Bachelor in informatica en informatietechnologie

Algemeen

Beschrijving van opleiding

129918_129698_PromocijaFERI-izbor-1285x400-220ppi1.jpg

Studieprogramma informatica en informatietechnologie

Het studieprogramma computerwetenschappen en informatietechnologie aan de faculteit Elektrotechniek en Computerwetenschappen (FERI), Universiteit van Maribor, Slovenië, EU, is een van de meest populaire Sloveense bacheloropleidingen op het gebied van engineering.

Het programma biedt een brede selectie van computersoftware en computertechnische onderwerpen, waaronder computerprogrammering, computerarchitecturen en -netwerken, kunstmatige intelligentie, intelligente informatietechnologieën, het internet der dingen (IoT) en embedded systems-programmering, web- en mobiele applicaties, computer Afbeeldingen en visie, computeranimatie, digitale signaal- en beeldverwerking, multimedia en computerspellen.

Het programma dient als basis voor loopbaanontwikkeling in banen op het gebied van informatietechnologie, met name voor softwareontwikkelaars, ontwikkelaars van web- en multimediaoplossingen, systeembeheerders, software- en applicatieontwikkelaars en computerapplicatieanalisten.

Elk jaar nemen meer dan 130 Sloveense en 60 buitenlandse (Erasmus) studenten deel aan dit studieprogramma, waardoor een positieve, ruimdenkende en zeer stimulerende studieomgeving wordt gecreëerd. Deze laatste wordt aangevuld met hoge competenties en de langdurige ervaringen van topdocenten op het gebied van Software en Computer Engineering.

In het tweede jaar kiezen studenten tussen twee projecten, die verschillende informatica-onderwerpen behandelen, vaak in samenwerking met industriële partners. Daarom is het studieprogramma bedoeld om studenten aan te moedigen deel te nemen aan verschillende projecten voor de industrie.

Het studieprogramma wordt internationaal goed erkend. In 2020 rangschikte de Times de Universiteit van Maribor op het gebied van "Computerwetenschappen" tussen de 501ste en 600ste plaats ter wereld.

Een gedetailleerde beschrijving van het curriculum

Na voltooiing van dit studieprogramma kunnen de studenten competenties en vaardigheden demonstreren in de volgende onderwerpen:

Algoritmen, programmeertalen en technieken voor softwareontwikkeling

  • Fundamentele principes van probleemanalyse, ontwerp, codering en testen van computerprogramma's,
  • Verschillende programmeertechnieken (gestructureerd, objectgericht, etc.) en talen (C ++, C #, Java, Python, etc.),
  • Algoritmen en verschillende programmeerstrategieën (verdeel en heers, hebzuchtige methode, dynamisch programmeren, enz.),
  • Software levenscyclusbenaderingen voor hoogwaardige softwareontwikkeling,
  • Basiskennis in automaten- en taaltheorie, programma-ontwerp en implementatie van compiler / tolk, statisch en dynamisch typen en verschillende vormen van polymorfismen.

Op het gebied van webgebaseerde programmering en computernetwerken

  • Webapplicaties en services met geschikte database- en presentatietechnologieën,
  • Markup-talen zoals HTML en CSS, evenals programmeertalen zoals Javascript en PHP,
  • Ontwerp en beheer van computernetwerken (architectuur, protocollen, lagen).

Op het gebied van computerarchitectuur en systeemsoftware

  • Werking van specifieke computeronderdelen, hun rol en prestatieparameters,
  • Principes van besturingssystemen, geheugen- en bestandssysteembeheer en systeembeheer op Unix- en Windows-systemen,
  • Systeemsoftwaretools en optimalisatie van applicatieprestaties.

Op het gebied van computergraphics en gebruikersinterfaces

  • Doelgericht ontwerp van gebruikersinterface,
  • Augmented en virtual reality-technologieën,
  • Moderne grafische pijplijn, 2D en 3D geometrische transformaties, lokale en globale verlichting en kleurmodellen,
  • OpenGL-standaard voor implementatie van grafische applicaties,
  • Verschillende multimediatypen, lossless en lossy multimedia datacompressie, analoge en digitale audio en video.

Op het gebied van kunstmatige intelligentie en big data-analyse

  • Basisconcepten van kennisrepresentatie,
  • Inferentie en afleiding van nieuwe kennis met behulp van predikaatlogica en probabilistisch redeneren,
  • Neurale netwerken en hun gebruik bij classificatie.

Op het gebied van patroonherkenning en computervisie

  • Dataspariteit en datatransformaties (Fourier, Z-transformatie),
  • Principes van digitale signaal- en beeldverwerking,
  • Basisprincipes in computervisie en patroonclassificatie.

Op het gebied van Embedded Systems en Internet-of-Things Programming

  • Basisprincipes van computertechnieken,
  • Omgaan met de levenscyclus van computerapparatuur, beginnend bij de analyse van de behoeften, de ontwikkeling en productie en tot de uiteindelijke buitendienst,
  • Computersystemen in realtime (principes, taken, multitasking, synchronisatie, planningsbeleid),
  • Ontwerp van een eenvoudig multitasking embedded systeem.

Vereisten

  • Minimum leeftijd: 18
  • Engelse taalvereisten:
    • Niveau B2 (het vierde niveau Engels in het Common European Framework of Reference (CEFR) of gelijkwaardig (bijv. Cambridge FCE, Oxford B2 Upper-Intermediate).
  • Er kan worden afgeweken van Engelse taalvaardigheidseisen:
Laatst bijgewerkt op mrt 2020

Over de school

The Faculty of Electrical Engineering and Computer Science (UM FERI) is an internationally recognized, ambitious technical Faculty, which transfers top technical knowledge successfully into the indust ... Lees meer

The Faculty of Electrical Engineering and Computer Science (UM FERI) is an internationally recognized, ambitious technical Faculty, which transfers top technical knowledge successfully into the industry. It is the largest Faculty of the University of Maribor with about 2,000 full-time students, over 9,000 students have graduated, and almost 300 Ph.D. theses have been defended. The constant development and supplementation of Study Programs represent a dynamic process addressing new social challenges, societal needs, and scientific advancement. Programs implemented under all three cycles facilitate the acquisition of fundamental knowledge and relevant professional competences, ensuring excellent career prospects at home and abroad. Lees Minder