BA in mediastudies
University of Groningen
Belangrijke informatie
Campuslocatie
Groningen, Nederlanden
Talen
Engels
Studieformaat
Op de campus
Duur
3 jaar
Tempo
Full time
Collegegeld
EUR 2.314 / per year *
Deadline voor aanmelding
01 May 2024
Eerste startdatum
Sep 2024
* EU/EER-studenten: € 2209 | niet-EU/EER-studenten: € 10189
Invoering
Media vormen de kern van het hedendaagse leven. Van social media tot print, van websites tot televisie, van zoekmachines tot apps: ons begrip van de wereld wordt gevormd door media.
Media hebben niet alleen een grote invloed op hoe we met elkaar communiceren, maar ook op hoe samenlevingen zijn georganiseerd: cultureel, politiek en economisch. Dit academische programma bestudeert daarom de informatieve en sociale functie van media en vat 'cultuur' in zijn antropologische definitie op: als de ideeën, gebruiken en sociaal gedrag van bepaalde (groepen in) samenlevingen.
Je verwerft kennis en een verscheidenheid aan theoretische perspectieven over de manier waarop verschillende mediaplatforms zijn gestructureerd, hoe ze werken en hoe ze zich tot elkaar verhouden; hoe mediasystemen politiek en economisch worden onderbouwd; en hoe patronen van mediagebruik en -productie en inhoud zich ontwikkelen en veranderen. Je leert verschillende soorten academische onderzoeksmethoden over verschillende onderwerpen toe te passen en kritisch te reflecteren. Daarnaast maak je kennis met de vakgebieden gerelateerd aan media en ontwikkel je je professionele vaardigheden om je te helpen presteren in mediagerelateerde stages en banen.
De onderscheidende kenmerken van het programma zijn:
- een internationaal, vergelijkend en interdisciplinair curriculum
- aandacht voor de informatieve en sociale functie van media
- nadruk op de theoretische perspectieven, methodologische vaardigheden om de praktijken van mediagebruik en -productie te begrijpen en te onderzoeken
- aandacht voor professionele vaardigheden
Waarom deze opleiding in Groningen studeren?
Het programma heeft een specifieke focus op de informatieve en sociale functie van media en biedt een vergelijkend perspectief door media in hun culturele, internationale, historische, economische en politieke context te bestuderen, met behulp van methoden en theorieën uit de sociale wetenschappen. Het heeft aandacht voor de praktijken van mediagebruik en -productie, evenals professionele vaardigheden. Het perspectief van andere programma's is vaker gebaseerd op populaire cultuur, kunst, taal en/of film- en televisiestudies.
toelatingen
leerplan
Jaar 1
Studenten maken kennis met verschillende relevante mediaplatforms en industrieën en met Mediastudies als academische discipline, en verwerven de nodige academische vaardigheden.
Cursussen
- Media, cultuur en samenleving (5 EC)
- Mediaplatforms en industrieën I (5 EC)
- Media bestuderen in het dagelijks leven (5 EC)
- Academische Vaardigheden (5 EC)
- Mediageschiedenis (5 EC)
- Mediaplatforms en industrieën II (5 EC)
- Het digitale voorstellen (5 EC)
- Inleiding Mediastudies I (5 EC)
- Professioneel schrijven (5 EC)
- Inleiding Mediastudies II (5 EC)
- Mediaruimten en praktijken (5 EC)
- Sociaal Lab (5 EC)
Jaar 2
De focus verschuift naar een grondige theoretische en methodologische vorming. Naast verplichte vakken volgen studenten een profiel naar keuze: Audiovisuele Cultuur, Culturele Industrieën, Digitale Culturen, Journalistieke Studies of Politiek en Wereldburgerschap.
Cursussen
- Mediateksten analyseren (5 EC)
- Audiovisuele cultuur (5 EC)
- Profielen (keuzevakken, keuze uit audiovisuele cultuur, culturele industrieën, digitale culturen, journalistieke studies, politiek en wereldburgerschap) (5 EC)
- Mediaproductie en -gebruik analyseren (5 EC)
- Digitale curatie (5 EC, optioneel)
- Journalistiek schrijven en verhalen vertellen (5 EC, optioneel)
- Media Ondernemerschap (5 EC, optioneel)
- Profielen (vervolg van het gekozen profiel) (5 EC)
- Webdesign (5 EC, optioneel)
- Mediatheorie I: mediatisering en effect (5 EC)
- Profielen (vervolg van het gekozen profiel) (5 EC)
- Profielen (vervolg van het gekozen profiel) (5 EC)
- Media Theorie II: Vorm en Technologie (5 EC)
- Profielen (vervolg van het gekozen profiel) (5 EC)
- Transmediale productie (5 EC)
Jaar 3
Studenten doen (semi-)zelfstandig onderzoek en maken een keuze welke minor (universitaire minor; facultaire minor; loopbaanminor inclusief stage; minor buitenland) ze willen volgen.
Cursussen
- Minor (keuzevak) (15 EC)
- Minor (keuzevak) (15 EC)
- Onderzoeksseminarie Mediastudies (10 EC)
- Denkers en theorieën (5 EC)
- Specialisatievak Mediastudies (5 EC)
- Scriptie (10 EC)
Door het hele leerplan heen zijn er drie verschillende manieren van leren Pathways: een theoretisch, methodologisch en professioneel leren Pathway. Deze hebben tot doel studenten de combinatie te bieden van een solide kennisbasis, substantieel begrip van een diversiteit aan theoretische perspectieven, gedegen methodologische training en grondige voorbereiding op de arbeidsmarkt. Studenten behalen 150 ECTS in hun major en 30 ECTS kunnen in het derde jaar worden ingevuld met een minor.
Programma opties
- Honoursprogramma
- Minderjarigen (minor)
In het buitenland studeren
- Studeren in het buitenland is optioneel
- Gemiddeld 20 weken
- Maximaal 30 EC
Om het internationale profiel van de studenten verder te stimuleren, biedt de programmastructuur studenten de mogelijkheid om in het derde jaar van hun studie een semester aan een partneruniversiteit in het buitenland door te brengen. De afdeling biedt uitwisselingsprogramma's aan in het kader van Lifelong Learning Erasmus en Marco Polo.
Programma collegegeld
Carrièremogelijkheden
Baan vooruitzichten
Als afgestudeerde van de BA Mediastudies heb je de vaardigheden verworven die je nodig hebt voor de arbeidsmarkt van de 21e eeuw: creativiteit, kritisch denken, communicatie, samenwerken en betrokkenheid. Je zou je carrière kunnen beginnen in de media of de creatieve industrie, of in een ander veld met vacatures die kunnen leiden tot banen, zoals strategieadviseur, socialemedia-analist, beleidsadviseur en producent van digitale inhoud.
Vacature voorbeelden
- Adviseur/consultant: Adviseren over de e-consulting strategie voor een grote zorginstelling.
- Content- en campagnemanager: Ontwikkelen van de website en de social media campagnes voor een commerciële omroeporganisatie
- Digital product manager: Ontwikkelen en optimaliseren van het digitale productaanbod voor een middelgrote jeugd- en onderwijsuitgeverij.
- Social media strategie adviseur: Ontwikkelen en implementeren van de social media strategie voor een non-profit crowdsourcing organisatie.
- Copywriter: Audiovisuele content produceren voor een digitale televisiezender.