Bachelor in interactie-ontwerp
Malmö University
Belangrijke informatie
Campuslocatie
Malmö, Zweden
Talen
Engels
Studieformaat
Op de campus
Duur
3 jaar
Tempo
Full time
Collegegeld
SEK 515.000 / per course *
Deadline voor aanmelding
Informatie aanvragen
Eerste startdatum
02 Sep 2024
* volledig collegegeld
Invoering
Interactieontwerp is een spannend vakgebied op het gebied van technologische innovatie. Interactieontwerpers streven ernaar ervaringen te creëren met producten, diensten en omgevingen die niet alleen nuttig en bruikbaar zijn, maar vaak ook plezierig, expressief en wenselijk zijn.
Leren interactie-ontwerp is een kwestie van het opbouwen van een repertoire van methoden, vaardigheden en theoretische perspectieven. Belangrijk is dat je ook een gevoeligheid ontwikkelt voor de cruciale rol van belanghebbenden in het ontwerp, de implicaties van design in de samenleving en je eigen gevoel voor interactie-esthetiek.
Innovatief, doordacht en goed uitgevoerd ontwerp voegt waarde toe aan producten en diensten. Interactieontwerpers proberen de mensen en situaties waarvoor ze zijn ontworpen te begrijpen en, op basis van hun beheersing van interactieve technologie en vormen van interactiviteit, ontwerpen ze artefacten en ervaringen om de situatie te verbeteren. In dit proces doen we uitgebreid onderzoek, schetsen, prototypen en testen we om niet alleen het juiste ontwerp te krijgen, maar het ontwerp juist. Ontwerpers nemen vaak de rol op van de belangenbehartiger van de gebruiker en zijn bekwaam in het bemiddelen van het complex van vraagstukken en belanghebbenden die betrokken zijn bij het ontwerp- en productieproces.
Interactieontwerp aan Malmö University van Malmö University
We zijn niet zoals andere digitale ontwerpgerelateerde opleidingen. Interaction Design aan Malmö University van Malmö University onderscheidt zich op drie manieren:
1. Ontwerp van interactie
We zien interactieontwerp als onderdeel van de ontwerptraditie, met een focus op het ontwerp van interactiviteit - niet alleen hoe een artefact eruitziet of wat het doet, maar ook hoe het reageert en hoe het voelt om te gebruiken. Het verkennen en uitdrukken van interactiviteit vereist technische vaardigheden, en als zodanig worden tijdens het programma basisvaardigheden op het gebied van programmeren ontwikkeld. We leren programmeren op een manier die relevant is voor interactieontwerp en dat elke gemotiveerde student kan leren. Je maakt prototypen van interactieve ervaringen op een reeks apparaten en platforms, waaronder internet en mobiel.
De vorm en interactie die ontwerpers van producten en diensten hebben, is niet alleen software. We hebben een sterke traditie en faciliteiten van wereldklasse voor het werken met fysieke vorm, en je leert technieken zoals lasersnijden en 3D-printen. Samen met elementaire elektronische vaardigheden en een microprocessor, kun je concepten ontwikkelen op het gebied van Internet of Things, wearables en andere vormen van slimme producten.
Je maakt niet alleen mooie mock-ups, maar brengt je ideeën tot leven.
2. Verantwoordelijk, gevoelig ontwerp
Ontwerpen is een verandering in de wereld aanbrengen, of de ontwerper het nu van plan is of niet, hun werk heeft bredere implicaties. Onze opleiding wekt een verantwoorde, gevoelige ontwerpbenadering op die kwesties van ethiek en duurzaamheid serieus neemt, en hoe te ontwerpen met menselijke waarden in gedachten. Bovendien hebben we aan de Malmö University een sterke traditie in participatieve ontwerpbenaderingen, niet alleen voor gebruikers, maar ook met gebruikers en andere belanghebbenden. Interaction design kan niet alleen voor commerciële doeleinden worden gedaan, maar ook om de urgente maatschappelijke problemen van onze tijd te dienen en uit te dagen.
3. Onderzoeksgebaseerd onderwijs
Op Malmö University je niet alleen de toegepaste vaardigheden van een interactie-ontwerper - veldwerk uitvoeren, programmeren, mock-ups en conceptvideo's maken, enzovoort - maar je gaat ook werken met geavanceerde vormen van interactiviteit en diepgaande, theoretische perspectieven op ontwerp en interactie. Je zult reflecterende, kritische benaderingen ontwikkelen, niet alleen wetende hoe je iets moet doen, maar ook wanneer en waarom (of waarom niet!). Dit is met name belangrijk op een technologiegerelateerd gebied, zoals interactieontwerp, waar ontwikkelingen snel plaatsvinden en beoefenaars behoefte hebben aan het begrijpen van nieuwe technologieën en veranderende werkwijzen.
Studeren in het buitenland, stages en keuzevakken
De vijfde termijn is een optionele termijn. Dat betekent dat je ervoor kunt kiezen om een cursus over een heel ander onderwerp te volgen, maar je kunt er ook voor kiezen om jezelf onder te dompelen in een gekozen specialisatie. Als alternatief kun je met een stage de professionele praktijk van interactieontwerp ervaren en waardevolle industriële connecties opbouwen. Een laatste alternatief is een studie in het buitenland, een uitstekende gelegenheid om je persoonlijke en academische horizon te verbreden.
Degree Project
Het zesde en laatste semester van het programma bestaat uit een scriptie. Je onderneemt een groot onafhankelijk project waarvan de inhoud en kwaliteit gelijk is aan het inputniveau voor masteropleidingen of professionele carrière.
Het programma leidt tot een bachelor's degree in Interaction Design.
Op welke carrière zal je voorbereid zijn?
Gezien de groeiende bekendheid van goed ontwerp als waardedifferentiator, zijn interactieontwerpers in trek. Overheidsinstanties waarderen ook interactieontwerpers bij het ontwerpen en verbeteren van de toegang tot openbare diensten. Met een opleiding in interactieontwerp bent u mogelijk geschikt voor een aantal verschillende rollen, behalve interactieontwerp, waaronder een gebruikerservaring, gebruikersinterface, serviceontwerp, digitale ontwerper, webontwerp en meer.
Met een focus op het onderwijzen van hedendaagse technologieën en methoden, evenals vooruitstrevende perspectieven uit onderzoek, zul je je goed aanpassen aan een veranderende arbeidsmarkt en geschikt zijn om je opleiding in een masterprogramma voort te zetten. Tijdens je opleiding zul je ervaring opdoen in samenwerking met de industrie en met je eigen collega's, waarbij je werkt aan verschillende instructies waarin je je projectmanagementvaardigheden ontwikkelt.
Onze studenten zijn carrière gaan maken bij toonaangevende bedrijven zoals Anima Connected, Arduino Verkstad, BitCraze, Cybercom, Fjord, IBM, IDEO, inUSE, Massive Entertainment, Sony Mobile, TetraPak, Topp, Ustwo en Visma.
Toelatingseisen
Algemene toelatingseisen Engels B.
Organisatie
Interaction design richt zich op het ontwerp van interactieve producten, diensten en omgevingen. De conceptontwikkeling, prototyping en evaluatie, studenten ontwikkelen zowel mobiele als web- en applicatie-gebaseerde interactiviteit. Het kan van alles zijn, van websites tot slimme kleding, van computerspelletjes tot interactieve omgevingen.
Interaction Designers creëren zo het nuttige interactieve utiliteitsgerichte ontwerp, maar ook expressieve vormgeving voor plezier en kritisch en esthetisch gericht ontwerp. Interaction design is een gebied dat is ontstaan als reactie op de digitale eigenschappen van het materiaal. De discipline ontleent theorie en methoden aan traditioneel ontwerp, informatica, sociale wetenschappen, geesteswetenschappen en kunst.
Het driejarige programma Interaction Design heeft een sterke focus op gebruikersgericht ontwerpen van digitale artefacten. De basis van het onderwijs ligt in de sterke Scandinavische ontwerptraditie om gebruikers te betrekken bij het ontwerpproces dat wenselijk is bij ontwerp- en technologiebedrijven wereldwijd. Studenten worden getraind om kritisch te denken en bestaande technologie uit te dagen als een manier om creatief na te denken over de mogelijkheden voor nieuwe vormen van interactie.
Na het afstuderen moet de student goed voorbereid zijn op professioneel werk in interactieontwerp of postuniversitair onderwijs in het veld. Naast zelfstandig ondernemerschap omvatten werkmogelijkheden interactieontwerp in bedrijven, adviesbureaus of culturele instellingen, waaronder het ontwerp van internet en consumenten, productontwikkeling, mobiele technologieën en bruikbaarheid.
Leerresultaten
Kennis en begrip
Om een bachelordiploma in Interaction Design te behalen, moet de student:
- aantonen van kennis en begrip in het hoofdvak van de studie, inclusief kennis van de disciplinaire basis van het veld, begrip van de toepasselijke methoden van het veld, gespecialiseerde studie in een bepaald aspect van het veld, en bewustzijn van actuele onderzoeksvraagstukken.
Competenties en vaardigheden
Om een bachelordiploma in Interaction Design te behalen, moet de student:
- het vermogen aantonen om relevante informatie voor een geformuleerd probleem te zoeken, te verzamelen, te evalueren en kritisch te interpreteren, evenals het vermogen om fenomenen, kwesties en situaties kritisch te bespreken;
- aantonen van het vermogen om problemen autonoom te identificeren, formuleren en op te lossen en om taken binnen vooraf bepaalde tijdspaden te voltooien;
- aantonen van het vermogen om informatie, problemen en oplossingen te presenteren en te bespreken in spraak en schrijven, evenals in dialoog met verschillende doelgroepen; en
- aantonen van de vaardigheden die nodig zijn om autonoom te werken in hun hoofdvak van studie.
Evaluatie en aanpak
Om een bachelordiploma in Interaction Design te behalen, moet de student:
- aantonen dat zij in staat zijn om beoordelingen te maken in hun hoofdvak, geïnformeerd door relevante disciplinaire, sociale en ethische kwesties;
- inzicht tonen in de rol van kennis in de samenleving en de verantwoordelijkheid van het individu voor hoe kennis wordt gebruikt; en
- het vermogen aantonen om behoeften aan verdere kennis en doorlopend leren te identificeren.
toelatingen
leerplan
Organisatie
Interactieontwerp richt zich op het ontwerp van interactieve producten, diensten en omgevingen. Door middel van conceptontwikkeling, prototyping en evaluatie ontwikkelen studenten zowel mobiele als web- en applicatiegebaseerde interactiviteit. Dit kan van alles zijn, van websites tot slimme kleding, van computerspellen tot interactieve omgevingen.
Interaction Designers creëren dus nuttig, interactief, gebruiksgericht ontwerp, expressief ontwerp voor het plezier, maar ook kritisch en esthetisch georiënteerd ontwerp. Interactieontwerp is een gebied dat is ontstaan als reactie op de digitale eigenschappen van het materiaal. De discipline ontleent theorie en methoden aan traditioneel ontwerp, informatica, sociale wetenschappen, geesteswetenschappen en kunst.
Dit driejarige interactieontwerpprogramma heeft een sterke focus op het gebruikersgerichte ontwerp van digitale artefacten. De opleiding is geworteld in de sterke Scandinavische ontwerptraditie om gebruikers te betrekken bij het ontwerpproces. Deze specifieke aanpak is gewild bij ontwerp- en technologiebedrijven over de hele wereld. Studenten worden getraind om kritisch na te denken en bestaande technologie uit te dagen als een manier om creatief na te denken over de mogelijkheden voor nieuwe vormen van interactie.
Na het afstuderen moet de student goed voorbereid zijn op professioneel werk op het gebied van interactieontwerp of postdoctoraal onderwijs in dit veld. Naast zelfstandig ondernemerschap omvatten de werkmogelijkheden interactieontwerp bij bedrijven, adviesbureaus of culturele instellingen. Potentiële specialismen omvatten web- en consumentenontwerp, productontwikkeling, mobiele technologieën en bruikbaarheid.
Studeren in het buitenland, stages en keuzevakken
De vijfde termijn is een keuzetermijn. Dat betekent dat je ervoor kunt kiezen om een cursus te volgen over een heel ander onderwerp, maar je kunt er ook voor kiezen om je te verdiepen in een specialisatie naar keuze. Als alternatief kun je, door te kiezen voor een stage, de professionele praktijk van interactieontwerp ervaren en waardevolle industriële connecties opdoen. Een ander alternatief is om in het buitenland te studeren, wat een uitstekende gelegenheid kan zijn om je persoonlijke en academische horizon te verbreden.
Degree Project
Het zesde en laatste semester van de opleiding bestaat uit een scriptie. Je voert een groot zelfstandig project uit waarvan de inhoud en kwaliteit gelijkwaardig is aan het instapniveau voor een masteropleiding.
Deze opleiding leidt tot de bacheloropleiding Interaction Design.
Cursussen binnen het programma
Herfst 2024 - Semester 1
- Interaction Design: Methoden I (KD400B), 7,5 studiepunten, verplicht
- Programmeren (KD402D), 7,5 studiepunten, verplicht
- Interactieontwerp: maken en prototypen (KD415B), 15 studiepunten, verplicht
- Interactieontwerp: grafische gebruikersinterfaces (KD401B), 7,5 studiepunten, verplicht
Lente 2025 - Semester 2
- Interaction Design: Methoden II (KD400C), 7,5 studiepunten, verplicht
- Interactieontwerp: onderzoek (KD416A), 7,5 studiepunten, verplicht
- Interactieontwerp: Studio (KD417A), 7,5 studiepunten, verplicht
Herfst 2025 - Semester 3
- Interaction Design: Interactiviteit (KD414A), 15 studiepunten, verplicht
- Interactieontwerp: tastbare en belichaamde interactie (KD409A), 15 studiepunten, verplicht
Lente 2026 - Semester 4
- Interaction Design in Society (KD418A), 15 studiepunten, verplicht
- Interaction Design: Studio II (KD410C), 15 studiepunten, verplicht
Lente 2027 - Semester 6
- Interactieontwerp: onderzoeksmethoden in interactieontwerp (KD412A), 7,5 studiepunten, verplicht
- Interaction Design: Afstudeerproject (KD413A), 22,5 studiepunten, verplicht
Programma resultaat
Kennis en begrip
Om een bachelordiploma in Interaction Design te behalen, moet de student:
- Demonstreer kennis en begrip in het belangrijkste vakgebied, inclusief kennis van de disciplinaire basis van het veld, begrip van de toepasselijke methodologieën van het veld, gespecialiseerde studie in een bepaald aspect van het veld, en bewustzijn van actuele onderzoeksvraagstukken
Competenties en vaardigheden
Om een bachelordiploma in Interaction Design te behalen, moet de student:
- Demonstreer het vermogen om relevante informatie voor een geformuleerd probleem te zoeken, te verzamelen, te evalueren en kritisch te interpreteren, evenals het vermogen om fenomenen, kwesties en situaties kritisch te bespreken
- Demonstreer het vermogen om problemen autonoom te identificeren, formuleren en op te lossen en om taken binnen vooraf bepaalde tijdsbestekken te voltooien
- Demonstreer het vermogen om informatie, problemen en oplossingen te presenteren en te bespreken in spraak en geschrift, maar ook in dialoog met verschillende doelgroepen
- Demonstreer de vaardigheden die nodig zijn om autonoom te kunnen werken in hun hoofdvakgebied
Evaluatie en aanpak
Om een bachelordiploma in Interaction Design te behalen, moet de student:
- Demonstreren van het vermogen om beoordelingen te maken in hun belangrijkste vakgebied, op basis van relevante disciplinaire, sociale en ethische kwesties
- Inzicht tonen in de rol van kennis in de samenleving en de verantwoordelijkheid van het individu voor de manier waarop kennis wordt gebruikt
- Demonstreer het vermogen om behoeften aan verdere kennis en voortdurend leren te identificeren
Carrièremogelijkheden
Gezien de groeiende bekendheid van goed ontwerp, is er veel vraag naar interactieontwerpers. Overheidsinstanties waarderen ook interactieontwerpers bij het ontwerpen en verbeteren van de toegang tot openbare diensten. Met een opleiding in interactieontwerp bent u mogelijk geschikt voor verschillende rollen naast interactieontwerp, waaronder ontwerp van gebruikerservaringen, ontwerp van gebruikersinterfaces, serviceontwerp, digitaal ontwerp, webontwerp en nog veel meer.
Met een focus op het onderwijzen van hedendaagse technologieën en methoden, evenals vooruitstrevende perspectieven uit onderzoek, zul je je goed aanpassen aan een veranderende arbeidsmarkt en goed geschikt zijn om je opleiding voort te zetten via een masterprogramma. Tijdens je opleiding doe je samenwerkingservaring op met zowel industriële partners als je collega's, door aan verschillende opdrachten te werken waarmee je je projectmanagementvaardigheden zult ontwikkelen.
Onze studenten zijn carrière gaan maken bij toonaangevende bedrijven zoals Anima Connected, Arduino Verkstad, BitCraze, Cybercom, Fjord, IBM, IDEO, inUSE, Massive Entertainment, Sony Mobile, TetraPak, Topp, Ustwo en Visma.