BSc stedenbouw en architectonisch ontwerp

Algemeen

Lees meer over deze opleiding op de website van de instelling

Beschrijving van opleiding

De kwaliteit van het stadsleven wordt niet afgemeten aan de schaal van monumenten, winkelcentra, snelwegen of van bovenaf gereguleerde activiteiten, maar door het creëren van een leefbare, levendige en duurzame leefomgeving.

In onze cursus worden Stedenbouw en Architectuur gelijk behandeld. Het programma wisselt af tussen grootschalig en gedetailleerd, tussen abstract en concreet, tussen theorie en praktijk. In één zin denken we dat architectuur meer is dan huizen bouwen en stedenbouw meer dan beslissen waar ze te plaatsen zijn.

Beide disciplines zijn contextueel. Niet alleen het gebruik van een structuur, maar ook de context (bijvoorbeeld landschap, infrastructuur, sociale behoeften) bepalen het ontwerp. De kwestie van het huis van de toekomst hangt nauw samen met de kwestie van de stad van de toekomst. Beide vragen moeten worden aangepakt vanuit een sociaal, ruimtelijk, ecologisch en economisch gezichtspunt.

Structuur

Het UPAD-programma wordt gegeven als een voltijds programma. De duur van het programma is acht semesters / vier jaar. Het programma sluit aan bij de programmastructuren die na de Bologna-hervorming in Europa zijn ingevoerd.

De cursussen zijn gedifferentieerd in drie categorieën: ontwerp, kennis en communicatie. De ontwerpstudio's richten zich op het trainen van een ontwerpgerichte aanpak van probleemoplossing in stedelijke en architectonische gebieden. Studenten worden geholpen om hun eigen ideeën voor gegeven taken te ontwikkelen en zo te ervaren hoe met de toenemende complexiteit door de jaren heen - een ontwerpproject wordt geproduceerd van analyse tot aan de presentatie.

In het eerste jaar concentreren de cursussen zich op basiskennis in stedenbouw en architectuur, en inleiding tot projectontwerp. Cursussen in visuele communicatie worden de eerste twee jaar gegeven en bieden de studenten de nodige hulpmiddelen om zichzelf grafisch te leren uiten.

In het tweede jaar maken studenten kennis met cursussen in bouwtechnologie met een hoger technisch niveau. Kernopleidingen voor stedenbouwkunde lopen parallel met cursussen op het gebied van bouwtechnologie en vormen de basis voor geïntegreerde projecten in respectievelijk 'Stadslandschap' en 'Bouwconstructie'.

Het derde jaar is gericht op de toepassing van specifieke kennis (bijv. Economie, planningsrecht). Er wordt meer belang gehecht aan het ontwerp van de geïntegreerde projecten die worden beloond met 9 studiepunten. De kennis die is verworven in recente cursussen wordt vervolgens geïmplementeerd, met name in het projectwerk.

In het vierde jaar mogen studenten zich specialiseren in stedenbouwkunde of architectuur. Dit gebeurt via keuzevakken; elke student moet twee keuzevakken in elk vak voltooien. Bovendien moet het geïntegreerde project worden uitgevoerd met een focus op stedenbouw of architectuur, afhankelijk van de specialisatie van de keuzevakken. Een stage moet voor aanvang van de bachelorscriptie zijn afgerond en biedt praktische training aan de studenten. In het laatste semester moeten studenten hun bachelorscriptie afronden, waarbij ze worden bijgestaan ​​door wekelijkse consultaties door een professor.

De opleiding wordt in het Engels gegeven, inclusief schriftelijke en mondelinge testseminars, oefeningen, papers en de bachelorscriptie.

Carrièremogelijkheden

De Bachelor of Science in stedenbouw en architectuurontwerp biedt een toepassingsgericht onderwijs dat afgestudeerden kwalificeert voor verschillende beroepen in de private en publieke sector. Stedenbouwkundigen en architecten werken op veel verschillende gebieden en spelen een belangrijke rol bij het vormgeven van onze sociale levens met betrekking tot de gebouwde omgeving.

De focus van later professioneel werk ligt op alle schalen van taken van planning en bouwen: in administratieve en institutionele afdelingen van gemeentelijke, administratieve en overheidsorganisaties, alsook in ontwerpbureaus en bouwadviesbureaus.

Afgestudeerden zijn goed voorbereid om te werken in de lokale industrie, voornamelijk vanwege de vele praktijkgerelateerde cursussen en de verplichte stage van zes weken in het laatste studiejaar. Tijdens seminars leren ze academische onderzoeksmethoden, en excellente studenten nemen deel aan onderzoeksprojecten in de afdeling, bijvoorbeeld het Eco House-project, waarbij twee afgestudeerden twee jaar lang fulltime hebben gewerkt.

Kansen voor verdere studies

Studenten zijn goed voorbereid op een academische carrière en een aantal afgestudeerden zijn doorgegaan naar MSc-programma's in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de VS.

Laatst bijgewerkt op May 2020

Over de school

The history of the German University of Technology (GUtech) can be traced back to 2003 when visionary Omanis contemplated the establishment of a high-quality university of technology in Oman. This vis ... Lees meer

The history of the German University of Technology (GUtech) can be traced back to 2003 when visionary Omanis contemplated the establishment of a high-quality university of technology in Oman. This vision was inspired by His Majesty Sultan Qaboos’ directions for the provision of quality higher education in Oman by private investors. Lees Minder