Bachelor of Health Education (Honours) (twee jaar voltijds)

Algemeen

Beschrijving van opleiding

Preambule

Het toenemende aantal chronische en complexe ziekten stelt steeds hogere eisen aan ziekenhuizen en zorgt ervoor dat de zorgkosten stijgen. Om dit probleem aan te pakken, hebben de meeste westerse landen systemen voor primaire gezondheidszorg ingevoerd. Op basis van hun ervaring verlaagt de primaire gezondheidszorg de totale kosten van de gezondheidszorg voor de samenleving door een gezondere bevolking op te bouwen, de middelen voor de gezondheidszorg te decentraliseren en individuen in staat te stellen hun eigen gezondheid te beheren en te verbeteren.

Een systeem voor eerstelijnsgezondheidszorg is de economisch meest haalbare en efficiënte benadering om gezondheidszorg te bieden aan een bevolking met steeds complexere en chronische ziekten. De hoeksteen van een dergelijk systeem is onderwijs, zowel voor individuen als voor de gemeenschap. De professionals in onze gemeenschap die klaar staan om dit onderwijs precies daar te geven waar het nodig is, zijn onderwijzers, maatschappelijk werkers en verpleegsters. Daarom is het van cruciaal belang voor het opzetten en ontwikkelen van een effectief gezondheidszorgsysteem in Hong Kong dat leraren, maatschappelijk werkers, verpleegsters en veelbelovende gezondheidsvoorlichters worden opgeleid om gezondheidsvoorlichting te geven.

Doelstellingen van het programma

Dit is een programma voor het afronden van een diploma dat voortbouwt op de grondslagen van eerdere lerende studenten die ze hebben verworven in hun certificaat / diplomastudies. Het programma heeft tot doel verpleegkundigen voor te bereiden als train-de-trainer en kennisvaardigheden om gezondheidsvoorlichting te geven aan patiënten / cliënten in ziekenhuis- en gemeenschapsinstellingen. Het programma is ook bedoeld om leerkrachten en sociaal werkers op school voor te bereiden om nauw met leerlingen samen te werken bij het verstrekken van basisgezondheidseducatie en -gedrag om weerstand te bieden aan verschillende attracties of gezondheidsschadelijk gedrag. Het programma belooft gezondheidsvoorlichters voor te bereiden op effectieve gezondheidsvoorlichting in verschillende omgevingen.

Na voltooiing van het programma moeten afgestudeerden in staat zijn om:

  • Kennis, theorie en praktijk integreren in het geven van gezondheidseducatie in verschillende train-de-trainer-programma's op school en in de gezondheidszorg voor een verscheidenheid aan cliënten, waaronder schoolkinderen, tieners, volwassenen en patiënten in de gemeenschap;
  • Evidence-based praktijk voor gezondheidseducatie implementeren;
  • Diagnose stellen van gezondheidseducatieproblemen, strategieën voor gezondheidseducatie plannen, plannen voor gezondheidseducatie uitvoeren met patiënten; patiënten motiveren om gezondheidsvoorlichting te volgen en de resultaten evalueren;
  • Evalueer hedendaagse gezondheidsproblemen in de gezondheidszorg; en
  • Waarnemen en zich aanpassen aan veranderingen in de gezondheidszorg in de mondiale samenleving en bij cliënten gedurende de levensloop. Afgestudeerden moeten op innovatieve, creatieve manieren kunnen denken om de gezondheid in het maatschappelijk middenveld te optimaliseren.

Programmastructuur

Deze aanvullende opleiding vereist dat studenten 20 cursussen voltooien (elk vertegenwoordigen 3 studiepunten, in totaal 60 studiepunten). Cursussen omvatten academische kerncursussen, academische keuzevakken, honoursproject en practicum gezondheidseducatie in een gespecificeerde distributie.

Core Courses (24 studiepunten)

  • Stichting Gezondheidseducatie
  • Inleiding tot primaire gezondheid
  • Gezondheidsadvies
  • Onderzoeksmethoden
  • Geestelijke gezondheidseducatie
  • Infection Control Education
  • Gezondheid, cultuur en samenleving
  • Gezondheidsstatistieken

Academische keuzevakken (kies 8 keuzevakken, in totaal 24 studiepunten)

  • Drugsvoorlichting en -preventie
  • Gezondheidsgedrag: theorie en programmaplanning
  • Grondbeginselen van de traditionele Chinese geneeskunde
  • Integratieve voeding
  • Seksuele gezondheid en menselijke seksualiteit
  • Pijneducatie
  • Voedselveiligheidsonderwijs
  • Gezondheidsvoorlichting voor kinderen en adolescenten
  • Hedendaagse problemen in schoolgezondheid
  • Lichamelijke fitnesseducatie
  • mindfulness
  • Peer-mediation
  • Dieet bij gezondheid en ziekte
  • Ontwikkeling van mobiele apps voor gezondheidseducatie
  • Gezondheidsvoorlichting
  • Ouderen revalidatie en onderwijs
  • Aromatherapie in het dagelijks leven
  • Therapeutisch gebruik van muziek in de gezondheidszorg
  • Cross-cultureel ervaringsleren in gezondheids- en sportwetenschappelijk onderwijs

Honours Project (6 studiepunten)

  • Deze cursus is bedoeld om de ontwikkeling van de vaardigheden van studenten te vergemakkelijken en studenten ervaring te geven in het doen van onderzoek. Van studenten wordt verwacht dat ze in groepen werken onder toezicht van hun begeleiders. Studenten moeten voortgangsrapporten indienen, deelnemen aan seminars en hun onderzoeksresultaten presenteren in mondelinge en schriftelijke vorm.

Health Education Practice (6 studiepunten)

  • Deze cursus is bedoeld om studenten de kans te geven hun kennis en vaardigheden te ontwikkelen in hun specifieke interessegebied. Studenten ontwerpen en implementeren gezondheidseducatieprogramma's in geselecteerde omgevingen. Ze werken in groepen onder toezicht van begeleiders. Ze zullen deelnemen aan seminars en hun gezondheidsvoorlichtingsprogramma's presenteren in mondelinge en schriftelijke vorm.

Curriculum Framework

Kern vakken 8 cursussen, in totaal 24 studiepunten
Academische keuzevakken 8 cursussen, in totaal 24 studiepunten
Honours Project 6 studiepunten, gelijk aan 2 cursussen
Praktijk voor gezondheidseducatie 6 studiepunten, gelijk aan 2 cursussen
Totaal: 60 studiepunten

Aanvullende verplichte cursussen (schakelcursussen)

Aankomende en beginnende studenten met Associate Degrees of Higher Diplomas in gezondheids- of gezondheidsgerelateerde studies kunnen worden vereist om drie voorbereidende aanvullende verplichte cursussen (ACC) te volgen, namelijk (i) HealthCare Ethics; (ii) Gezondheidsdienst in Hong Kong; en (iii) menselijke biologie, om hen te helpen bij het voldoen aan de vereisten voor de programma-invoer. Studenten die de ACC moeten volgen, moeten in totaal 69 studiepunten behalen om aan de afstudeereis van het programma te voldoen (dwz 60 studiepunten voor het programma en 9 studiepunten voor de ACC).

Duur en studiemodus

Het programma kan in twee jaar voltijds worden afgerond. De lessen van het programma worden gepland van 8.30 uur tot 21.20 uur op maandag tot en met zaterdag, met mogelijke planning van gecombineerde lessen voor programma's / cursussen van verschillende studierichtingen.

Instructiemedium

De voertaal is Engels. Voor sommige cursussen zal Chinees / Putonghua worden gebruikt als instructiemiddel.

Overschrijving

Kandidaten die de relevante professionele ontwikkelingsprogramma's die door de universiteit worden aangeboden, met succes hebben afgerond, krijgen van geval tot geval kredietoverdracht van de relevante cursussen in het programma.

Academische erkenning en loopbaanperspectieven

Afgestudeerden van dit programma ontvangen een Bachelor of Health Education (Honours) -graad. Met deze aanvullende opleiding kan een afgestudeerde geen praktiserende verpleegster, een geregistreerde leraar of maatschappelijk werker in Hong Kong worden. Afgestudeerden van het programma zullen echter een breed scala aan kansen op werk hebben en kunnen strijden om posities op hoog niveau. Ze zullen gekwalificeerd zijn om te werken als gezondheidsbevorderaars in ouderencentra, gezondheidsvoorlichters in de gemeenschap, welzijnscoördinatoren in poliklinieken / klinieken, enzovoort.

Afgestudeerden kunnen ook verdere studies volgen op het gebied van verpleegkunde, sport, volksgezondheid, onderwijs, therapie, maatschappelijk werk of andere aanverwante disciplines aangeboden door lokale universiteiten. Bij EdUHK krijgen ze de kans om een postdoctorale studie te volgen via verschillende masterprogramma's. De universiteit biedt ook een Doctor of Education-programma en een PhD-programma voor doctoraatsstudie in de relevante specialiteiten.

Toegangsvereisten

Om in aanmerking te komen voor toelating, moeten aanvragers:

  • Een hoger diploma hebben behaald in gezondheids- / gezondheidsgerelateerde disciplines of gelijkwaardig; of
  • Leraren dienen op kleuterscholen, lagere, middelbare of speciale scholen; of geregistreerde maatschappelijk werkers; of
  • Beschikken over een certificaat in het onderwijs of een certificaat van de leerkrachten van kinderen met speciale onderwijsbehoeften, een diploma of een postdoctoraal diploma in het onderwijs, of een diploma of diploma in sociaal werk of gelijkwaardig; en
  • Wees vloeiend in zowel geschreven als gesproken Engels.
Laatst bijgewerkt op May 2020

Over de school

The Education University of Hong Kong is a publicly funded tertiary institution dedicated to the advancement of teaching and learning, through a diverse offering of academic and research programmes on ... Lees meer

The Education University of Hong Kong is a publicly funded tertiary institution dedicated to the advancement of teaching and learning, through a diverse offering of academic and research programmes on teacher education and complementary social sciences and humanities disciplines. Lees Minder