Beschrijving van opleiding
Degenen die betrokken zijn bij marketing in de mode-industrie hebben een diepgaand begrip van het systeem, de processen, methoden en materialen. Ze weten hoe ze de branche en de markt moeten lezen en gebruiken hun vaardigheden om een belangrijk verbindingspunt tussen het bedrijf en de doelgroep te worden.
De Undergraduate-cursus in Fashion Marketing behandelt de culturele kwesties, technieken en methodologieën die nodig zijn om een innovatief strategisch marketing- en communicatieproject op te bouwen, met bijzondere aandacht voor de digitale wereld, sociale media en de uitdagingen van ethiek en duurzaamheid. Een groot deel van het onderwijs gaat over het thema marketing dat zowel bedoeld is als communicatiemiddel voor het merk en het product als als een studiediscipline die wordt toegepast op de marktlogica.
ContextMode communiceren betekent in staat zijn om geïntegreerde communicatiestrategieën te plannen en te beheren, reclamecampagnes op te zetten, de relatie met de media en de andere speler van de sector te coördineren, evenementen en shows te organiseren, public relations te verzorgen maar vooral lanceringsplannen voor producten te ontwikkelen, ontwerpers en modemerken.Methodologie en structuurHet doel van het studietraject is om uit te leggen hoe mode gelezen kan worden door alle elementen te begrijpen door middel van zijn culturele, historische en sociale kenmerken, de uitbreiding van zijn betekenis in de markt in relatie tot analyse, positionering, distributie, identiteit, merk en consument naast de typische communicatiemethoden en -talen voor het web en nieuwe media, trends en stijlevoluties.
Tijdens de driejarige cursus ondersteunt het onderwijs een kwalitatieve en kwantitatieve benadering van marketing, bedoeld als een instrument voor het vertellen en communiceren van het merk en het product en als een discipline van studie en meting toegepast op marktlogica. Specifieke begrippen en tools zoals marktonderzoek en -analyse, bedrijfsplannen, budgettering, relationele en virale marketing, consumentenpsychologie en merkanalyse, helpen om mode te begrijpen als een systeem van trends en behoeften, en om een product, consument en de sector voor te stellen analyse.
Het doel van de cursus is om de nodige vaardigheden en een eigentijdse benadering van de uitdagingen en complexiteit van het modesysteem en zijn cultuur te ontwikkelen, in te spelen op de behoeften van autonomie en kritische houding, innovatie en kwaliteit, verbonden met het ontwerp van een organische en compleet marketingplan.Professionele perspectievenMerk- en communicatiespecialist, merchandising-specialist, productmanager, mode-inkoper, detailhandel & winkelspecialist, digitale coördinator.