Bachelor in de communicatie - International Communication Management
Fontys University of Applied Sciences
Belangrijke informatie
Campuslocatie
Eindhoven, Nederlanden
Talen
Engels
Studieformaat
Op de campus
Duur
4 jaar
Tempo
Full time
Collegegeld
EUR 2.314 *
Deadline voor aanmelding
01 May 2024
Eerste startdatum
Sep 2024
* EER-studenten: € 2.060 Niet-EER-studenten: € 6.500
Invoering
Het programma voor dit vierjarige bachelorprogramma is divers. Met veranderende media en nieuwe trends in de samenleving, is het ook voortdurend in ontwikkeling. Copywriting, Storytelling, ontwikkelen van een (creatieve) strategie of het organiseren van evenementen. Samen met je docenten, collega's en managers van externe bedrijven, ontdek je wat je talenten zijn.
Beschrijving van de cursus
Samen met je docenten, peers en managers van externe bedrijven ontdek je wat je moet weten en hoe je een diep inzicht krijgt in wat je talenten zijn. Je start met het opbouwen van je cv met relevante ervaringen vanaf het allereerste moment van je studentencarrière bij ons. We bieden je niet alleen theoretische knowhow, maar ook praktische vaardigheden om succesvol te zijn.
Naast veldspecifieke aspecten leren we je praktische 21e-eeuwse vaardigheden die belangrijk zijn in ieders carrière. Zoals:
- Samenwerking
- Communicatie
- Onderzoek en onderzoek
- Kritisch denken en redeneren
- creativiteit
- Creatief schrijven
Het eerste jaar
In het eerste jaar krijg je een breed bereik op het gebied van communicatie. Elke studieperiode is gericht op een bepaald thema, waarin studenten werken aan projecten voor echte klanten en bedrijven. Elke periode heeft een eigen thema:
- Media
- Branding en activering
- Reputaties en relaties
- Inhoud en creatie
We werken aan praktische opdrachten en bieden u de tools, inzichten en praktische ervaring om een reeks professionele processen te beheren. Na het eerste jaar begrijpt u de terminologie en kunt u zich specialiseren in delen van het communicatievak die het best bij u passen.
Het tweede jaar
In het tweede jaar wordt je focus meer en meer duidelijk. De helft van het jaar wordt besteed aan het werken als stagiair bij een bedrijf in Nederland of in het buitenland. Je stage is een manier om erachter te komen waar je ambitie ligt. Of specialiseer je in de richting die je al kent het beste bij je past.
Het derde jaar
Het derde studiejaar is het best te omschrijven als een jaar van exploratie en specialisme. Studenten volgen een half jaar een minor. Met deze 6 maanden kunnen studenten hun studieprogramma uitbreiden met vakken die aan andere universiteiten worden aangeboden.
Studenten kunnen kiezen voor een minor aangeboden binnen Fontys als geheel, een minor aangeboden door een universiteit in Nederland, of een minor aangeboden door een van onze vijfendertig partneruniversiteiten in het buitenland. We hebben partnerschapsovereenkomsten gesloten met universiteiten uit verschillende landen. De andere 6 maanden kiest u verschillende interessante modules die passen bij uw specialisme, bijvoorbeeld Zakelijk, Creativiteit of Strategie.
Het vierde jaar
In je laatste jaar werken jij en je team studenten als senior adviseur in je eigen communicatiebureau. Je zult voor een aantal klanten opdrachten geven. En je zult een zogenaamd 'trending topic' schrijven. Met uw individuele opdracht voor een bedrijf naar keuze, toont u uw vaardigheden als communicatiemanager. En wees voorbereid op de volgende stap in je carrière.
Carrièremogelijkheden
De wereld om ons heen verandert snel. Internationaal concurrerend blijven is tegenwoordig een grotere uitdaging dan ooit tevoren. De rollen die een communicatiemanager kan vervullen, zijn overvloedig en divers. Je zou de toekomstige connector kunnen zijn die de kloof overbrugt tussen specialisten uit de hele wereld. Of de changemaker die denkt aan nieuwe visionaire strategieën voor internationaal opererende organisaties.
Wij zijn gevestigd in de regio Brainport, met Eindhoven als kern. Het is de afgelopen jaren een van Europa's prominente hightechregio's geworden. Niet alleen een plaats op de kaart, maar een gemoedstoestand. Dit is de Brainport-filosofie, een unieke vorm van samenwerking die de basis legt voor open innovatie: kennis delen om kennis te vermenigvuldigen.
Brainport slaat een innovatieve weg in naar toekomstig economisch en maatschappelijk succes door oplossingen te vinden voor de grote uitdagingen waar de samenleving voor staat. Hoe kunnen we langer gezond blijven? Hoe kunnen we onze mobiliteit duurzamer en efficiënter maken? Hoe voldoen we aan de groeiende vraag naar schone energie en gezonde voeding? Dit zijn vragen die ons dwingen creatief en effectief te handelen. De Brainport-regio rond Eindhoven speelt een belangrijke rol als een van de pijlers van de Nederlandse economie en is als toptechnologieregio cruciaal voor de concurrentiepositie van Nederland in het buitenland.
Toelatingseisen
Als toekomstige bachelorstudent moet je beschikken over een diploma hoger secundair onderwijs dat gelijk is aan de Nederlandse normen. Sommige gelijkwaardige internationale diploma's zijn het middelbare middelbare schooldiploma GCE, het Britse GCE A-niveau of het Franse Baccalaureat. Niettemin, aangezien elk land zijn eigen schoolsysteem heeft, zullen we uw diploma controleren zodra we het van u hebben ontvangen. Op deze manier kunnen we het vergelijken met de vereiste Nederlandse normen.
Taalvereisten
Voor Engelstalige programma's wordt de vereiste minimumkennis van de Engelse taal in de volgende tabel uitgelegd:
- IELTS 6.0
- TOEFL-papier 550
- TOEFL-computer 213
- TOEFL internet 79/80
- TOEIC * 670
- Cambridge ESOL CAE-C* TOEIC: alleen als de eenheden 'Spreken en schrijven' en 'Luisteren en lezen' met succes zijn geslaagd.
Het niveau van de Engelse taalvaardigheid moet altijd voldoen aan de toelatingseisen voor het gekozen Fontys-programma. Fontys behoudt zich altijd het recht voor om een taalvaardigheidstoets voor alle categorieën van aanvragers te vereisen.
Sommige aanvragers kunnen worden vrijgesteld van het indienen van de resultaten van de taalvaardigheidstoetsen:
- Kandidaten met een Nederlands havo / vwo-diploma
- EMA / EU-kandidaten met de vereiste vooropleiding
- Aanvragers van wie het eerdere onderwijs in het Engels was onderwezen, en werd afgenomen in een land waar Engels een officiële taal is
- Aanvragers van wie de moedertaal Engels is
toelatingen
leerplan
Jaar 1
In jaar 1 leer je over de brede reikwijdte van communicatie. Elke studieperiode staat een bepaald thema centraal, waarbij studenten aan projecten werken voor echte opdrachtgevers en bedrijven. De thema's zijn:
- Media
- Branding en activering
- Reputaties en relaties
- Inhoud en creatie
Wij werken aan praktijkopdrachten en reiken jou de tools, inzichten en praktijkervaring aan om communicatieprojecten aan te pakken. Na jaar 1 begrijp je de terminologie en kun je je specialiseren in delen van het communicatievak die het beste bij je passen.
Jaar 2
In jaar 2 draait alles om het verdiepen van je kennis. We bouwen voort op de inzichten die je in jaar 1 hebt opgedaan en behandelen meer geavanceerde onderwerpen, zoals crisiscommunicatie en merkstrategie. In het tweede deel van het jaar volg je intensieve cursussen over storytelling en online communicatie en doe je mee aan een strategie challenge. In jaar 2 maak je de overstap van generalist naar communicatie-expert.
Jaar 3
Jaar 3 kan het beste worden omschreven als een jaar van verkennen en specialiseren. Je loopt 5 maanden stage bij een bedrijf in binnen- of buitenland. De stage is een geweldige manier om het studieprogramma op maat te maken, omdat je zelf het bedrijf kunt kiezen. We bieden ook een lijst met bedrijven waarmee we eerder hebben samengewerkt.
In de tweede helft van het jaar volgen studenten een minor. Hierdoor kunnen studenten hun studieprogramma uitbreiden met vakken die op andere universiteiten worden aangeboden. Studenten kunnen kiezen voor een minor aangeboden bij Fontys, een minor aangeboden door een universiteit in Nederland, of een minor aangeboden door een van onze partneruniversiteiten in het buitenland. We hebben samenwerkingsovereenkomsten gesloten met universiteiten over de hele wereld.
Jaar 4
In je laatste jaar ga je met een team studenten aan de slag als zelfstandig communicatiespecialist. Je neemt projecten aan voor echte klanten en bouwt je portfolio op. Per project bepaal je of je individueel aan de slag gaat of dat je een team studenten verzamelt om organisaties te helpen met hun communicatievraagstukken. Het hele jaar door kun je jouw vaardigheden als communicatiemanager laten zien en bewijzen dat je klaar bent voor de volgende stap in je carrière.
Programma resultaat
Wat ga je leren
De wereld wordt steeds internationaler en Nederland steeds diverser. Dit vraagt om nieuwe ideeën en oplossingen. Je hebt de passie en drive om in andere richtingen te denken. Je leert niet alleen alles over communicatie, branding, merkstrategieën en het inzetten van online en offline media, maar ook wat jouw talenten zijn en hoe je deze optimaal kunt inzetten.
- Vaardigheden, zoals creatief schrijven, interculturele communicatie, presenteren, onderzoeksmethoden en kritisch denken
- Kennis, zoals communicatietheorie, media, marketingcommunicatie en sociale psychologie
- Projecten voor echte klanten, zoals het creëren van media, het ontwikkelen van creatieve campagnes
- Een optimale mix van seminaries, groepsprojecten, individuele opdrachten en zelfstudie
Beurzen en financiering
Sommige Fontys-opleidingen bieden de Holland Scholarship aan hun studenten. Bekijk de link om te zien of deze opleiding deelneemt en voor meer informatie. Mogelijk kom je ook in aanmerking voor andere beurzen die niet door Fontys worden verstrekt.
Galerij
Carrièremogelijkheden
Organisaties hebben communicatieprofessionals nodig om hun verhaal te vertellen en verbinding te maken met klanten, burgers of mensen uit hun doelgroep. Dit kan bij iedere soort organisatie, zoals multinationals en lokale bedrijven, maar ook overheden en niet-gouvernementele organisaties (NGO’s). Dankzij je stage- en afstudeerjaar heb je al 1,5 jaar beroepservaring.
Dit zijn enkele voorbeelden van de beroepen van een ICM-afgestudeerde:
- Communicatie Manager
- Social media specialist
- Evenementen manager
- Concept ontwikkelaar
- copywriter