Bachelor of Fine Arts in uitvoerende kunsten
American College Dublin
Belangrijke informatie
Campuslocatie
County Dublin, Ierland
Talen
Engels
Studieformaat
Op de campus
Duur
3 - 4 jaar
Tempo
Full time
Collegegeld
EUR 7.500 / per year *
Deadline voor aanmelding
Informatie aanvragen
Eerste startdatum
Informatie aanvragen
* EU-studenten; Niet-EU-studenten: € 9500 - voor een volledig academisch jaar.
Beurzen
Ontdek mogelijkheden voor beurzen om je studie te financieren
Invoering
Overzicht
Deze BFA-graad biedt een brede en holistische benadering van de podiumkunsten, een die zich niet alleen concentreert op prestaties vanuit een participatief perspectief (dat wil zeggen op een uitvoerend kunstenaar zijn), maar ook de student voorbereidt op het brede en opwindende aanbod van beschikbare carrières. in de podiumkunstenindustrie. Hoewel de prestaties een centraal aspect van het programma blijven, zijn studenten ook voorbereid op de enorme hoeveelheid werk die prestaties ondersteunt en produceert, zoals regisseren en enscenering, en schriftelijk materiaal creëert voor de uitvoering, productie, management, marketing en financiering van de podiumkunsten. Het programma is gebaseerd op live-theatervoorstellingen (met elementen van opname gebruikt voor diagnostische en ontwikkelingsdoeleinden), maar tegelijkertijd wordt een afgestudeerde voorbereid voor verdere studie in alle verwante specialismen in de podiumkunsten, evenals voor directe toegang tot een professionele carrière. Dit komt omdat de opleiding een breed spectrum aan overdraagbare vaardigheden produceert, zoals een effectieve presentatietechniek, expertise in het gebruik van de stem en het lichaam als communicatieve instrumenten, interpretatieve en compositieve competentie met geschreven teksten, management, marketing en fondsenwervende vaardigheden en organisatorische vaardigheden. Deze zijn niet alleen van toepassing in de context van de vele carrièrepaden binnen de podiumkunsten, maar ook in een breed scala aan sociale, culturele en zakelijke beroepen.
Cursusschema
De structuur van het programma combineert praktische workshops en academische klasmodules. Ongeveer twee derde van de totale wekelijkse contacturen bestaan uit modules die zijn gewijd aan praktische aspecten van de uitvoering. Studenten krijgen instructie in stijgende niveaus van live-uitvoering, waaronder acteren, stemcontrole, dans en beweging, richting en productie. De voortgang van de studenten omvat de ontwikkeling en accumulatie van materiaal voor een portfolio dat aantoont dat ze de vereiste leerresultaten van het programma hebben bereikt en fungeert als basis voor individuele beoordeling. Het resterende een derde deel van de wekelijkse contacturen concentreert zich op groepsgebaseerde academische instructie die de oplopende niveaus van praktische training ondersteunt en contextualiseert en omvat onderwerpen als theatergeschiedenis, uitvoeringstheorie, drama en politiek, creatief schrijven, management en marketing.
De praktische modules zijn gebaseerd op een roterend rollenmodel waarin alle studenten om beurten zich specialiseren in elk van de zes rollen in de loop van het jaar: leadprestaties, ondersteuningsprestaties, regie, productie, schrijven en business (management, marketing en financiën) ). Niettegenstaande deze scheiding van rollen moeten studenten blijk geven van begrip voor de integratie en onderlinge afhankelijkheid van de activiteiten en voor wederzijdse ondersteuning, aanmoediging en hulp voor alle activiteitengebieden en de groep als geheel. Het programma legt grote nadruk op de ontwikkeling van een ensemble-ethiek; naast de ontwikkeling van de creatieve impulsen en capaciteiten van het individu, probeert het diploma de student te doordringen van het grote belang van verantwoordelijkheid voor het collectief in de podiumkunsten.
In het eerste jaar van het programma maken studenten kennis met fundamentele concepten van acteren, waaronder actie, ontspanning, spontaniteit, monologen, projectie, aanwezigheid, vervanging, gebaar, beweging, karakteranalyses, stem en dictie. Deze technische perspectieven worden ontwikkeld door de studie van het Stanislavski-systeem en de Meisner-techniek. Basisvaardigheden in dans en beweging omvatten een brede introductie tot hedendaagse dansstijlen en de ontwikkeling van kinesthetische, ritmische, ruimtelijke en lichaamsbewustheid; educatieve perspectieven zijn de Feldenkrais-methode, Laban-bewegingsanalyse en contactimprovisatie. Lessen over regie en productie bieden een praktische analyse van benaderingen sinds de negentiende eeuw, inclusief realisme, naturalisme, symboliek, epische, Brechtiaanse en post-Brechtiaanse methodologieën.
In het tweede jaar verschuift de focus in toenemende mate naar de toepassing en ontwikkeling van de vaardigheden die in het eerste jaar zijn aangetroffen, met een begeleidende analyse van sleutelvormen en beoefenaars, waaronder ontwerpen, improviseren, clownerie, mime, karakterisering en de Tsjechov-techniek; de regiebenaderingen van Antonin Artaud, Jerzy Grotowski en Peter Brook; en voortdurende ontwikkeling van dans- en bewegingscompetenties, waaronder choreografie, improvisatie, versterking van lichaamscoördinatie en bewegingsvocabulaire, verbeterde conditionering ter ondersteuning van technische capaciteit en verdere verkenning van hedendaagse dansstijlen. In het tweede jaar beginnen studenten ook de praktijk van het toneelschrijven te onderzoeken, in eerste instantie door aanpassingen van canonieke werken, maar in toenemende mate door het produceren van geheel originele werken voor uitvoeringen door de klas. De beweging naar een praktische toepassing van prestatievaardigheden in het tweede jaar wordt in beide semesters ondersteund door modules voor evenementbeheer, die als hun case study het ontwerpen, plannen en uitvoeren van verschillende podiumkunstenevenementen door de klassegroep gebruiken.
Het laatste lesjaar van het programma concentreert zich op de praktijk van podiumkunsten door de klas. Hoewel er wordt nagedacht over historische en hedendaagse benaderingen, ligt de nadruk nu op het produceren vanuit de interne bronnen van de groep, grotendeels of volledig originele presentaties voor openbare uitvoering. Terwijl in de voorgaande twee jaar alle leden van de klas om de beurt de zes roulerende rollen hebben geoefend, worden in het laatste jaar de rollen toegewezen door het programma-instructieteam op basis van individuele capaciteiten en voorkeuren die in elke student in het voorgaande semester zijn geïdentificeerd. Masterclass-presentaties worden verzorgd door gevestigde acteurs, dansers en regisseurs, waardoor de klas de gelegenheid krijgt om direct in contact te treden met degenen die aanzienlijke ervaring hebben opgedaan in verschillende aspecten van de podiumkunsten. Deze presentaties worden gecombineerd met workshoplessen die de student voorbereiden op deelname aan de podiumkunstenindustrie, met sessies die begeleiding bieden door ervaren beoefenaars over zaken als curriculum vitae en voorbereiding op het hoofd, interview en auditie en mock audities.
Gedurende de hele duur van hun studie zijn deelnemers betrokken bij een aantal didactische en illustratieve uitvoeringsoefeningen, uitmondend in de showcase-uitvoeringen aan het einde van elk academiejaar. Het onderwijzend personeel biedt begeleiding en advies bij de voorbereiding van deze uitvoeringen. Tegelijkertijd is de klas uiteindelijk verantwoordelijk voor alle aspecten van de uitvoering en wordt de beoordeling zowel gebaseerd op de individuele uitvoering van toegewezen rollen als op de prestaties van de groep als geheel. Het proces van ontwikkeling van verantwoordelijkheid en paraatheid voor een carrière in de podiumkunsten culmineert in de 1200-urige stage, voltooid als een vierde jaar of stapsgewijs in de loop van de drie jaar in de zomer en andere pauzes. Als een alternatief voor de stage, kunnen studenten met goedkeuring van het hoofd van het programma het productie- en prestatieproject uitvoeren, waarin met andere studenten van de groep een groot prestatieproject wordt ontwikkeld, gerepeteerd en gedocumenteerd in een portfolio in de loop van de jaar en geleverd in de zomer.
Het programma bestaat uit de volgende componenten:
45 credits minimum van de uitvoerende kunsten major, inclusief
- CW201 Inleiding tot creatief schrijven *
- IB200 Inleiding tot management *
- PA203 Teken maken *
- PA204 Dans en beweging 1 *
- IB203 Marketingprincipes *
- PA208 Peilingen *
- PA209 Dans en beweging 2 *
- PA251 Handelend voor scherm 1 *
- PA303 Het Engelse en Amerikaanse personage op het podium
- PA307 Naturalisme en realisme in prestaties
- PA321 Theater vaartuig 1
- PA322 Theater vaartuig 2
- PA405 Podiumkunstenproject 1
- PA403 Handelend en stem 3
- PA404 Dance 3
- PA405 Podiumkunstenproject 1
- PA409 Podiumkunstenproject 2
- PA425 Stage (1200 uren / 30 studiepunten - afgerond als vierde jaar of stapsgewijs in de loop van de drie jaar in de zomer en andere pauzes)
- Of
- PA427 Productie- en prestatieproject (30 credits)
* Geeft de module voor algemeen onderwijs aan
Minimaal 30 studiepunten algemene klassen
- De lessen op het gebied van creatief schrijven en liberal arts op 200 niveaus worden allemaal beoordeeld als algemene onderwijscursussen en kunnen worden meegeteld voor de algemene onderwijsvereisten.
45 credits van gratis keuzevakken
- De resterende klassen om het vereiste totaal van 120 studiepunten te behalen, kunnen vrij worden gekozen door de student, met dien verstande dat de voorafgaande voorwaarden worden nageleefd.
- De student kan kiezen als gratis keuzevakken meer dan de minimum 45 studiepunten van de belangrijkste klassen van podiumkunsten.
- De student mag als gratis keuzevakken meer dan het minimum van 30 studiepunten van algemene klassen kiezen.
- Als een student een minor wil volgen, moeten er minimaal 15 credits worden behaald in de minor, met minimaal 9 credits in de bovenste divisies (300); deze minor credits zijn ontleend aan de vrije keuzevereisten.
Voorbeeld cursusschema
Jaar 1
- Kennismaking met de podiumkunsten
- Geschiedenis van het drama
- Kennismaking met podiumkunsten management
- Handelen en stem 1 (9 uur per week)
- Dans 1 (3 uur per week)
- Principes van marketing
- Drama en politiek
- Regie en productie 1 (3 uur per week)
- Handelen en stem 1 (6 uur per week)
- Dans 1 (3 uur per week)
- Twee eindejaars showcase-uitvoeringen
Jaar 2
- Dramatisch schrijven 1
- Theoretische perspectieven op prestaties of representaties van seksualiteit
- Evenementenbeheer voor de podiumkunsten
- Handelen en stem 2 (9 uur per week)
- Dans 2 (3 uur per week)
- E-commerce en internetmarketing voor podiumkunsten
- Richting en productie 2 (3 uur per week)
- Handelen en stem 2 (6 uur per week)
- Dans 2 (3 uur per week)
- Evenementontwerp en ervaring voor de podiumkunsten
- Twee eindejaarsvoorstellingen voor showcases
Jaar 3
- Dramatisch schrijven 2
- Prestaties op scherm
- Masterclasspresentaties
- Handelen en stem 3 (9 uur per week)
- Dans 3 (3 uur per week)
- Het bedrijf van podiumkunsten
- Regie en productie 3 (3 uur per week)
- Handelen en stem 3 (6 uur per week)
- Dans 3 (3 uur per week)
- Performing arts project
- Vier afsluitingsuitvoeringen van capstone eind van het jaar
PA425 Stage (1200 uur, voltooid als een vierde jaar of stapsgewijs in de loop van de drie jaar in de zomer en andere pauzes).
Cursus benodigd heden
Toelatingseisen
- Het programma heeft één intake per jaar: september.
- Aanvragers moeten bewijs van afstuderen van de middelbare school (middelbare school) aanleveren, waarbij de eindexamenvakken de voltooiing van het Engels omvatten.
- Een aanstaande student dient een aanvraag voor de cursus rechtstreeks in bij het Admissions Office op American College Dublin .
- Aanvragers van wie de eerste taal geen Engels is, moeten een IELTS-score van 6,5 (of gelijkwaardig) hebben.
- Een interview en een auditie zijn vereist voor toegang tot de BFA in de opleiding Muzikaal Theater. Voor de auditie bereid je twee gesproken monologen voor, een klassieker, een modern; twee contrasterende muziektheatersongs, één voor 1965; en deelnemen aan een dansevaluatie. Studenten dienen contact op te nemen met het Admissions Office op American College Dublin voor meer informatie over het interview- en auditieproces.
Studenten voor voortgezet onderwijs
Het College accepteert studenten van vervolgopleidingen voor al zijn cursussen. Studenten moeten drie onderscheidingen hebben verworven in een verwant gebied van het programma dat ze willen bestuderen. Studenten moeten een award van niveau 5 of niveau 6 hebben en deze prijs kan over een aantal jaren zijn besteed. Studenten met een FETAC-kwalificatie kunnen toegang krijgen tot zowel American College Dublin als American College Delaware.
Volwassen studententoepassing
Oudere aanvragers kunnen zich rechtstreeks aanmelden bij het Admissions-kantoor. Een interview en een auditie zijn vereist voor toegang tot de BFA in de opleiding Muzikaal Theater. Voor de auditie moet je een gesproken monoloog, een a capella-zangstuk en een dansstuk voorbereiden (als je een achtergrondmuziek wilt hebben voor de dans, breng dan een CD mee). Elk stuk mag niet langer zijn dan twee minuten. Volwassen aanvragers moeten contact opnemen met het Admissions Office op American College Dublin voor meer informatie over het interview- en auditieproces.
Andere EU-toepassingen
Van elke student die in een EU-lidstaat examens heeft afgelegd, wordt verwacht dat hij in zijn of haar laatste jaar Engels heeft voltooid. De enige uitzondering hierop zijn studenten die de A-niveaus hebben voltooid. Deze studenten moeten wiskunde en Engels hebben afgelegd voor hun O-niveaus.
Voor buitenlandse studenten kunnen Skype-audities worden geregeld. Meer informatie is beschikbaar in het Admissions-menu of neem contact op met het Admissions Office.
Carrière vaardigheden
Naast de academische kennis die studenten tijdens de duur van hun vak krijgen, verwerven studenten ook overdraagbare beroepsvaardigheden uit hun studierichting. Deze vaardigheden en mogelijke loopbaantrajecten worden hieronder gegeven om u een goed beeld te geven van wat de cursus te bieden heeft.
Deze vaardigheden omvatten:
- Communicatie
- Schrijfvaardigheden
- creativiteit
- Effectieve presentatietechnieken
- Management, marketing en fondsenwerving
- Interpretatie en compositorische competentie met geschreven teksten
- Organisatorische vaardigheden
- Onderzoeksvaardigheden
- Tijdsbeheer
De BFA in Performing Arts is ontworpen om studenten voor te bereiden op een aantal toekomstige loopbanen in het volgen van:
- Theater
- Kunst- en evenementenbeheer
- Lokale en gemeenschapsuitzendingen
- Onderwijs
- Onderzoek
- Culturele en zakelijke roepingen
Het programma dient ook als voorbereiding voor studenten om deel te nemen aan verschillende postdoctorale programma's, zoals de MFA in Creative Writing en MB in International Business.
Over de school
Vragen
Vergelijkbare cursussen
Bachelor of Performing Arts (BPA)
- Dunedin, Nieuw-Zeeland
BA / BS in muziek
- Chicago, Verenigde Staten
Bachelor Muziekproductie
- South Melbourne, Australië
- South Brisbane, Australië + 1 meer