Bachelor In De Internationale Liberal Arts: Sociologie

International College of Liberal Arts - Yamanashi Gakuin University

Programma Beschrijving

Lees de Officiële Beschrijving

Bachelor In De Internationale Liberal Arts: Sociologie

International College of Liberal Arts - Yamanashi Gakuin University

Bachelor in International Liberal Arts: Sociologie

Sociale theorie

Theorieën bepalen bewust of onbewust onze perceptie van de werkelijkheid. We kunnen onze kennis van de sociale wereld te vergroten door het toepassen van verschillende theorieën om een ​​bepaald maatschappelijk probleem, omdat we in staat zijn om het te zien vanuit verschillende perspectieven zullen zijn. Deze cursus introduceert studenten tot de grote klassieke en hedendaagse sociale theorieën. We bespreken de voor- en nadelen. En we deze theorieën van toepassing zijn op relevante hedendaagse sociale problemen. Dit is een interactieve lezing-type cursus. Studenten zijn verplicht om huiswerkopdrachten voorafgaand aan klasse te voltooien, om regelmatig bijdragen aan discussies in de klas, om een ​​presentatie te maken, en een mid-term-test en een scriptie te schrijven.

Doelstellingen

Aan het einde van deze cursus moeten de studenten in staat zijn om: (i) inzicht in de grote sociale theorieën, vergelijk (ii), het contrast en kritisch analyseren van theorieën, (iii) het gebruik van sociale theorieën schema's van interpretatie om de sociale problemen van analyseren verschillende perspectieven, (iv) theorieën van toepassing zijn creatief in het dagelijkse leven, en (v) schrijven over sociale theorie in duidelijke en beknopte proza.

Methoden voor Sociaal Onderzoek

Deze cursus biedt studenten de algemeen begrip van sociaal-wetenschappelijk onderzoek. Sociale onderzoeksmethode heeft twee belangrijke aspecten: kwantitatieve en kwalitatieve aspecten. Deze cursus noemt beide aspecten met een aantal praktische oefening zoals vergelijkende lezing van kwantitatieve en kwalitatieve literatuur, een groep project over de uitvoering enquête lichaamsbeweging en inleidende praktijk van statistische software op een computer. Actieve deelname aan discussies in de klas en vrijwillige bijdrage aan de groep project zijn sterk verwacht.

Doelstellingen

De cursus heeft tot doel: i) de algemene kennis van het sociaal onderzoek; ii) het versterken van de vaardigheid om een ​​"goede" vragenlijst te ontwikkelen om de kwaliteit van de gegevens te verzamelen; iii) het versterken van de vaardigheid om gegevens te analyseren met behulp van computersoftware; en iv) het versterken van de vaardigheid om sociaal onderzoek methoden toepassen op eigen onderzoek van studenten.

Sociologie van de globalisering

Sinds de jaren 1990 werd het een conventionele wijsheid dat we leven in het tijdperk van 'globalisering'. De verschillende betekenissen van deze claim worden zelden onderzocht, laat staan ​​haar uitgangspunten ooit uitgedaagd. We onderzoeken de economische, politieke en sociale aspecten van de globalisering en het adres van een aantal fundamentele vragen: Heeft de globalisering bestaan? Is het werkelijk mondiaal? Is globalisering historisch ongekende? Wat zijn de economische, politieke en sociale gevolgen van de globalisering? Kan het worden stopgezet of gewijzigd? En wat zijn de alternatieven? Dit is een interactieve lezing-type cursus. Studenten zijn verplicht om huiswerkopdrachten voorafgaand aan klasse te voltooien, om regelmatig bijdragen aan discussies in de klas, om een ​​presentatie te maken, en een mid-term-test en een scriptie te schrijven.

Doelstellingen

Aan het einde van deze cursus moeten de studenten in staat zijn om: (i) te onderscheiden van de vele hoeken van de globalisering, (ii) het analyseren van de afbeelding van de globalisering als een bovennatuurlijke kracht buiten de menselijke controle kritisch, (iii) inzicht in de historiciteit van de globalisering, en zijn karakter als een sociaal-politieke project (met inbegrip van zijn ideologische aspecten), (iv) het detecteren verschillen tussen de verschillende anti-globalistische standpunten, en (v) redelijkerwijs verwacht dat mogelijke richtingen waarin de globalisering zou kunnen leiden.

Sociologische analyse van nihonjinron

Het onderwerp van deze cursus is een vergelijking van de nihonjinron (theorieën over het unieke karakter van de Japanse en Japanse cultuur) en westerse sociale theorie. De nihonjinron is het enige complex van maatschappijtheorieën die werd ontwikkeld in een niet-westerse context. Kernbegrippen van de nihonjinron zijn afkomstig uit de Japanse taal volledig onafhankelijk van de 'universele' wetenschappelijke concepten die hun wortels in het Westen hebben. Door het vergelijken van deze theorieën zijn we niet alleen uitdagend onze ideeën en stereotypen van de Japanse cultuur, maar ook de westerse geloof dat we alles met etnocentrische westerse theorieën kunnen verklaren. De belangrijkste concepten en theorieën van de nihonjinron zal worden ingevoerd. Dit is een interactieve lezing-type cursus. Studenten zijn verplicht om huiswerkopdrachten voorafgaand aan klasse te voltooien, om regelmatig bijdragen aan discussies in de klas, om een ​​presentatie te maken, en een mid-term-test en een scriptie te schrijven.

Doelstellingen

Aan het einde van deze cursus moeten de studenten in staat zijn om: (i) kent de belangrijkste theorieën van de nihonjinron en sociale theorieën, vergelijk (ii), het contrast en kritisch analyseren van theorieën, (iii) te begrijpen hoe de cultuur van invloed op de ontwikkeling van verschillende theoretische tradities, en (iv) uitdagen hun genomen-voor-verleend ideeën over de hele wereld.

Cross-Cultuurwetenschappen

Zijn we allemaal steeds Amerikanen als gevolg van de globalisering? Of houden we onze lokale identiteit en waarden? Zijn Japanse opgeven van hun voorkeur voor harmonie, alleen maar omdat ze drinken Coca-Cola en eten bij McDonald's? Het onderwerp van deze cursus is een inleiding en kritische analyse van de verschillende benaderingen van culturele verschillen tussen sociale groepen te onderzoeken. Wij richten ons voornamelijk op het evalueren van de relevantie van een aantal culturele dimensies en over hoe die relevante dimensies empirisch kon worden onderzocht. We bespreken dominant beheer (bijv Hofstede), psychologische (bv Triandis) en sociologische / antropologische benaderingen (bijv Trommsdorff). Dit is een interactieve lezing-type cursus. Studenten zijn verplicht om huiswerkopdrachten voorafgaand aan klasse te voltooien, om regelmatig bijdragen aan discussies in de klas, om een ​​presentatie te maken, en een mid-term-test en een scriptie te schrijven.

Doelstellingen

Aan het einde van deze cursus moeten de studenten in staat zijn om: (i) inzicht in de belangrijkste vergelijkende benaderingen van cultuur te bestuderen, (ii) het identificeren van belangrijke culturele aspecten die variëren tussen culturen, en (iii) het formuleren van een betrouwbare en valide empirisch onderzoek.

Seminar (Sociologie)

De rol van het seminar in de sociologie is om de studenten 'individuele onderzoeksprojecten te ondersteunen. Studenten hebben de verantwoordelijkheid om hun onderzoek in de verschillende stadia van hun project te presenteren. Problemen en uitdagingen ervaren met het onderzoeksproject zal worden besproken in het seminar (door alle deelnemers en niet alleen door de docent). Dergelijke discussies geven de presentatoren een kans om hun onderzoek vanuit verschillende perspectieven te zien en te leren van het advies van collega's als van professoren. Bovendien, door middel van dergelijke interacties studenten kunnen ontdekken hoe problemen in hun eigen projecten te vermijden.

Doelstellingen

Aan het einde van deze cursus moeten de studenten in staat zijn om: (i) weet hoe om een ​​probleem te analyseren vanuit een sociologisch perspectief, (ii) het uitvoeren van hun eigen onderzoeksprojecten, en (iii) schrijven hun afstudeerscriptie.

Workshop: Fuji Cultuur

Deze cursus verkent de culturele en historische aspecten van Mt. Fuji. Wanneer Mt. Fuji werd geregistreerd als een World Cultural Heritage in 2013, werden 25 woningen genoemd als zijn samenstellende delen. De onderdelen omvatten aanbidding sites, Sengen Jinjya heiligdommen, "Oshi" logementen, historische oplopende routes, lava boom schimmels, en de Vijf Meren en Oshino Hakkai veren. De studenten zullen een bezoek veel van de onderdelen in een 4-daagse veldonderzoek gehouden in begin augustus. Elke ochtend, zal de instructeur lezingen te geven aan de studenten over de geschiedenis en culturele aspecten van de eigenschappen en sites, en in de namiddag zullen de studenten een bezoek aan de feitelijke eigenschappen en sites, en nader te onderzoeken over hun geschiedenis en cultuur. Op de laatste dag zullen de studenten klim de Yoshida opgaande route die Fuji-ko groepen (historische religieuze groepen die Mt. aanbeden Fuji) nam in het verleden, en verken de overblijfselen van hun religieuze activiteiten. De studenten zijn verplicht om een ​​rapport op basis van de inhoud bestudeerd tijdens het veldonderzoek te schrijven.

Doelstellingen

Tijdens de 4-daagse veldonderzoek, worden de studenten verwacht dat zij: (1) kennis vergaren over de geschiedenis en cultuur met betrekking tot Mt. Fuji, (2) het identificeren van de betekenis en het belang van de in de World Cultural Heritage beursgenoteerde eigenschappen en sites, (3) weet dat de spirituele en religieuze activiteiten van de historische Fuji-ko groepen, en (4) genieten van de schoonheid en grootsheid van Mt . Fuji als de meest gevierde berg in Japan.

instructeurs:

Christian Etzrodt

Deze school biedt programma's in:
  • Engels


Laatst bijgewerkt op October 23, 2017
Duur & Kosten
Deze cursus is Campus gesitueerd
Start Date
Startdatum
Apr. 2018
Duration
Duur
Voltijd
Locations
Japan - Kōfu
Startdatum: Apr. 2018
Aanmeldingslimiet Vraag informatie aan
Einddatum Vraag informatie aan
Dates
Apr. 2018
Japan - Kōfu
Aanmeldingslimiet Vraag informatie aan
Einddatum Vraag informatie aan