Bachelor in de internationale liberale kunsten: economie

Micro-economie

De cursus is onderverdeeld in zeven secties: (1) inleiding; (2) hoe markten werken; (3) markten en welzijn; (4) economie van de publieke sector; (5) vast gedrag en organisatie van de industrie; (6) economie van arbeidsmarkten; en (7) onderwerpen voor verder onderzoek. Ons leren is georganiseerd rond de volgende concepten en thema's: wetenschappelijke methode en de rol van aannames in economische analyse; begrijpen wat economische modellen zijn en hoe ze worden gebruikt; positieve versus normatieve analyse; marktwerking van vraag en aanbod; elasticiteit en de toepassingen ervan; de efficiëntie van markten; de kosten van belastingheffing; internationale handel; verschillende soorten externaliteiten; het concept van publieke goederen; ontwerp van het belastingstelsel; productiekosten; perfecte concurrentie, monopolistische concurrentie, oligopolie en monopolie; markten voor productiefactoren; inkomensongelijkheid en armoede; de theorie van de keuze van de consument; en grenzen van de micro-economie.

Doelen

Aan het einde van deze cursus zullen succesvolle studenten (i) basisbegrippen uit de micro-economie hebben geleerd, (ii) begrijpen hoe deze concepten van toepassing zijn op de wereld om hen heen en hun eigen leven, en (iii) een basis hebben gevormd om studeer diepere gebieden van de economie.

Intermediaire micro-economie

De cursus is verdeeld in zes secties: (1) introductie en preview; (2) consumententheorie; (3) producententheorie; (4) de werking van markten; (5) marktfalen, en (6) asymmetrische informatie. Ons leren is georganiseerd rond de volgende concepten en thema's: de concepten van keuze, voorkeuren en bruikbaarheid; vraag en onthulde voorkeuren; consumentensurplus; tijd en onzekerheid in de context van economie; technologie, winstmaximalisatie en kostenminimalisatie; levering en aggregatie; oligopolie en speltheorie; Walrasiaans evenwicht; het concept van externaliteiten; publieke goederen; klein aantal agenten en Nash-onderhandelingen; ongunstige selectie, moral hazard en principal-agent-model.

Cursus Doelstellingen

Aan het einde van deze cursus zullen succesvolle studenten (i) intermediaire concepten van micro-economie hebben geleerd, (ii) begrijpen hoe deze concepten van toepassing zijn op de wereld om hen heen en hun eigen leven, en (iii) een vrij verfijnde basis hebben opgebouwd van om andere gebieden van de economie te studeren.

Macro-economie

De cursus is verdeeld in acht secties: (1) inleiding; (2) hoe markten werken; (3) markten en welzijn; (4) gegevens van macro-economie; (5) reële economie op de lange termijn; (6) geld en prijzen op de lange termijn; (7) macro-economie van open economieën; en (8) conjunctuurschommelingen op korte termijn. Ons leren is georganiseerd rond de volgende concepten en thema's: wetenschappelijke methode en rol van aannames in economische analyse; positieve versus normatieve analyse; economische modellen; het cirkelstroomdiagram; productie mogelijkheid grens; het meten van het inkomen, de kosten van levensonderhoud en andere macro-economische variabelen van een land; productie en groei; arbeidsmarkten; sparen, beleggen en het financiële systeem; het IS-LM-model; het AS-AD-model; klassieke conjunctuurcyclus; prijs en loonrigiditeit; kortetermijnruil tussen inflatie en werkloosheid; het monetaire stelsel en het monetaire beleid; fiscaal beleid; actuele crises en beleidsdebatten; beleid in een open economie; en wereldwijde onevenwichtigheden.

Doelen

Aan het einde van deze cursus zullen succesvolle studenten (i) basisbegrippen uit macro-economie hebben geleerd, (ii) begrijpen hoe deze concepten van toepassing zijn op de wereld om hen heen en hun eigen leven, en (iii) een fundamentele basis hebben gevormd van waaruit om andere gebieden van de economie grondiger te bestuderen.

Japanse economie

Deze cursus concentreert zich op de historische ontwikkeling van de Japanse economie van de Meiji-restauratie tot na de Tweede Wereldoorlog, rijping, opkomst en ineenstorting van de "belleneconomie" tot de huidige, nieuw-type economie door case-analyses van verschillende industrieën en bedrijven. In de eerste helft van de cursus analyseert elke student een bedrijf en presenteert hij samenvattingen van toegewezen literatuur in de context van thema's die door de docent zijn toegewezen. Thema's gaan over factoren die de ontwikkeling van de Japanse economie in de afgelopen 150 jaar hebben beïnvloed. In de laatste helft van de cursus selecteert elke student zijn eigen thema, specifiek voor een bepaald bedrijf of bedrijfstak en tijdsperiode, in overeenstemming met het advies en de begeleiding van de instructeur en schrijft een onderzoeksrapport (ongeveer 30 pagina's) met verschillende onderzoeken , tijdschriftartikelen, homepages en andere media, en indien nodig, voert het daadwerkelijke bezoeken uit en voert gesprekken bij het doelbedrijf. Een samenvatting van het onderzoeksrapport moet aan het eind van het semester mondeling voor de klas worden gepresenteerd. Incidentele presentaties tijdens het semester zijn ook vereist.

Doelen

(1) bekend te zijn met de grote gebeurtenissen, invloeden, groeipad en beperkingen van de Japanse economische ontwikkeling van Meiji-restauratie tot heden; (2) om hun eigen mening te ontwikkelen over de optimale manier voor de Japanse economie en het bedrijfsleven in het derde decennium van de 21ste eeuw benaderingen door succes- en faalfactoren vanuit verschillende perspectieven te beschouwen; en (3) leren hoe bedrijven en industrieën te analyseren vanuit het perspectief van de geschiedenis, bedrijfskrachten en -zwakheden, uitdagingen van groei en de krachten van 'globalisering'.

Internationale handel

De cursus is verdeeld in zes secties: (1) introductie; (2) comparatief voordeel; (3) winnaars en verliezers in de internationale handel; (4) het belang van schaal en reikwijdte; (5) globalisering van bedrijven binnen en tussen industrieën; en (6) offshoring en outsourcing. Ons leren is georganiseerd rond de volgende concepten en thema's: betalingsbalans; de ruilvoet; tarifaire en niet-tarifaire belemmeringen; technologie en internationale handel; modellen van internationale handel: merchantilism, absoluut voordeel, comparatief voordeel, factorproporties theorie, internationale productlevenscyclus, nieuwe handelstheorie, en nationaal concurrentievoordeel; voordelen uit handels- en regionale overeenkomsten; case-studies: Amerika en Japan; exporterende of niet-exporterende bedrijven; multinationals en organisatie van het bedrijf; offshoring; horizontale FD; verticale FDI; complexe integratie; en internalisatie.

Doelen

Aan het einde van deze cursus zullen succesvolle studenten (i) basisconcepten uit de internationale handel hebben geleerd, (ii) begrijpen hoe deze concepten van toepassing zijn op de wereld om hen heen en hun eigen leven, en (iii) een fundamentele basis hebben opgebouwd van om andere gebieden van de economie grondiger te bestuderen.

ondernemerschap

Gedurende de cursus zullen studenten de 'echte wereld' van het ondernemerschap ervaren door middel van ogen en waargebeurde verhalen van ondernemers van zeer succesvolle snelgroeiende grensoverschrijdende ondernemingen die onze klas zullen bezoeken om hun echte levensverhalen te vertellen. Studenten zullen ook worden blootgesteld aan een breed scala aan theorieën en conceptuele kaders en zullen praktische vaardigheden leren door de analyse van case-studies, waarvan er vele nog steeds aan de gang zijn. Groepen ("bedrijven") van studenten zullen worden gevormd en zullen deelnemen aan een ondernemingsplanwedstrijd tegen het einde van het semester. De presentatie zal worden beoordeeld door 'echte wereld' ondernemers en de instructeur. In het geval dat er een buitengewoon aantrekkelijk plan komt, kunnen studenten een kans krijgen om je droom naar de echte wereld te brengen via het eigen venture capital-netwerk van de instructeur.

Doelen

Het doel van de cursus is om managementtheorieën van ondernemerschap te leren en de echte ondernemersverhalen te ervaren aan de hand van casestudy's, gastcolleges door echte succesvolle ondernemers en een collectieve bedrijfsplanwedstrijd voor toekomstige ondernemers, waarvan ook wordt verwacht dat ze gemakkelijk de nationale grenzen overschrijden. in hun venture business-activiteiten met betrekking tot Japan in de toekomst.

Bedrijfsfinanciën

Onder bedrijfsfinanciën vallen twee afzonderlijke maar gerelateerde activiteiten: het verwerven van financieel kapitaal en het investeren in productiemiddelen om economische winst te genereren. De cursus begint met een inleiding tot de doelstellingen van bedrijven vanuit het perspectief van aandeelhouders en andere belanghebbenden. Tijdens de eerste paar weken raken studenten bekend met de begrippen tijdswaarde van geld, huidige en toekomstige waarde, waardering van aandelen en obligaties, contante cashflow en netto contante waarde. De rest van het semester richt zich op risico en rendement en het beheer van risico's, marktefficiëntie, kapitaalkosten, hindernissen en budgettering van kapitaal, financierings- en kapitaalstructuurtheorieën, agentschapstheorie, dividendbeleid, corporate governance, wisselkoersen, financiële overzichten analyse en de markt voor bedrijfscontrole.

Doelen

Na de succesvolle afronding van de cursus, zullen studenten in staat zijn om: (i) vertrouwd te zijn met elementaire corporate finance-onderwerpen en hulpmiddelen voor besluitvorming, (ii) toekomstige en huidige waarden te berekenen, (iii) contante koersschommeling en netto contante waarde te berekenen contante waarde, (iv) uitleg over de relatie tussen risico en rendement en inzicht krijgen in de relevantie ervan in de context van besluitvorming, en (v) weten hoe basistechnieken te gebruiken voor eenvoudige analyse van financiële overzichten.

Economische groei: theorieën en bewijs

De cursus is verdeeld in vijf secties: (1) ontwikkeling en onderontwikkeling; (2) sleutelfactoren in het ontwikkelingsproces; (3) bestendiging van onderontwikkeling; (4) de rol van de staat bij de toewijzing van middelen en duurzame ontwikkeling; en (5) financieren van economische ontwikkeling. Ons leren is georganiseerd rond de volgende concepten en thema's: de ontwikkelingskloof en meting van armoede; kenmerken van onderontwikkeling en structurele verandering; de rol van instellingen bij economische ontwikkeling; theorieën over economische groei: waarom de groeicijfers van land tot land verschillen; rol van de landbouw en meerarbeid voor de industrialisatie; accumulatie van kapitaal, technische vooruitgang en productietechnieken; bevolking en ontwikkeling; toewijzing van middelen in ontwikkelingslanden en duurzame ontwikkeling; projectbeoordeling, maatschappelijke kosten-batenanalyse en schaduwlonen; ontwikkeling en het milieu; financiering van de ontwikkeling van binnenlandse middelen; en buitenlandse hulp, hulp, en schuld en ontwikkeling.

Doelen

Aan het einde van deze cursus zullen succesvolle studenten (i) de fundamentele argumenten hebben geleerd voor de vraag waarom bepaalde economieën vooruitgang hebben geboekt, terwijl anderen achtergebleven blijven, (ii) begrijpen hoe deze concepten van toepassing zijn op de wereld om hen heen en hun eigen leven, en ( iii) een fundamentele basis hebben gevormd om andere economische gebieden grondiger te bestuderen.

Geschiedenis van het economische denken

Economie is gedefinieerd als de studie van hoe de samenleving schaarse hulpbronnen verdeelt die een alternatief gebruik hebben. De vijf grote economische vragen zijn: welk economisch systeem is het beste? Welke goederen en diensten moet een samenleving produceren? Hoe moeten ze worden geproduceerd? Hoeveel zou er geproduceerd moeten worden? En voor wie moeten ze worden geproduceerd? Deze vragen zijn vanaf het begin in samenlevingen aanwezig geweest. Naarmate we de geschiedenis van het economisch denken (HET) door zijn grote stadia volgen: het pre-klassieke denken van morele filosofen Aristoteles tot de katholieke schoolmeisjes, feodalisme, handelskapitalisme, producentenkapitalisme en consumptiekapitalisme, zullen we ook aandacht besteden aan de vooruitgang in andere perspectieven van de wereldgeschiedenis. Enkele van de hoofdpersonen in onze studie van HET zijn: William Petty, John Locke, Bernard Mandeville, David Hume, Francis Quesnay, Jacques Turgot, Adam Smith, Thomas Malthus, David Ricardo, JS Mill, Karl Marx, JM Keynes, Milton Friedman en vele anderen.

Doelen

(i) bekend te zijn met de essentiële ideeën van de grootste bijdragers aan HET, (ii) om bij studenten een besef te creëren dat veel van de theorieën en concepten uit de gebieden van economie en bedrijf die vaak worden verondersteld recente ontwikkelingen in de mensheid te zijn gedachten zijn in feite herhalingen van bewustzijn van de menselijke conditie die in sommige gevallen vele honderden jaren eerder werden begrepen, en (iii) om de ontwikkeling van kernbegrippen uit het economische veld te kunnen volgen, zoals rentetarieven, risicogecorrigeerde toekomst kasstroom / contante waarde en economische waarde.

Geld

De cursus is verdeeld in vijf secties: Stichtingen; Financiële markten; Banking; Geld en de economie; en monetair beleid. Ons leren is georganiseerd rond de volgende concepten: het financiële systeem; geld en centrale banken; activaprijzen en rentetarieven; valutamarkten; asymmetrische informatie in het financiële systeem; het bankwezen; de zaken van bankzaken; bank regelgeving; geldhoeveelheid en rentetarieven; korte-termijn economische fluctuaties; economische schommelingen, monetair beleid en het financiële stelsel; inflatie en deflatie; beleid voor economische stabiliteit; monetaire instellingen en strategieën; monetair beleid en wisselkoersen; en financiële crises.

Doelen

Aan het einde van deze cursus zullen succesvolle studenten (i) de fundamentele concepten met betrekking tot geld, bankwezen, andere financiële instellingen en financiële markten hebben geleerd, (ii) begrijpen hoe deze concepten van toepassing zijn op de wereld om hen heen en hun eigen leven, en (iii) een fundamentele basis hebben gevormd voor het dieper bestuderen van andere gebieden van economie en macrofinanciën.

Japanse economie

Deze cursus richt zich op de historische ontwikkeling van de Japanse economie van de Meiji-restauratie tot na de Tweede Wereldoorlog, rijping, opkomst en ineenstorting van de zeepbeleconomie tot de huidige, nieuw-type economie door case-analyses van verschillende industrieën en bedrijven. In de eerste helft van de cursus analyseert elke student een bedrijf en presenteert hij samenvattingen van toegewezen literatuur in de context van thema's die door de docent zijn toegewezen. Thema's gaan over factoren die de ontwikkeling van de Japanse economie in de afgelopen 150 jaar hebben beïnvloed. In de laatste helft van de cursus selecteert elke student zijn eigen thema, specifiek voor een bepaald bedrijf of bedrijfstak en tijdsperiode, in overeenstemming met het advies en de begeleiding van de instructeur en schrijft een onderzoeksrapport (ongeveer 30 pagina's) met verschillende onderzoeken , tijdschriftartikelen, homepages en andere media, en indien nodig, voert het daadwerkelijke bezoeken uit en voert gesprekken bij het doelbedrijf. Een samenvatting van het onderzoeksrapport moet aan het eind van het semester mondeling voor de klas worden gepresenteerd. Incidentele presentaties tijdens het semester zijn ook vereist.

Doelen

(1) bekend te zijn met de grote gebeurtenissen, invloeden, groeipad en beperkingen van de Japanse economische ontwikkeling van Meiji-restauratie tot heden; (2) om hun eigen mening te ontwikkelen over de optimale manier voor de Japanse economie en het bedrijfsleven in het derde decennium van de 21ste eeuw benaderingen door succes- en faalfactoren vanuit verschillende perspectieven te beschouwen; en (3) leren hoe bedrijven en industrieën te analyseren vanuit het perspectief van de geschiedenis, bedrijfskrachten en -zwakheden, uitdagingen van groei en de krachten van 'globalisering'.

Concurrerende strategie

Tijdens het semester zullen studenten vertrouwd raken met meer dan 300 concepten en theorieën met betrekking tot bedrijfsstrategie. Er zal een poging worden gedaan om te integreren wat studenten in deze cursus leren met wat ze hebben geleerd in andere cursussen op het gebied van economie en andere gebieden van het curriculum die niet duidelijk gerelateerd zijn aan de wereld van zaken en economie. Vaak moeten studenten, nadat zij een concept of theorie hebben geïntroduceerd, uitleggen hoe het van toepassing is, of in sommige gevallen verklaren waarom het niet van toepassing is, in de context van Japanse bedrijven. Het structurele raamwerk van onze studie zal het Strategic Planning Process (SPP) zijn, een breed onderwezen en geoefend model voor het formuleren en implementeren van een strategie. De belangrijkste elementen van de SPP zijn: (1) missie en doelen, (2) SWOT-analyse, (3) de drie niveaus van strategie: zakelijk, zakelijk en functioneel, (4) organisatiestructuur, (5) controlesystemen, ( 6) afstemming van strategie op structuur en controles, en (7) beheer van strategische verandering.

Doelen

Studenten kunnen feiten, concepten en theorieën uit het veld van strategisch management toepassen om oplossingen te analyseren en oplossingen voor te stellen voor verschillende strategische uitdagingen en dilemma's waarmee managers in de echte bedrijfswereld worden geconfronteerd, en om te ontdekken wanneer de concepten en theorieën niet van toepassing zijn, of kan uniek van toepassing zijn op de Japanse markt.

Seminar (Economie)

De rol van het seminar is om de succesvolle afronding van het Graduation Research Project (GRP), een afstudeereis voor alle studenten, te ondersteunen. In dit seminarie zullen we kijken naar het thema dat elke student heeft gekozen voor het Writing-Across-Curriculum (WAC) -programma, waarop het GRP is gebaseerd, door de lens van theorieën, paradigma's en concepten uit het vakgebied van de economie. Studenten zullen om de beurt hun onderzoek presenteren in verschillende stadia van de ontwikkeling van hun scriptie. Hun collega's zullen, onder toezicht van de seminarie-instructeur, elke presentatie bespreken en bekritiseren om de presentatoren de kans te geven hun eigen proefschrift te verfijnen. Door dergelijke interacties leren peers problemen met hun eigen projecten te vermijden.

Doelen

Aan het einde van deze cursus hebben de studenten: (i) een belangrijk wereldprobleem geanalyseerd vanuit het perspectief van een econoom, (ii) hun eigen onderzoeksproject op een hoog niveau van bekwaamheid uitgevoerd en (iii) een kwalitatief hoogstaand document geschreven afstudeerscriptie in hun eigen gekozen gebied.

instructeurs:

  • Michael Lacktorin, Dean

Opleiding te volgen in:
  • Engels

Zie 7 andere vakken van International College of Liberal Arts - Yamanashi Gakuin University »

Deze cursus is Campus gesitueerd
Begindatum
apr 2020
Duration
Op locaties
Op datum
Begindatum
apr 2020
Aanmeldingslimiet

apr 2020