Bachelor of Science in waterbeheer
HZ University of Applied Sciences
Belangrijke informatie
Selecteer een locatie
Campuslocatie
Middelburg, Nederlanden
Talen
Engels
Studieformaat
Op de campus
Duur
3 - 4 jaar
Tempo
Full time
Collegegeld
EUR 2.314 / per year *
Deadline voor aanmelding
Informatie aanvragen
Eerste startdatum
Informatie aanvragen
* EU-studenten | € 8500 niet-EU-studenten
Invoering
Water is een van de belangrijkste stoffen op aarde. Het is essentieel voor veel van de dingen die we nodig hebben en waar we van genieten in het leven: voedsel, transport en recreatie, maar het beheer ervan kan ook een aantal serieuze uitdagingen met zich meebrengen. Over de hele wereld kampen waterbeheerders met droogtes, overstromingen, zeespiegelstijging, overbevissing, vervuiling, plasticsoep en vele andere risico’s voor zowel onze natuurlijke omgeving als onze samenleving. Om onze toekomst veilig te stellen hebben we waterbeheerders nodig!
Opgeleid met de nieuwste kennis uit het vakgebied
Tijdens het waterbeheerprogramma ontwikkel je je in je eigen vakgebied terwijl je je concentreert op de grote watergerelateerde problemen waarmee we vandaag de dag worden geconfronteerd en op oplossingen voor de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de VN, zoals de beschikbaarheid van zoet water, schone zeeën, voedselproductie, gezonde ecosystemen, biodiversiteit en kustveiligheid. De HZ werkt intensief samen met professionals in de watersector. Vanaf de eerste dag van je studie ben je bezig met praktijkopdrachten van bedrijven of onderzoeksinstellingen. Dit is ontzettend belangrijk, omdat je hierdoor goed voorbereid wordt op je carrière. Je wordt opgeleid met de nieuwste kennis uit het vakgebied en leert theorie en praktijk effectief te combineren. Vanaf het begin werk je aan real-life cases en ontdek je je interesses en talenten. Na het eerste semester kun je kiezen voor één van deze drie studierichtingen: Aquatische Ecotechnologie, Deltamanagement en Ruimtelijke Planning & Ontwerp.
Studie tracks
Vanaf het begin werk je aan real-life cases en ontdek je je interesses en talenten. Na het eerste semester kun je kiezen voor één van deze drie studierichtingen:
Aquatische ecotechnologie
Je analyseert de zoet- en zoutwaterproblematiek diepgaand en stelt oplossingen voor om deze vanuit (technische) perspectieven op te lossen. Je richt je op de kwantiteit en kwaliteit van water, waterrecycling, biologie en herstel van de biodiversiteit om ecosysteemdiensten te verbeteren. Je werkt met milieuchemie en leert hoe je water kunt zuiveren voor verschillende doeleinden. Je bedenkt natuurvriendelijke oplossingen voor de traditionele waterkering en kijkt hoe mensen zich kunnen aanpassen aan veranderende klimaatpatronen.
Deltamanagement
Als Deltamanager integreer je meerdere disciplines om een visie te ontwikkelen op de klimaatopgaven in een gebied. Je ontwikkelt strategieën door rekening te houden met de economische, ecologische, ruimtelijke en sociale aspecten van een rivierdeltagebied. Samen met stakeholders ontwikkel je effectieve maatregelen om klimaatverandering tegen te gaan. Je leert project- en procesmanagement en interculturele communicatievaardigheden om complexe water- en klimaatveranderinggerelateerde projecten wereldwijd te beheren.
Ruimtelijke planning en ontwerp
Je richt je op adaptieve planning en inrichting van economisch en sociaal dynamische gebieden onder druk van klimaatverandering. Je monitort de effecten van klimaatverandering en ontwerpt ruimtelijke oplossingen voor hoe steden en plattelandsgebieden kunnen omgaan met wateruitdagingen. Je moet creatief zijn in planning en ontwerp om de lokale context te verbeteren. U leert hoe u uw strategieën 2D en 3D kunt visualiseren en communiceren.
Carrièremogelijkheden
Als waterbeheerder zijn uw vaardigheden even waardevol in de publieke als de private sector. Je kunt werken op alle niveaus van de overheid of waterschappen of onderzoeksinstituten, adviesbureaus, ingenieursbureaus en industrieën.
Bij Aquatische Ecotechnologie kun je aan de slag als wateradviseur, assistent-onderzoeker, beleidsmedewerker, deskundige of projectcoördinator. Als je je verder specialiseert in Watertechnologie, kun je aan de slag als wateringenieur, analist of afvalwaterzuiveringsingenieur.
Met een specialisatie in Deltamanagement kun je aan de slag als assistent-onderzoeker, adviseur, assistent gebiedsmanager, ontwerper of projectcoördinator.
Met een specialisatie Ruimtelijke Planning & Ontwerpen kun je aan de slag als assistent stedenbouwkundige, strategisch adviseur en adviseur ruimtelijke ordening. Je kunt werken voor organisaties als GIZ, Unesco, overheid, NGO's en adviesbureaus.
Galerij
leerplan
Deltamanagement
Als Deltamanager integreer je meerdere disciplines om een visie te ontwikkelen op klimaatuitdagingen in een gebied.Je ontwikkelt strategieën door rekening te houden met de economische, ecologische, ruimtelijke en sociale aspecten van een rivierdeltagebied.Samen met stakeholders ontwikkel je effectieve maatregelen om klimaatverandering tegen te gaan.Je leert project- en procesmanagement en interculturele communicatievaardigheden om wereldwijd complexe water- en klimaatveranderinggerelateerde projecten te beheren.
Jaar 1
In het eerste semester heb je cursussen met alle studenten Waterbeheer over generieke onderwerpen zoals wateruitdagingen met betrekking tot klimaatverandering en duurzame ontwikkeling.Verder maak je kennis met trackspecifieke vakken om je voor te bereiden op het kiezen van een track na het eerste semester.Je werkt aan professionele ontwikkeling, je Nederlands/Engelse vaardigheden en onderzoek.In het tweede semester begin je met het ontwikkelen van je vaardigheden op het gebied van visievorming en projectmanagement.Je leert over waterveiligheid en hoe je stakeholders kunt betrekken.
jaar 2
Je gaat aan de slag met een ontwerp voor een overstromingsgevoelig Europees gebied.In opdracht van een Europese gemeente maak je een visie op hun gebied, om het beter bestand te maken tegen de effecten van klimaatverandering.Je kijkt daarbij naar de sociale, economische, politieke, juridische en culturele aspecten.Je leert hoe je een gebied digitaal in kaart brengt en hoe je je project grafisch vormgeeft.
Amerika staat centraal in de tweede helft van het jaar, met name de Mississippi Delta in Louisiana.Dit deltagebied is een van Amerika's grootste natuurgebieden en wordt bedreigd door natuurrampen zoals orkanen.Door klimaatverandering is het rivierwater gestegen, waardoor er onvermijdelijk steeds meer delen van het gebied in de rivier verdwijnen.Je stelt een strategisch plan op voor een deel van dit gebied, waarbij je kiest voor een stad of een natuurgebied.Uw ontwerp dient om de veiligheid van het gebied te verbeteren met een sterke focus op de natuur.Je houdt rekening met de lokale en nationale politieke, culturele en sociale situatie.
jaar 3
In het derde jaar volg je een minor van zes maanden.Een minor verdiept of verbreedt je kennis en vaardigheden.Je kunt de minor bij de onderzoeksgroepen van waterlopen van de HZ doen, bij een andere HZ-opleiding of je kunt kiezen voor een andere universiteit in binnen- of buitenland.Je loopt in de tweede helft van het jaar stage in binnen- of buitenland bij een organisatie in jouw vakgebied.Je kunt zelf kiezen waar je deze werkervaring wilt doen.Je zou bijvoorbeeld kunnen kiezen voor een werkervaringsplaats in Vietnam, waarbij je zou kunnen kijken hoe verschillende wijken binnen een grote stad kunnen omgaan met klimaatveranderingen, bijvoorbeeld het afvoeren van water na hevige regenval.Of je besluit om voor een havenbedrijf te gaan werken, om te werken aan het toekomstbestendig maken van het havengebied.
jaar 4
Azië staat centraal tijdens je laatste jaar: Vietnam en de Mekong Delta.Door klimaatverandering is de Mekongdelta nu een van de meest bedreigde deltagebieden ter wereld.Als de zeespiegel met 1 meter stijgt, staat 38% van dit gebied onder water.Dit heeft gevolgen voor de voedselproductie.Voor een deel van deze delta werk je samen met je projectteam aan een ruimtelijk ontwerp.Het ontwerp draagt bij aan voldoende zoet water, voedsel, kustverdediging en voldoende ruimte voor toerisme en recreatie.Hiermee geef je de lokale economie een effectieve boost.
Als beheerder van een Belgisch kustgebied ga je in jaar 4 ook aan de slag met het voorkomen van wateroverlast door gebruik te maken van natuurlijke oplossingen zoals groene dijken, overstromingsbestendige constructies en het opwekken van energie uit water.Dit doe je samen met studenten van andere waterspecialisaties.En tot slot sluit je je studie dit studiejaar af met een onderzoeksproject.Je zou bijvoorbeeld kunnen kijken hoe grote Europese havens kunnen inspelen op de gevolgen van klimaatverandering, of je zou kunnen adviseren over de manier waarop een uitvoerder de vorming van blauwalgen kan voorkomen.
Ruimtelijke Ordening & Ontwerp
Je richt je op adaptieve planning en de inrichting van economisch en sociaal dynamische gebieden onder druk van klimaatverandering.Je monitort de effecten van klimaatverandering en ontwerpt ruimtelijke oplossingen voor hoe steden en het platteland kunnen omgaan met wateropgaven.Je moet creatief zijn in plannen en ontwerpen om de lokale context te verbeteren.U leert hoe u uw strategieën in 2D en 3D kunt visualiseren en communiceren.
Jaar 1
In het eerste semester heb je cursussen met alle studenten Waterbeheer over generieke onderwerpen zoals wateruitdagingen met betrekking tot klimaatverandering en duurzame ontwikkeling.Verder maak je kennis met trackspecifieke vakken om je voor te bereiden op het kiezen van een track na het eerste semester.Je werkt aan professionele ontwikkeling, je Nederlands/Engelse vaardigheden en onderzoek.In het tweede semester begin je met het ontwikkelen van je teken- en ontwerpvaardigheden.Je leert over planningsbeleid en -regelgeving.
jaar 2
Pas je plannings- en ontwerpvaardigheden toe in internationale zaken.Je leert over de samenhang tussen ruimtelijke ordening en onderwerpen als circulaire economie, duurzaam toerisme, mobiliteit en energie.Plan en ontwerp voor verschillende lokale contexten.Er komt ook een project over landschapsontwerp en plattelandsplanning.Je gaat op excursies en een projectweek in het buitenland.
jaar 3
In het derde jaar mag je voor je minor en/of stage naar het buitenland!Je kunt kiezen voor een minor bij de HZ of een minor bij een andere universiteit in Nederland of een ander land.En je kunt je stage in Nederland of in een ander land doen.
jaar 4
Je past je vaardigheden toe en maakt een ontwerp voor een complex project waar onderwerpen als adaptatie, mitigatie, duurzaamheid, klimaatverandering, infrastructuur, toerisme, voedsel, energie en verstedelijking samenkomen.Ook werk je samen met studenten van andere opleidingen aan een challenge aan een project van een echte opdrachtgever.En je gaat je afstudeeronderzoek doen.Dit kan in Nederland of in een ander land.
Aquatische ecotechnologie
Je analyseert de zoet- en zoutwaterproblematiek diepgaand en stelt oplossingen voor om deze vanuit (technische) invalshoeken op te lossen.Je richt je op waterkwantiteit en -kwaliteit, waterrecycling, biologie en herstel van biodiversiteit om ecosysteemdiensten te verbeteren.Je werkt met omgevingschemie en leert hoe je water kunt zuiveren voor verschillende doeleinden.Je bedenkt natuurvriendelijke oplossingen voor traditionele waterkeringen en kijkt hoe mensen zich kunnen aanpassen aan veranderende klimaatpatronen.
Jaar 1
In jaar één leer je alles over de verschillende lagen van een deltagebied: de basislaag, de netwerklaag en de bezettingslaag.Elke laag pak je gedurende acht weken aan.Je houdt je bezig met biologie, ecologie, aardrijkskunde, scheikunde, economie en management en beleid.
- Basislaag (aarde en water)
Ontdek alles over wat er in en rond het water leeft en hoe veranderingen in de bodem het milieu kunnen beïnvloeden. - Netwerklaag (wegen, dijken, havens en steden)
Tijdens deze laag staat ecologie centraal.Je leert hoe ons ecosysteem onze samenleving beïnvloedt en hoe je hier de vruchten van kunt plukken.Dit omvat bijvoorbeeld de energie die wordt opgewekt door de zon, het zand dat de kustlijn verdedigt, maar ook desolderen.Je kijkt over de grenzen heen: hoe ga je om met verschillende klimaten en culturen?Denk aan daken waar rijst op kan worden verbouwd en die tegelijkertijd in Azië water kunnen zuiveren.Je leert ook vooruit te kijken.Je brengt samen met je projectgroep een bepaald gebied in kaart en voorspelt de ontwikkeling ervan in de komende vijftien jaar. - Beroepslaag (menselijke activiteit in het gebied)
Tijdens deze laag kijk je naar het ontwerp: het (her)ontwerpen van een gebied voor de leefomgeving van zowel mens als dier.Je richt je op waterveiligheid, maar ook op maatschappij en marketing.Natuur en water staan hierbij centraal.En tot slot combineer je alles wat je hebt geleerd in een project en breng je vervolgens alle lagen van een Europese delta in kaart.
jaar 2
Je werkt met omgevingschemie: een tak van de chemie gericht op de chemische aspecten van de wereld om ons heen.Belangrijk: het gaat vooral om stoffen die door menselijk handelen in het milieu zijn gekomen.Je analyseert bijvoorbeeld een meer waarin blauwalgen groeien.Vissen sterven als gevolg van blauwalgen.Het watersysteem is verstoord en kan vervolgens gaan stinken en soms zelfs giftig worden.Dit komt steeds vaker voor als gevolg van klimaat- en temperatuurveranderingen.Je kunt je kennis verder ontwikkelen als je in je vooropleiding al scheikunde hebt gestudeerd.
Het tweede kwartaal kijk je hoe mensen zich aanpassen aan veranderingen in de omgeving, bijvoorbeeld als gevolg van meer regenval en het stijgen van het waterpeil in rivieren.Denk bijvoorbeeld aan Louisiana, een gebied dat gemiddeld eens in de drie jaar wordt getroffen door een orkaan.De bewoners moeten hun woning beschermen, hun evacuatieroutes kennen en hun leefomgeving weer kunnen opbouwen zodra ze weer in hun eigen leefomgeving mogen.
Building with nature staat centraal tijdens het derde kwartaal.Traditionele oplossingen, zoals betonnen waterkeringen, zijn vaak minder milieuvriendelijk.Ecologische oplossingen worden daarom nu steeds belangrijker.We houden onze voeten droog, de oplossing is vaak mooier en de natuur staat centraal.Je leert berekenen of deze oplossing over 100 jaar nog voldoende resistent is.Dit gebeurt met behulp van computermodellen.
In het laatste kwartaal maak je kennis met watertechnologie: het zuiveren van water voor verschillende toepassingen voor mens en dier, industrie en natuur.Waar haal je voldoende zoetwater vandaan en hoe borg je de waterkwaliteit?Je leert afvalwater verwijderen en zuiveren.
jaar 3
In het derde jaar van de opleiding volg je een minor van zes maanden.Een minor verdiept of verbreedt je kennis en vaardigheden.Je kunt de minor bij de onderzoeksgroepen uit de waterlopen van de HZ volgen, bij een andere HZ-opleiding of je kunt kiezen voor een andere universiteit in binnen- of buitenland.De tweede helft van het jaar loop je stage bij een organisatie in jouw vakgebied.Je kunt zelf kiezen waar je deze werkervaring wilt doen.U kunt bijvoorbeeld kiezen voor een stage in de Cariben om een koraalgebied te herstellen, of werken aan viskweek op basis van energie en nutriënten geleverd door de natuur in Nederland.
jaar 4
Je volgt de cursus Stroomgebiedbeheer, waarbij je tijdens een veldwerkweek een rivier onderzoekt in een internationaal deltagebied.Je brengt het hele gebied inclusief het ecosysteem in kaart, brengt de problemen in kaart en doet aanbevelingen om de problemen op te lossen.U kunt ervoor kiezen om dieper in te gaan op watertechnologie of natuurlijke watersystemen.Verder vul je je programma aan met cursussen als aquacultuur, waarbij je bijvoorbeeld aan de slag gaat met het kweken van zeevis, schelpdieren, zeekraal en andere zeegroenten of de energie uit de waterloop.
je studeert het laatste deel van je studie af bij een organisatie naar keuze in binnen- of buitenland.Je kunt ook afstuderen bij een van de onderzoeksgroepen.Aan het eind van het vierde jaar moet je een onderzoeksproject inleveren waaruit blijkt dat je een bachelorniveau hebt.Dit onderzoek kan bijvoorbeeld gaan over de vraag aan welke eisen water in de stad moet voldoen om te voorkomen dat het slecht is voor de volksgezondheid of het ontwikkelen van een methode waarmee een natuurorganisatie water kan beoordelen en een geschikt visbeleid.
toelatingen
Programma collegegeld
Beurzen en financiering
Hoewel ze in andere landen gebruikelijk zijn, zijn beurzen, vooral volledige beurzen, zeldzaam in het Nederlandse onderwijssysteem. Er zijn echter enkele beurzenopties beschikbaar bij de HZ.
NL Scholarship voor aankomende studenten
Het NL Scholarship wordt gefinancierd door het Nederlandse Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en Nederlandse universiteiten en hogescholen. De NL Scholarship is bedoeld voor inkomende studenten die niet oorspronkelijk uit de EER komen, maar niet eerder in Nederland hebben gestudeerd en die van plan zijn om naar de HZ University of Applied Sciences te gaan in het kader van diplomamobiliteit. De toegekende beurs is geen volledige beurs. Het heeft een waarde van € 5.000,- en wordt slechts voor één jaar toegekend.
Voorwaarden voor toewijzing:
- De student komt niet uit de Europese Economische Ruimte (EER). De EER bestaat uit de EU-landen en IJsland, Liechtenstein en Noorwegen.
- De student heeft niet eerder in Nederland gestudeerd.
- De student heeft een IELTS van 6.5 (of hoger) of een equivalent.
- De student wil zich inschrijven voor een voltijdse (vier- of driejarige) bacheloropleiding aan de HZ.
- De student is reeds (voorwaardelijk) toegelaten tot de bacheloropleiding van de HZ zoals aangegeven bij zijn/haar beursaanvraag.
Hoe u de NL Scholarship aanvraagt
Studenten kunnen de beurs aanvragen door vóór 1 mei van hun startjaar een e-mail te sturen naar [email protected]. In deze e-mail dient de student de redenen aan te geven waarom hij voor de betreffende HZ-bacheloropleiding kiest. De student moet tevens een kopie van zijn/haar CV met de e-mail meesturen. De aanvragen worden beoordeeld door een uit twee leden bestaande Beurzencommissie van de HZ, voorgedragen door de academiedirecteuren. De Beurzencommissie van de HZ kent de beurs toe op basis van eerdere studieresultaten en motivatie voor de studiekeuze. CV-aanvragers worden binnen 6 weken na de aanmelddeadline van 1 mei op de hoogte gesteld van het besluit.
Mobiliteitsbeurzen
Ben je student aan HZ University of Applied Sciences en denk je erover om tijdens je studie buiten Nederland te gaan studeren, onderzoek te doen of stage te lopen, dan kun je een beurs aanvragen.
HZ-subsidie
De HZ biedt een HZ Grant aan voor studenten die studeren of een onbetaalde stage lopen buiten de EU. Voor zover bekend is de HZ de enige hogeschool in Nederland die haar studenten subsidieert met een beurs.
NL-beurs
Deze beurs is bedoeld voor voltijdstudenten van de HZ die willen studeren, onderzoek doen of stage lopen buiten de Europese Economische Ruimte (EER). De EER bestaat uit de EU-landen en IJsland, Liechtenstein en Noorwegen. De NL Scholarship is een beurs die het Ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap samen met Nederlandse universiteiten en hogescholen beschikbaar stelt. De beurs bedraagt een eenmalige uitkering van € 1.250,- en is bedoeld als tegemoetkoming in je studiekosten.
Erasmus + beurs
Als je een deel van je studie bij een HZ-partnerinstituut binnen de EU doet of stage loopt binnen de EU, kun je deze beurs aanvragen. De Erasmus+ is een subsidie die de Europese Unie beschikbaar heeft gesteld om studenten uit haar lidstaten te stimuleren tijdens hun opleiding ervaring op te doen in het buitenland; hun talen verbeteren, kennis maken met andere culturen, etc. De beurs dient tevens als vergoeding voor de reis- en verblijfkosten die een studie/stage in het buitenland met zich meebrengt. Het is duidelijk dat de Erasmus+ beurs niet alle kosten dekt die je in het buitenland zult maken.
Zodra je student bent aan de HZ, kunnen wij je helpen bij het aanvragen van een beurs.