Bachelor in interactie tussen mens en technologie

Algemeen

Beschrijving van opleiding

Geen toegangsbeperking

basislijn

  • De cursus start in het wintersemester.
  • Deadline: 15 september
  • Aankomende studenten met buitenlandse onderwijskwalificaties zijn van toepassing via uni-assist eV tot 31 juli

leerdoelen

Studenten van de studie mens-technologie-interactie leren technische oplossingen te ontwikkelen en implementeren voor sociale en sociaal-culturele problemen.

De focus ligt op technologieontwikkeling, die is toegesneden op de dagelijkse behoeften van verschillende leefomgevingen en waarbij deskundigen van relevante disciplines, getroffen personen en gebruikers van de producten op een participerende manier worden betrokken.

De cursus behandelt alle relevante aspecten en stappen van het ontwikkelingsproces:

  • Erken behoeften van technisch gerichte ondersteuning
  • Zoek passende technische oplossingen in interactie met de getroffen personen en beschrijf de vereisten voor producten
  • Begeleiden van interdisciplinaire productontwikkeling samen met ontwikkelaars en toekomstige gebruikers
  • Doelgroepgerichte marktintroductie van de producten door het creëren van acceptatie voor geschikte technische oplossingen
  • Evalueer, beoordeel en pas indien nodig de resultaten samen met gebruikers aan

Het doel van de studie is om de studenten op een speciale manier voor te bereiden op deze diverse vereisten door de theoretische grondslagen van psychologie, technologie en sociale wetenschappen te combineren met interdisciplinaire praktijkprojecten.

inhoud cursus

De inhoud van de studie bestaat uit de vakgebieden psychologie, elektrotechniek en sociale wetenschappen. Elk semester bevat cursussen uit de volgende gebieden.

Sociale wetenschappen, psychologische en methodologische basics
  • Psychologische basics
  • rehabilitatie
  • Empirisch sociaal onderzoek
  • Werk, organisatie
  • Behoefte beoordeling en bepaling
  • acceptatie analyse
Gezondheid en ziekte
  • Menselijke biologische (anatomische) fundamentals en neuropsychologie
  • Gezondheidsbevordering en preventie in life worlds
  • Participatieve technologieontwikkeling
  • Instrumenten en methoden voor gezondheidsbevorderend werkontwerp
  • Keuzevakken
Mens en technologie in de samenleving
  • Foundations of Sociology
  • gerontologie machinaties
  • De mens als een sociaal wezen
  • Gegevensanalyse en beveiliging
  • Fundamentele wetgeving en ethiek
  • Media en de samenleving
Wetenschap en technologie
  • Natuurwetenschappen
  • electrotechniek
  • Basisprincipes van de constructie
  • Hard- en software ontwerp
  • mededeling
  • electieve
Bouw en productie
  • Basisprincipes van bedrijfskunde
  • material sciences
  • automatiseringstechniek
  • Ontwerp van interfaces tussen mens en machine
  • Communicatiesystemen en datanetwerken
  • electieve
praktijk
  • Projectmanagement, Creatieve technieken / Ontwerpdenken
  • Wetenschappelijk werk
  • Projectwerk: toepassingsvoorbeelden van de behoeftenanalyse tot de resultaatevaluatie

Vanaf het derde semester zal één projectwerk worden uitgevoerd in het veld van de praktijk samen met studenten van andere disciplines en praktijkpartners. Bij de verwerking van de praktische taken wordt de toepassing van theoretische grondslagen geconsolideerd en wordt de interdisciplinaire samenwerking getraind.

In het laatste semester voltooien studenten een 12 weken durende stage en voltooien hun bachelorscriptie.

voorwaarden

De toelatingsvoorwaarde is een bewijs van toelatingsexamen van de universiteit in de vorm van een algemene of vakgerelateerde toelatingseis voor het hoger onderwijs (Abitur), een Fachhochschulreife of vergelijkbare graden.

De opleiding is vrij van toegang. Degenen die voldoen aan de toelatingsvoorwaarden en die in tijd en vorm van toepassing zijn, worden toegelaten tot de studie.

Aankomende studenten met buitenlandse onderwijskwalificaties

Verdere informatie over de toepassingsmodaliteiten voor aanstaande studenten met buitenlandse kwalificaties is te vinden op onze homepage onder "Voorwaarden".

perspectieven

Door de toenemende digitalisering doordringt technologie nu alle gebieden van het menselijk leven. De diversiteit van hun toepassingen vraagt om voortdurend omgaan met nieuwe technologie en om de voordelen en invloed ervan op verschillende gebieden van het leven te onderzoeken. Dit geldt voor bedrijven, kantoren en autoriteiten, maar ook voor medische faciliteiten en gezondheidszorgfaciliteiten, counseling- en reddingsdiensten en milieu- en mensenrechtenorganisaties.

Het belangrijkste werkgebied voor afgestudeerden van het Human-Computer Interaction Study Program is de participatieve ontwikkeling van diensten en technische producten om mensen te ondersteunen. Ze kunnen onder andere fungeren als productmanagers en productmanagers voor de introductie van nieuwe technologieën in bedrijven uit verschillende sectoren of in openbare instellingen. Er is bijvoorbeeld een grote behoefte aan medische technologie of aan organisaties die te maken hebben met nieuwe technologieën als gevolg van digitalisering.

Na het behalen van hun eerste academische graad hebben afgestudeerden verschillende opties: ze kunnen hun loopbaan beginnen, doorgaan met hun studie of een masteropleiding starten na een periode van werk - buiten het beroep of direct-naar-werk. Een goede afronding van het bachelordiploma is een voorwaarde voor toelating tot een masteropleiding. Een masterdiploma geeft in principe het recht op een doctoraat.

Social media

Op onze social-mediakanalen nog meer indrukken om aan de universiteit van Mageburg-Stendal te studeren:

Facebook | Instagram | YouTube

Laatst bijgewerkt op jul 2019

Over de school

Founded in 1991, the University has long gained a reputation for its well-rounded academic education programme and motivated student body. Interested students can choose from around 50 study programme ... Lees meer

Founded in 1991, the University has long gained a reputation for its well-rounded academic education programme and motivated student body. Interested students can choose from around 50 study programmes taught at three departments in Magdeburg and two departments in Stendal. Lees Minder
Magdeburg , Stendal + 1 Meer Minder