Graad in informatie en documentatie

Algemeen

Beschrijving van opleiding

  • Officiële titel: Graduate in Information and Documentation
  • Bijkantoor: sociale en juridische wetenschappen
  • Centrum: Faculteit van vertaling en documentatie
  • Type onderwijs: On-site
  • Taal: Spaans
  • Duur: 4 academische cursussen
  • ECTS-credits: 240
  • Plaatsen van nieuw item 2019-20: 42

presentatie

De opleiding Informatie en Documentatie (BOE 12/11/2009) begon te worden onderwezen in het academisch jaar 2008-2009, ter vervanging van het Diploma in Bibliotheek en Informatiekunde en het diploma Documentatie (2e cyclus). Deze graad heeft zijn accreditatie in 2015 vernieuwd.

Deze graad is opgenomen in de tak van de sociale en juridische wetenschappen en probeert tegemoet te komen aan de groeiende vraag van professionals op het gebied van beheer, behandeling, conservering en verspreiding van informatie en documenten. Afgestudeerden in Informatie en Documentatie zullen professionals zijn die in staat zijn om te integreren in allerlei soorten services en informatiesystemen, en zullen faciliteren dat deze organisaties kwalitatief betere en kwalitatief betere diensten aanbieden.

115659_salamanca_documentacion.jpg

De opleiding die in de opleiding wordt gegeven, omvat onderwerpen die zijn gericht op het beheersen van informatie- en communicatietechnologieën en andere op disciplinaire gebieden zoals rechten, sociologie en talen. De training wordt voltooid met verplichte beroepsuitoefening in de laatste cursus, waardoor studenten de mogelijkheid hebben om contact te maken met de werkomgeving voordat ze afstuderen.

In het academische jaar 2011-12, zodra het gunstige rapport van ACSUCyL is ontvangen, zal de Adaptation Course aan de graad in Informatie en Documentatie worden gegeven, zodat het Diploma in Library Science and Documentation, afgestudeerden van de vorige wijding, verkrijgen , na het te hebben doorgegeven, de titel Graduate in Information and Documentation. Vanaf 2016-2017 worden geen nieuwe plaatsen van inschrijving voor deze Adaptation Course aangeboden.

De USAL biedt de mogelijkheid om te studeren:

  • Dubbel diploma in informatie en documentatie en in politieke wetenschappen en bestuurskunde.
  • Double Degree in Social Education en informatie en documentatie.
  • Double Degree in Computer Engineering van informatiesystemen en informatie en documentatie.
  • Dubbele graad in pedagogiek en informatie en documentatie.
  • Dubbele graad in informatie en documentatie en in de geschiedenis.

competenties

Basiscompetenties

  1. Dat studenten hebben gedemonstreerd om kennis te bezitten en te begrijpen in een studiegebied dat begint bij de basis van het algemeen voortgezet onderwijs, en meestal wordt gevonden op een niveau dat, hoewel ondersteund door geavanceerde tekstboeken, ook enkele aspecten omvat die impliceren dat kennis afkomstig van de voorhoede van zijn vakgebied.
  2. Dat studenten weten hoe ze hun kennis op een professionele manier op hun werk of beroep kunnen toepassen en over de vaardigheden beschikken die meestal worden aangetoond door het uitwerken en verdedigen van argumenten en het oplossen van problemen binnen hun studiegebied.
  3. Dat studenten het vermogen hebben om relevante gegevens te verzamelen en interpreteren (meestal binnen hun studiegebied) om oordelen te vellen die een reflectie op relevante sociale, wetenschappelijke of ethische kwesties omvatten.
  4. Dat de studenten informatie, ideeën, problemen en oplossingen kunnen doorgeven aan een gespecialiseerd en niet-gespecialiseerd publiek CB5 - Dat de studenten de nodige leervaardigheden hebben ontwikkeld om verdere studies met een hoge mate van autonomie te ondernemen.

algemene vaardigheden

  1. Principes en technieken kennen, begrijpen en toepassen voor de planning, het ontwerp, het beheer en de evaluatie van diensten, eenheden en informatiesystemen, en deze aanpassen aan de behoeften en profielen van gebruikers.
  2. Ken en gebruik methoden en technieken voor identificatie, selectie, herstel, organisatie en representatie van informatiebronnen en middelen, evenals de technieken voor de studie, analyse, evaluatie en verbetering van de productie-, overdrachts- en gebruiksprocessen van informatie en van wetenschappelijke activiteit.

Transversale competenties

  1. Perfecte mondelinge en schriftelijke communicatie in de moedertaal en een vreemde taal.
  2. Capaciteit voor analyse en synthese, kritisch redeneren, probleemoplossing, besluitvorming en teamwork.
  3. Vaardigheden in interpersoonlijke relaties en werken in een internationale context.
  4. Respect voor de cultuur van vrede en promotie van democratische waarden. Bewustwording van de gelijkheid van mannen en vrouwen.
    Erkenning van diversiteit en multiculturalisme.
  5. Ondersteuning voor de integratie van mensen met een handicap.
  6. Autonoom leren en aanpassen aan nieuwe situaties. Leiderschap.
  7. Gevoeligheid voor milieukwesties.

specifieke vaardigheden

  1. Analyseer en interpreteer de praktijken, eisen, behoeften en verwachtingen van producenten, gebruikers en klanten, actueel en potentieel, en ontwikkel hun informatiecultuur om hen te helpen de beschikbare middelen optimaal te benutten.
  2. Oriënteer zichzelf in de nationale en internationale professionele omgeving van informatie en documentatie, evenals in hun politieke, economische en institutionele omgeving.
  3. De wettelijke en regelgevende bepalingen en procedures zowel nationaal als internationaal toepassen CE04 - Identificeer, evalueer en valideer informatie, documenten en hun bronnen, zowel intern als extern.
  4. Uitwerken en toepassen van criteria voor het verzamelen, selecteren, verwerven en elimineren van documenten die de samenstelling en organisatie van verzamelingen van documenten van welke aard dan ook of archiefverzamelingen mogelijk maken, deze toegankelijk houden, ontwikkelen ze up-to-date houden en ze ontdoen van elementen die nutteloos zijn geworden, volgen de evolutie van gebruikersbehoeften.
  5. Definieer en gebruik methoden en technieken om documentaire ondersteuningen van welke aard dan ook te bestellen, te beschermen, te behouden, te behouden en te herstellen.
  6. Identificeer en representeer in de goedgekeurde documentaire taal of in een ander symbolisch systeem de semantische inhoud van een document of van een verzameling documenten of van een bestandsverzameling.
  7. Organiseer en structureer de gegevens met betrekking tot de beschrijving van documenten en verzamelingen van documenten in elk medium; maak en exploiteer de hulpmiddelen voor toegang tot gegevens, documenten of referenties.
  8. Zoek en haal informatie op met methoden die beantwoorden aan de verwachtingen van de aanklagers in optimale omstandigheden van kosten en tijd.
  9. Maak de verwerkte informatie beschikbaar en exploiteerbaar en vergemakkelijk het gebruik ervan door documentaire producten en diensten aan te bieden.
  10. Gebruik en zet in de praktijk methoden, technieken en computerhulpmiddelen (hardware of software) voor de implementatie, ontwikkeling en exploitatie van informatiesystemen.
  11. Gebruik en implementeer de methoden, technieken en hulpmiddelen (hardware of software) voor de implementatie, ontwikkeling en bediening van telecommunicatiesystemen.
  12. Produceer of reproduceer documenten in elk medium en formaat met het oog op hun verspreiding.
  13. Om het onderhoud van de algemene administratie, het administratieve beheer en de logistieke ondersteuning van de activiteit van een organisme te garanderen.
  14. Analyseer en situeer de activiteit in een strategische en concurrerende context; deze activiteit bevorderen door de juiste werktools voor marktvastlegging te ontwikkelen en te verfijnen.
  15. Vestig en onderhoud relaties met klanten of partners om producten en diensten te verkopen.
  16. Aankoop van documentaire producten of diensten, gebaseerd op de huidige regelgeving voor hun beheer en een vastgesteld inkoopbeleid.
  17. Beheer en optimaliseer permanent de middelen en het gebruik van het bureau.
  18. Fysiek organiseren van de werkruimte, van het behoud, van de ontvangst van het publiek, van tentoonstellingen, met het oog op het leveren van de diensten die worden verwacht.
  19. Anticipeer op, organiseer, beheer en voer een technisch project uit dat rekening houdt met de beperkingen van het milieu: menselijk, economisch, kalender, regelgevend.
  20. Identificeer de sterke en zwakke punten van een organisatie, een product of een dienst, stel indicatoren vast en gebruik deze, ontwikkel oplossingen om de kwaliteit te verbeteren.
  21. Zorgen voor de integratie, efficiëntie en het welzijn van het personeel van een werkeenheid, de geldende wet- en regelgeving toepassen en de doelstellingen van het bedrijf respecteren, waarbij de persoonlijke en professionele ontwikkeling van individuen wordt bevorderd.
  22. Bedenken en uitvoeren van een actie of een plan van initiële of continue training.
  23. Andere kennis toegepast op informatie en documentatie.

Entry profiel

Degenen die geïnteresseerd zijn in de graad in informatie en documentatie moeten geslaagd zijn voor de Bachillerato en het toelatingsexamen voor de universiteit. Vanwege zijn kenmerken is het diploma informatie en documentatie bedoeld voor studenten die het baccalaureaat in de humane en sociale wetenschappen hebben afgerond.

Het kan ook van belang zijn voor afgestudeerden in andere disciplines die hun beroepsactiviteit uitoefenen in informatie-eenheden en een specifieke opleiding in informatie en documentatie over een officieel en universitair karakter willen verkrijgen. In het geval van professionals die geen eerder hoger onderwijs hadden gevolgd en ouder dan 25 jaar waren, moesten ze de toelatingsexamens voor de universiteit die voor deze groep was vastgesteld, behalen via de opties C (geesteswetenschappen) en D (sociale wetenschappen).

De persoonlijke en academische kenmerken die geschikt worden geacht om deze opleiding te volgen zijn:

Persoonlijke kenmerken

  • Interesse in het zoeken en terugvinden van informatie, zowel handmatig als in elektronische omgevingen.
  • Smaak voor lezen en de wereld van boeken.
  • Capaciteit voor autonoom leren en teamwerk.
  • Vaardigheden voor interpersoonlijke communicatie.
  • Vermogen om te analyseren en kritisch redeneren.
  • Gezond verstand
  • Ethische en democratische betrokkenheid.
  • Respect voor diversiteit en multiculturalisme.

Academische kenmerken

  • Sociohumanistische training.
  • Algemene cultuur
  • Basiscomputer
  • Vreemde taal
  • Goede beheersing van de Castiliaanse taal: spelling, grammatica en schrijven.

Toegang, Pre-registratie, Toelating en Registratie

Om in deze graad in te schrijven, worden er geen speciale voorwaarden of tests gegeven die verschillen van de algemene voorwaarden die zijn vastgesteld in de basisstatuutvoorschriften.

Studenten met gedeeltelijke officiële universitaire studies die willen worden toegelaten tot deze graad moeten raadplegen de vereisten in de sectie "Overdracht van het dossier" van de Academische gids van de graad in deze dezelfde web.

Academische en professionele exits

Academische Uitgangen

Als je klaar bent met de mate van informatie en documentatie, raden we je aan om een van de volgende universitaire masteropleidingen aan de USAL , als je kiest voor een grotere specialisatie:

  • Digitale informatiesystemen
  • Sociale studies van wetenschap en technologie
  • Evaluatie en beheer van cultureel erfgoed
  • Geavanceerde analyse van multivariate gegevens en big data
  • Geavanceerde Engelse studies: talen en culturen in contact
  • Advanced Studies in Philosophy
  • Logica en wetenschapsfilosofie
  • ESO en baccalaureaat docent, beroepsopleiding en taalonderwijs

Carrièremogelijkheden

De afgestudeerde werkt in alle soorten bibliotheken, documentatie- en informatiecentra en archieven, en als contentmanager. Tot de taken behoren het selecteren, organiseren en bewaren van de informatie en gedrukte documentatie, evenals die gepresenteerd in andere formaten (geluids- en video-opnamen, foto's, films, digitale bronnen, enz.). De informatie wordt verwerkt volgens de gebruikersgemeenschap waaraan de service wordt geleverd.

De eerste benadering van de professionele competenties van de informatiespecialist verwijst naar waar hij zijn gebruikelijke werkzaamheden verricht, namelijk: bibliotheken, centra, kabinetten en informatiedocumentatie-afdelingen, archieven en specifieke elektronische informatiediensten. Deze professionele velden zijn, zoals kan worden gezien, erg breed, dus volgens de specifieke sector kan een reeks specifieke vaardigheden vereist zijn. Gezien de bemiddelende rol van dit beroep (tussen het document en de gebruiker, tussen twee gebruikers, of tussen de informatieverwerkingsmachine en de gebruiker), kan er een groot aantal situaties zijn waarin gedeelde competenties met anderen worden uitgeoefend. professionals, zoals massacommunicatoren, sociologen, ontwerpers van informatiesystemen, economische planners. Daarom, hoewel het bestaan van gedeelde competenties tussen verschillende soorten professionals noodzakelijk en onvermijdelijk is, zullen we verwijzen naar de competenties van de specialisten in documentaire informatie.

Aan het einde van hun studie zullen onze afgestudeerden in staat zijn om hun professionele activiteit uit te oefenen, niet alleen op de traditionele gebieden van ons beroep (archieven, bibliotheken en documentatiecentra), maar ook in de media (pers, radio en televisie), chemische en farmaceutische industrieën, gezondheidscentra, advocatenkantoren, telefonie- en telecommunicatieproviders, adviesbureaus ... Dat wil zeggen, in elke organisatie die informatiediensten en -systemen heeft, en deze op professionele wijze wil beheren

Welke carrièrekansen heb je?

Het invoegen van de bevalling is hoger dan 85%. De belangrijkste outputs hebben betrekking op bedrijven die te maken hebben met informatie (kranten, documentatiecentra of tijdschriften) of bibliotheken. Bovendien heeft elk bedrijf een documentalist nodig.

Waarom bereid je me voor?

Documentalist en informatiemanager zijn in de media, het openbaar bestuur, ziekenhuizen of andere organisaties. Voor de planning en richting van de informatiediensten van allerlei soorten organisaties. Het traint ook voor de organisatie, administratie en richting van bibliotheken of voor het uitvoeren van onderwijs- en onderzoekstaken.

Laatst bijgewerkt op mrt 2020

Over de school

The University of Salamanca (Spanish: Universidad de Salamanca) is a Spanish higher education institution, located in the town of Salamanca, west of Madrid, in the autonomous community of Castile and ... Lees meer

The University of Salamanca (Spanish: Universidad de Salamanca) is a Spanish higher education institution, located in the town of Salamanca, west of Madrid, in the autonomous community of Castile and León. It was founded in 1134 and given the Royal charter of foundation by King Alfonso IX in 1218. It is the oldest founded university in Spain and the fourth oldest European university in continuous operations. The formal title of... Lees Minder