waar de laatste onderwijskwalificatie werd behaald; of een CIMEA-verklaring van vergelijkbaarheid (indien van toepassing).Collegegeld en financieringHet jaarlijkse collegegeld voor internationale studenten is € 12.000; terwijl er ook een eenmalig voorinschrijfgeld voor studenten is van € 500.