Beschrijving van opleiding
DoelenHet programma biedt studenten verschillende mogelijkheden om vaardigheden te ontwikkelen op verschillende activiteitengebieden die relevant zijn voor de hedendaagse zakelijke omgeving. Het biedt zowel een theoretische als praktische benadering van de belangrijkste bedrijfsconcepten voor succesvol en effectief management, en maakt studenten vertrouwd met de nieuwste concepten, methoden en technieken uit het managementveld. Studenten hebben de kans om essentiële vaardigheden en competenties te ontwikkelen bij het beheren van de uitdagingen waarmee bedrijven in de 21e eeuw worden geconfronteerd. Studenten kunnen zowel algemene als specifieke competenties ontwikkelen die hen de mogelijkheid bieden om zowel leidinggevende als niet-leidinggevende functies uit te oefenen. Het managementprogramma is ontwikkeld volgens de belangrijkste Europese en Noord-Amerikaanse normen; bijgevolg kan een afgestudeerde gemakkelijk verder studeren aan een nationale of internationale universiteit.Inhoud en structuurGezien de structuur is de rol van het programma drievoudig. Ten eerste omvat het een algemene benadering van de economische omgeving door middel van basiscursussen, ten tweede biedt het een inleidend perspectief op het management en ten derde worden enkele zeer specifieke managementonderwerpen beschreven die verschillende en belangrijke aspecten van activiteiten binnen bedrijven presenteren. De eerste drie semesters bieden een breed en algemeen perspectief op de bedrijfsprincipes en bieden oriëntatie voor de laatste drie, voornamelijk gewijd aan managementonderwerpen. De laatste drie semesters bevatten verschillende managementcursussen, allemaal gerelateerd aan verschillende relevante bedrijfsactiviteiten. Ze bieden een meer specifieke benadering van management en ontwikkelen competenties om managementactiviteiten in verschillende economische sectoren te plannen, organiseren, leiden en controleren.Carrière perspectievenHet programma omvat een verplicht stageprogramma dat studenten helpt een praktische kijk op de zakelijke omgeving te ontwikkelen, waarbij de stage flexibel is, terwijl indien nodig ook buitenlandse bedrijven in het buitenland kunnen worden gekozen voor de stage. De afgestudeerden zijn opgeleid om te presteren in verschillende banen, zowel in leidinggevende als niet-leidinggevende functies, in productie- of servicebedrijven of in openbare instellingen. Het programma biedt studenten competenties en vaardigheden die nodig zijn om te slagen op de arbeidsmarkt, mogelijke banen waaronder econoom, managementconsultant, projectmanager, human resource manager, operations manager, kwaliteitsmanager, economisch onderzoeker in management, bankmanager, logistiek planner, klantenservice vertegenwoordiger, etc.Internationale perspectievenInternationale perspectieven worden versterkt door de overeenkomsten met andere curricula in universiteiten over de hele wereld op het gebied van management. Afgestudeerden hebben dus verschillende mogelijkheden om de studies voort te zetten, in management of in andere zakelijke gebieden. Het programma biedt studenten kansen om te communiceren met mensen uit verschillende culturen en om een beter begrip van de wereldwijde zakelijke omgeving te ontwikkelen. Er is ook een groot aantal Erasmus- en andere uitwisselingsprogramma's beschikbaar die mogelijkheden bieden om in het buitenland te studeren. Bovendien worden hoogleraren uit het buitenland regelmatig uitgenodigd om lezingen te geven voor de studenten van het programma.leerplan1e semester (30 studiepunten)Micro-economie
Europese economie
Wiskunde toegepast op economie
Beheer
Openbare financiën
Fundamentals of Services
Moderne taal toegepast op bedrijven (Frans, Duits, Italiaans of Spaans)
Lichamelijke opvoeding2e semester (30 studiepunten)Macro-economie
Financiële en actuariële wiskunde
Basic Accounting
IT voor bedrijven
Basis marketing
Zakenrecht
Moderne taal toegepast op bedrijven (Frans, Duits, Italiaans of Spaans)
Lichamelijke opvoeding3e semester (30 studiepunten)Financiële boekhouding
Bedrijfsfinanciën
Databases en programma's
Beschrijvende statistieken
Bedrijfsethiek
Moderne taal toegepast op bedrijven (Frans, Duits, Italiaans of Spaans)
Keuzevak 1 van:Economische geschiedenis
Economische doctrines
belasting
Inleiding tot computerprogrammering
Bedrijfsbeheer
Inleiding tot wetenschappelijke onderzoeksmethodologie
logica4e semester (30 studiepunten)Productiemanagement
Vergelijkend beheer
Beheer van investeringen
Services beheer
Grondstoffenstudie en kwaliteitsborging
Stage - Productie- en dienstenbeheer
Toegepaste gespecialiseerde taal (Frans, Duits, Italiaans of Spaans)
Keuzevak 2 van:Internationale verzending
Internationaal management
Management Accounting
Agrotoerisme
Gedragseconomie
Inleiding tot de internationale economische en diplomatieke praktijk
Verzekering
Algoritmen en datastructuren
Consumentengedrag
Inferentiële statistieken
Demografie
politicologie5e semester (30 studiepunten)Strategisch management
Arbeidsbeheer
Logistiek
Marketingbeleid
Operations Management
Keuzevak 3 van:Project management
Controlling
Commerce Marketing
Beleid voor landbouw- en plattelandsontwikkeling
Economie en regionaal ontwikkelingsbeleid
Programmeer- en ontwikkelomgevingen
Economische voorspelling
Economische Sociologie
Keuzevak 4 van:Management in handel en toerisme
Zakelijke simulatie
Carrièrebeheer
Non-profit organisaties management
Bedrijfswaardering
Omgevingscommunicatie
Diensten Marketing
Basic Econometrics
Bedrijfscommunicatie (Frans, Duits, Italiaans of Spaans)6e semester (30 studiepunten)Personeelszaken
Inkoop Management
Totale kwaliteitsmanagement
Beheer van kleine en middelgrote ondernemingen
Uitwerking afstudeerscriptie
Keuzevak 5 van:Menselijk gedrag in organisaties
Management trainingsmethoden
Beheer van openbare diensten
Duurzaam management in toerisme
Financiële rapportage
Milieu management
Afvalbeheer
Directe investeringen financieren
merchandising
Theorieën van games
Keuzevak 6 van:Financiële controle en audit
Internationaal toerisme
Internationale economische transacties
Financiële markten
management informatie systemen
Promotiehulpmiddelen en -technieken
Econometrische Modellering
Bedrijfscommunicatie (Frans, Duits, Italiaans of Spaans)Voor meer informatie, inclusief toelating, ga naar href = "https://econ.ubbcluj.ro/international