Bachelor in Marketing Management
Fontys University of Applied Sciences
Belangrijke informatie
Campuslocatie
Venlo, Nederlanden
Talen
Engels, Duits
Studieformaat
Op de campus
Duur
4 jaar
Tempo
Full time
Collegegeld
EUR 2.314 *
Deadline voor aanmelding
15 Jun 2024
Eerste startdatum
Sep 2024
* EER-studenten: € 2.168 Niet-EER-studenten: € 8.150
Invoering
Marketing Management is een brede 4-jarige bacheloropleiding. Het bereidt je voor om in te spelen op de behoeften van klanten in een internationale omgeving door onderwerpen aan te bieden als marktonderzoek, marketingrecht, consumentengedrag en e-marketing. Je zult ook je eigen bedrijf oprichten in een project genaamd Mini Company. In dit project werk je in verschillende functies bij een echt bedrijf. Een goede marketeer is een goede netwerker. Daarom doe je tijdens de cursus veel groepsopdrachten. Het gaat uiteindelijk om je kwaliteiten, dus je wordt individueel getest in examens. Als student Marketing Management transformeer je geleidelijk tot een marketingexpert met ervaring in het werken in een internationale omgeving. De opleiding omvat twee stages die je in binnen- of buitenland kunt doorlopen. Je zult meer internationale ervaring opdoen op onze campus, waar je veel studenten uit meer dan 50 landen zult ontmoeten!
Studiecoach
Uw persoonlijke ontwikkeling is de sleutel voor ons. Daarom heeft elke student zijn studieloopbaanmanager. Samen bespreekt u studieresultaten en eventuele problemen waarmee u te maken kunt krijgen, of deze nu persoonlijk of studiegerelateerd zijn. Tijdens je stage en de afstudeerfase word je begeleid door een docent. Hij of zij kan u helpen met vragen over uw opdracht, uw taken of het schrijven van uw proefschrift.
We hebben er bewust voor gekozen om in kleine klassen les te geven in plaats van grote collegezalen, omdat we je graag persoonlijk willen leren kennen. Onze docenten en studieloopbaanbegeleiders willen u vooral het beste ondersteunen tijdens uw tijd bij Fontys.
Stage
In het derde en vierde studiejaar doe je een stage. U kunt het bedrijf zelf kiezen, maar we bieden ook een lijst met bedrijven waarmee we samenwerken. Stages kunnen in Nederland of in het buitenland worden gedaan. De keuze is aan jou.
In beide stages lost u een probleem binnen het bedrijf op. Je ervaart hoe het is om in een bachelorniveau te werken. In de tussentijd bouw je je professionele netwerk. Niet zelden leidt een stage tot een baan. Tijdens beide stages word je ondersteund door een docent. Je beëindigt je studie aan Fontys met een bachelorscriptie.
Er zijn tal van stagebedrijven waar onze studenten Marketing Management hebben gewerkt: Philips, Vodafone, BMW, Tesla, KPN, Océ-Canon, T-Mobile en vele anderen. Dit zijn enkele van de meer bekende. Veel studenten hebben stage gelopen bij kleine en middelgrote bedrijven.
Hoe voor te bereiden
Studeren in het buitenland is een grote stap. Voor veel studenten is het de eerste keer dat ze op zichzelf wonen. Ineens moet je zelf koken, boodschappen doen, een bankrekening openen, etc. Daarnaast moet je altijd Engels spreken. Daarom is het essentieel dat je goed voorbereid bent als je bij Fontys start. Elke student moet een Engels niveau hebben van minimaal IELTS 6.0 of TOEFL 550, maar om de literatuur en theorie in de klas volledig te begrijpen, is het aan te raden om je Engelse vaardigheden te trainen. Er zijn verschillende voorbereidende cursussen om uw niveau Engels op te krikken.
Met de juiste studie mentaliteit en motivatie, geloven we dat elke student die bij Fontys start, kan afstuderen.
Professioneel perspectief
Tegenwoordig kunnen bedrijven niet overleven zonder sterke marketing. Via slimme en creatieve marketingcampagnes communiceren bedrijven met hun doelgroepen. Als een veelzijdige marketeer, kunt u in vrijwel elk bedrijf werken.
Het gebied van marketing is erg breed, wat de verschillende functies weerspiegelt die marketeers vervullen. Art director, social media manager, sales manager of marktonderzoeker, het zijn allemaal voorbeelden van banen in het marketingdomein. Een ding is zeker; Als afgestudeerde Marketing Management heb je een solide basis om als marketeer in elk bedrijf te werken. Je analyseert doelgroepen en leert hoe je marketing- en communicatieconcepten ontwikkelt. Je bent een professional in het schrijven van marketingplannen en het analyseren van bedrijven.
Met de twee door jou voltooide stages, je ervaring in je eigen Mini Company en je kennis van internationale ondernemingen ben je een waardevolle aanwinst voor bedrijven over de hele wereld.
Natuurlijk kunt u ook uw eigen bedrijf opzetten en als ondernemer werken bij een start-up als General Manager.
Toelatingseisen
Als toekomstige bachelorstudent moet je beschikken over een diploma hoger secundair onderwijs dat gelijk is aan de Nederlandse normen. Om toegelaten te worden tot de Fontys University of Applied Sciences moeten studenten in aanmerking komen voor hoger onderwijs via een diploma secundair onderwijs / middelbare school met goede resultaten. Dit betekent:
- Voor Nederlandse studenten: VWO-, HAVO- of MBO-diploma
- Voor Duitse studenten: Fachabitur of Abitur (Fachhochschulreife of Allgemeine Hochschulreife)
- Voor studenten van andere nationaliteiten: senior high school diploma / GCE of gelijkwaardig, bijv. De Britse GCE A-levels of GCSE-graden A, B of C, International Baccalaureate, de Franse Baccalaureat of de American High School (topstream of plus 1 jaar) college)
Behalve uw diploma moet u, indien beschikbaar, aanvullende academische kwalificaties verstrekken (vooral op het gebied van wiskunde en economie). Bijv. Aanvullende cursussen, workshops, projecten, deelname aan wedstrijden.
* Dit programma is ook beschikbaar in het Duits.
* De februari-intake is alleen van toepassing op de Duitse stream. De Engelse stream begint pas in september. De Duitse stroom begint zowel in september als in februari.
toelatingen
leerplan
Jaar 1
In jaar 1 duik je in de basis van het marketingproces en online marketing. Je onderzoekt consumentengedrag en krijgt input over wetenschappelijk economisch onderzoek en het bedrijfsleven. Bovendien verwerf en ontwikkel je relevante soft skills, zoals communicatie, onderhandelen, teamwerk, professionaliteit en verantwoordelijkheid. Je begint ook een nieuwe taal te leren.
Jaar 2
In jaar 2 verdiep je je marketingkennis met onderwerpen als merkmanagement, digitale marketing en marketingcontrolling. Via verschillende projecten krijg je inzicht in de praktijk. Het hoofdproject in jaar 2 is de StartUp Factory, waarbij wordt samengewerkt met studenten van verschillende opleidingen. Je kiest uit 4 soorten projecten, zoals het opzetten van je start-up of het werken aan creatieve oplossingen voor problemen bij echte bedrijven. Bij elk StartUp Factory-project kun je aan je creativiteit werken en meer leren over communicatie met mensen met verschillende achtergronden.
Jaar 3
In het eerste semester van jaar 3 loop je stage bij een bedrijf naar keuze. Hiermee oefent u uw marketingvaardigheden voor de toekomst. Je verdiept je kennis in de echte zakenwereld. De stage kan worden gevolgd in een land naar keuze.
In het tweede semester van jaar 3 verdiep je je kennis over een bepaald thema door het volgen van een minorprogramma. Met een minorprogramma verwerf je kennis op een vakgebied naar keuze. Je kunt ervoor kiezen om deze minor te volgen bij Fontys, bij een van onze partneruniversiteiten in Nederland, of bij een van onze 125 partneruniversiteiten over de hele wereld.
Jaar 4
In jaar 4 werk je aan een groot real-life caseproject bij een bestaand bedrijf. Bovendien bieden we diepgaande marketingmodules zoals CRM en data-analyse, interculturele zakelijke competenties, internationale handel en marketingonderwerpen. In het laatste semester loop je nog een stage en werk je aan een praktijkprobleem binnen een bedrijf. De oplossingen voor dit praktijkprobleem rapporteer je in je eindproduct: het afstudeerrapport. Als je dit laatste deel van de opleiding hebt afgerond, word je beloond met de internationaal erkende graad Bachelor of Science.
Galerij
Programma resultaat
Wat ga je leren
- Inzicht in de kracht van merken (bijvoorbeeld Apple, Netflix, Tesla & Co.)
- Marketingstrategieën ontwikkelen
- Culturele verschillen in marketing begrijpen
- Marketingcampagnes maken (bijvoorbeeld op sociale mediaplatforms, zoals Instagram, Snapchat en TikTok)
- Onderzoeken van klantbehoeften en consumentengedrag (bijvoorbeeld met eigen ontwikkelde enquêtes)
- Het ontwikkelen van eigen digitale businessmodellen
- Relevante soft skills (zelfverzekerde presentaties, creativiteitstechnieken, etc.)
- Je eigen startende onderneming oprichten
Beurzen en financiering
Sommige Fontys-opleidingen bieden de Holland Scholarship aan hun studenten. Mogelijk kom je ook in aanmerking voor andere beurzen die niet door Fontys worden verstrekt.
Carrièremogelijkheden
In het zakelijke landschap van vandaag kunnen organisaties niet overleven zonder sterke marketing. Via slimme en creatieve marketingcampagnes communiceren bedrijven met hun doelgroepen. Als veelzijdige marketeer kun je in vrijwel elk bedrijf aan de slag. Het marketinggebied is zeer breed, wat tot uiting komt in de verschillende functies die marketeers vervullen. Onze afgestudeerden werken als:
- Account Manager
- Communicatieadviseur
- Merk manager
- Consultant
- Campagnemanager
- Marketeer op het gebied van consumentengedrag
- Digital Marketer
- Product Marketeer
- Verkoopmarketeer
- Handelsmarketeer
- Social media manager
- Verkoopsmanager
- Marktonderzoeker
- Ondernemer