Bachelor in ontwikkeling in samenlevingen en territoria

Algemeen

Beschrijving van opleiding

presentatie

De Bachelor in de ontwikkeling van verenigingen en territoria biedt een multidisciplinaire training die theoretische lessen in geesteswetenschappen en sociale wetenschappen combineert met cursussen, praktische workshops en stages die voorbereiden op een engagement voor actie.

De vergrijzing van de bevolking, globalisering, klimaatverandering, stadsuitbreiding, rurale transformaties, democratie, de groei van de kenniseconomie, sociale ongelijkheden en cultureel pluralisme en manieren van leven zijn Dit zijn de realiteiten waarmee agenten van sociale verandering worden geconfronteerd die in deze toegepaste sociale wetenschappenopleiding worden behandeld.

Het programma is gericht op het verbeteren van kennis en een kritisch begrip van hedendaagse sociale realiteiten die de ontwikkeling van samenlevingen en territoria beïnvloeden.

doelstellingen

Ontwikkel kennis en begrip van hedendaagse sociale realiteiten die de ontwikkeling van samenlevingen en territoria beïnvloeden.

Een interdisciplinaire training die verschillende sociale wetenschappen gebruikt

De ontwikkeling van samenlevingen en territoria omvat verschillende sociale wetenschappen: antropologie, sociologie, geografie, politieke wetenschappen, economie, geschiedenis.

De cursussen maken het mogelijk om de sociale en territoriale belangen vanuit deze verschillende invalshoeken te benaderen om een volledig en kritisch perspectief te hebben op de bestudeerde realiteiten.

Het baccalaureaat in de ontwikkeling van bedrijven en gebieden vergemakkelijkt de toegang tot de arbeidsmarkt door cursussen in administratie, ethiek, kennismaking met praktijkomgevingen en ervaring met stagiairs. Om de cursus te voltooien, kan de student ook een aantal verrijkingscursussen in andere UQAR .

De mogelijkheid om het maatschappelijk leven beter te begrijpen om beter te kunnen handelen

Het baccalaureaat in ontwikkeling van samenlevingen en gebieden biedt de mogelijkheid om te communiceren met de ambities van burgers, om concrete situaties te analyseren en om sociale problemen op te lossen.

Theorieën worden gemobiliseerd om de verschijnselen van de samenleving te begrijpen, sociale innovatie te bevorderen en betrouwbare kennis te produceren om collectieve actie te sturen. Vanuit een historisch of filosofisch perspectief is ook geschikt om de problemen van het heden, de betekenis van de gebeurtenissen en de implicaties van de lopende veranderingen te verduidelijken.

Leren in het veld, door te oefenen

De pedagogische formules bij de bachelor's graad van ontwikkeling van bedrijven en gebieden zijn gebaseerd op twee principes:

  • de analyse van reële situaties is de beste manier om vooruitgang te boeken bij de integratie van de prestaties van verschillende disciplines;
  • De volgende stap is om contact te maken met professionals op het gebied van sociale ontwikkeling die hen kunnen inspireren, hun bewustwording van de eisen van de praktijk vergroten en hen betrekken bij mogelijkheden voor betrokkenheid.

Studenten profiteren van verschillende bijeenkomsten met veel ontwikkelingsprofessionals en bezoeken aan organisaties, activiteiten en excursies, waardoor ze kennis maken met een breed scala aan mogelijke wegen.126565_rsz_adobestock_250661602.jpg

Stages om de opgedane kennis toe te passen in een concrete context

De Bachelor of Development in Society and Territories omvat gecrediteerde stages in organisaties die studenten willen ontvangen die agenten willen worden voor ontwikkeling en verandering.

Onder begeleiding van een professor en de gekozen organisatie bieden deze cursussen de mogelijkheid om de verworven kennis toe te passen voor het realiseren van een complete onderzoeksbenadering, waarbij theoretische, kritische en methodologische dimensies worden gecombineerd.

Het proces omvat ook het schrijven van een onderzoeksrapport en het presenteren van de resultaten aan de klantorganisatie. De set is bedoeld om te worden toegepast in de trainingsomgeving.

Stages kunnen ook in het buitenland worden gedaan.

Gewenste vaardigheden in een breed scala van professionele velden

Er wordt gestreefd naar een creatieve en rigoureuze geest om de uitdagingen aan te gaan waarmee publieke en private organisaties, regeringen en burgergroepen, kortom, allen die op verschillende niveaus werken bij de ontwikkeling van gemeenschappen en territoria.

Hoofdwerkgevers

Als sociaal analist heeft de BScD-afgestudeerde een achtergrond in sociale wetenschappen die hem in staat stelt zijn diensten aan te bieden als ontwikkelingsfunctionaris of als consultant in toegepaste sociale wetenschappen bij verschillende overheidsinstanties, gemeenschap, lokaal en regionaal, vanuit het perspectief van planning, coördinatie van projecten of initiatieven met betrekking tot de sociale fenomenen die gebieden en bevolkingsgroepen beïnvloeden.

De belangrijkste werkgevers voor afgestudeerden van de Bachelor of Development in Society and Territories zijn lokale en regionale ontwikkelingsorganisaties, of ze nu uit de gemeenschapssector komen, publiek of privaat, zoals:

  • Communautaire ontwikkelingshulpbedrijven (CFDC's);
  • regionale advies- en ontwikkelingsraden (CRCD);
  • Regional Environmental Councils (CRE);
  • regionale provinciale gemeenten (RCM's);
  • non-profit organisaties (sociale economie, milieu, sociale integratie, enz.);
  • gemeenten;
  • openbare dienst;
  • onderzoeksorganisaties;

Hoofdtaken

De belangrijkste beschikbare banen voor afgestudeerden van de Bachelor of Development in Society and Territories zijn:

  • ontwikkelingsfunctionaris;
  • onderzoeksfunctionaris;
  • project manager;
  • coördinerende officier;
  • gemeenschap agent;
  • toeristisch ontwikkelingsagent;
  • ontwikkelingsadviseur;

De mogelijkheid om door te gaan naar het doctoraat

Afgestudeerden met een bachelordiploma in de ontwikkeling van bedrijven en gebieden hebben de mogelijkheid om door te gaan naar de master in regionale ontwikkeling (met geheugen of met test), de DESS in regionale en territoriale ontwikkeling en het doctoraat in regionale ontwikkeling.

Ze hebben ook toegang tot UQAR graduate programma's op de volgende gebieden:

  • ethiek;
  • project management;
  • people management op de werkplek.

Een team van hoogleraren toegewijd aan studenten

De beperkte klassencursussen vergemakkelijken uitwisselingen met professoren en tussen studenten, terwijl een sfeer wordt gecreëerd die bevorderlijk is voor de realisatie van studentenprojecten.

Het diverse facultaire team houdt zich bezig met onderzoeksprojecten die gericht zijn op het begrijpen en ondersteunen van ontwikkeling in Quebec, de regio's en internationaal.

De beschikbaarheid en het opmerkelijke toezicht van deze professoren bevorderen het succes van de studies.

Veel mogelijkheden voor een verblijf in het buitenland

UQAR biedt veel mogelijkheden om in het buitenland te verblijven voor studenten die gemotiveerd zijn om hun kennis uit te breiden terwijl ze een lonende culturele ervaring beleven. Deze verblijven kunnen de vorm aannemen van een uitwisselingsprogramma, een praktische stage of een onderzoeksverblijf. Er zijn ook verschillende financieringsbronnen beschikbaar.

Double Degree-overeenkomst met de Katholieke Universiteit van het Westen (Frankrijk)

Als onderdeel van hun opleiding kunnen studenten profiteren van deze overeenkomst waardoor ze, naast het behalen van hun bachelordiploma in de ontwikkeling van bedrijven en gebieden, een bachelordiploma in geesteswetenschappen en sociale wetenschappen, sociale wetenschappen, cursussen kunnen behalen Toegepaste sociologie en etnologie aan de Université Catholique de l'Ouest, Angers Campus, Frankrijk.

Toelatingsvoorwaarden

Collegiale basis

Houd een diploma van hogeschoolstudies (DCS) of gelijkwaardig.

Franse taalvaardigheden: Bovendien moet een kandidaat die geen vaardigheid in het Frans kan aantonen volgens de criteria van het "Beleid inzake de bachelors-Franse taal" een institutioneel onderzoek moeten ondergaan van Frans, die hiervoor een oproep heeft ontvangen. Als het examen niet slaagt, is de succesvolle voltooiing van een functionele cursus Frans vereist en is registratie voor deze cursus verplicht in de volgende periode.

Basis ervaring

Heb de juiste kennis en ervaring die relevant wordt geacht. In dit geval moet de kandidaat aan de leden van de selectiecommissie aantonen dat zij of hij over de kennis beschikt die nodig is om een universitair bachelorprogramma te volgen.

Franse taalvaardigheden: Bovendien moet een kandidaat die geen vaardigheid in het Frans kan aantonen volgens de criteria van het "Beleid inzake de bachelors-Franse taal" een institutioneel onderzoek moeten ondergaan van Frans, die hiervoor een oproep heeft ontvangen. Als het examen niet slaagt, is de succesvolle voltooiing van een functionele cursus Frans vereist en is registratie voor deze cursus verplicht in de volgende periode.

Laatst bijgewerkt op December 2019

Over de school

L'UQAR, une université d'excellence en recherche! Riche de la diversité de ses expertises de calibre international, l’UQAR se démarque parmi les meilleures universités en recherche au Canada. La comp ... Lees meer

L'UQAR, une université d'excellence en recherche! Riche de la diversité de ses expertises de calibre international, l’UQAR se démarque parmi les meilleures universités en recherche au Canada. La composition des axes d'excellence en recherche de l'UQAR- les sciences de la mer, le développement régional et la nordicité- reflète cette réalité distinctive. https://uqar.ca/nouvelles/uqar-info/3088-l-uqar-se-demarque-en-recherche-parmi-les-meilleures-universites-au-canada Lees Minder
Rimouski , Levis + 1 Meer Minder