
Bachelor in internationale journalistiek
Ghent, België
DUUR
3 Years
TALEN
Engels
TEMPO
Full time
DEADLINE VOOR AANMELDING
01 May 2025
EERSTE STARTDATUM
22 Sep 2025
COLLEGEGELD
EUR 1.157 / per year *
STUDIE FORMAAT
Op de campus
* niet-EER-studenten: € 6800
Invoering
Duik in de internationale mediasector. Je maakt crossmediale reportages, nieuwsberichten en andere journalistieke verhalen voor een wereldwijd publiek. Ondertussen leer je alle professionele en technische vaardigheden die je nodig hebt om een internationale journalist te worden. Het (buitenlandse) nieuws en de achtergrond daarvan hebben aan het einde van je studie geen geheimen meer voor je. In sommige cursussen werk je met studenten in International Communication Management en International Graphic and Digital Media in interdisciplinaire teams, net als in de industrie.
Wat ga je leren?
Bij Internationale Journalistiek doe je crossmediale opdrachten met wereldwijde impact. Eerst ga je aan de slag met audio, foto en video - online en in print. Vervolgens word je een leidende journalist die voor meerdere (internationale) mediamerken aan de slag kan.
Vaardigheid in het Engels en goede schrijfvaardigheid zijn een gegeven. Uiteraard kunt u uw onderwerp met een kritische blik benaderen. Je krijgt diepgaande kennis van het wereldwijde medialandschap en legt interessante contacten.
Het draait allemaal om je nieuwsgierigheid, talenten en vaardigheden. We coachen je tot een kritische doener, een journalistieke duizendpoot met internationale panache.
Carrièremogelijkheden
Aan de slag!
Ga aan de slag in binnen- en buitenland als:
- journalist
- editor
- woordvoerder
- productie assistent
- gastheer
- onderzoeker
- tekstschrijver
- communicatie specialist
- pr-functionaris
Diverse Sectoren
- In de media: online, krant, tijdschrift, radio of televisie
- Bij een reclame- of communicatiebureau
- Bij een overheidsinstantie
- Bij de communicatiedienst van een organisatie of bedrijf
Freelancer
Als freelancer kies je zelf welke opdrachten aansluiten bij jouw ambities en interesses. Bent u op zoek naar ondersteuning? Start-up School ondersteunt studenten op weg naar voltijds ondernemerschap. Ga zes maanden lang aan de slag als ondernemer en volg lessen om je vaardigheden te verbreden.
Interessante gegevens*
- Afgestudeerden journalistiek in België doen er iets meer dan drie maanden over om hun eerste baan te vinden.
- Ongeveer 88% van de afgestudeerden in de journalistiek heeft een jaar na afstuderen een baan gevonden.
*Bron: VDAB, openbare dienst voor arbeidsvoorziening van Vlaanderen
Galerij
leerplan
Gemiddeld heb je 23 uur les per week. Je maakt daarnaast opdrachten en oefeningen, bereidt je voor op lessen en studeert. Reken er dus op dat je 45 uur per week investeert in je studie. Algemene en inleidende vakken volg je in groepsverband of online. Bij projectvakken werk je met medestudenten in kleinere werkgroepen en heb je meer individueel contact met de docenten.
Eerste jaar
In het eerste jaar ga je direct aan de slag met echte journalistieke opdrachten. Je leert researchen, journalistieke teksten schrijven voor een internationaal publiek, nieuws vinden en interviews afnemen. Je maakt kennis met en zet je eerste stappen in allerlei vormen van journalistiek vertellen. In Current Affairs bespreek en ontrafel je actuele internationale gebeurtenissen. Ondertussen leer je basisvaardigheden voor de camera (fotografie, audio en video) en raak je vertrouwd met de softwarepakketten van Adobe om bevredigende nieuwsberichten te maken. Je maakt ook direct kennis met het internationale medialandschap en krijgt de kans om de eerste bouwstenen van je wereldwijde netwerk op te zetten. In Media Factory leer je de professionele vaardigheden om succesvol samen te werken in een team.
De cursussen in cursief volg je in een interdisciplinaire klasgroep, samen met studenten van de opleidingen Internationale Grafische en Digitale Media en Internationaal Communicatiemanagement.
Semester 1 | Semester 2 | Semester 1+2 |
|
|
|
Tweede jaar ( onder voorbehoud van wijzigingen )
In het tweede jaar verdiep je je basisvaardigheden en werk je voor externe opdrachtgevers. Daarna duik je in de Europese politiek en zet je je eerste stappen als presentator voor tv, radio en podcasts … Je zoekt in data naar de beste journalistieke verhalen, die je illustreert met de meest inzichtelijke datavisualisaties. Ondertussen leer je om je journalistieke verhaal online te verkopen met de nodige stopping power. Tot slot wordt je ondernemerschap getest in het interdisciplinaire vak Sustainable Business Models.
De cursussen in cursief volg je in een interdisciplinaire klasgroep, samen met studenten van de opleidingen Internationale Grafische en Digitale Media en Internationaal Communicatiemanagement.
Semester 1 | Semester 2 | Semester 1+2 |
|
|
|
Derde jaar ( onder voorbehoud van wijzigingen )
In het derde jaar kies je je specialisatie.
Je specialiseert je in een thema en creëert je eigen mediaproductie. Ook ga je een week naar het buitenland om buitenlandse reportages te maken. In je stage en afstudeerproject zet je je eerste stappen op de internationale arbeidsmarkt.
De cursussen in cursief volg je in een interdisciplinaire klasgroep, samen met studenten van de opleidingen Internationale Grafische en Digitale Media en Internationaal Communicatiemanagement.
Semester 1 | Semester 2 |
| Keuze uit:***
|
* Je kiest één Expert Track en volgt alle vakken binnen die track.
** U kiest twee keuzevakken.
*** U kunt kiezen tussen een stage- en afstudeerproject of een langere stage met een geïntegreerd project.
toelatingen
Programma resultaat
Negen professionele rollen
Het curriculum is opgebouwd volgens negen beroepsrollen die je in de verschillende cursussen leert beheersen:
- Kritische en leergierige wereldburger: Je bent een 21e-eeuwse burger met een kritische en open mindset in een interculturele en internationale context. Je koppelt de historische en maatschappelijke context aan het nieuws van de dag. Je weet wie je bent, reflecteert en vindt je plek in de mediawereld.
- Onderzoeker: Je leert geschikte bronnen te gebruiken, de feiten te controleren, je magie te gebruiken met Google en met behulp van data naar de wereld te kijken.
- Creatief ondernemer: Je mijdt de gebaande paden, neemt het voortouw in interdisciplinaire teams en toont jouw ondernemersmentaliteit en -vaardigheden.
- Interviewer: Uitdagend en kritisch of zachtaardig en empathisch: elke interviewstijl levert verschillende resultaten op - leer vragen te stellen die dieper graven.
- Nieuwsverslaggever: Je ontwikkelt een neus voor nieuws, zoekt naar nieuwe invalshoeken en vindt de nieuwe waarheid die verteld moet worden, afgestemd op de doelgroep en het medium.
- Digitaal creatief: uw verhalen hebben een remmende kracht op sociale media, in grafieken, interactieve video's en apps, samengevat in 280 tekens of rijke longreads. Je beschikt over de technische vaardigheden om kwalitatieve journalistieke verhalen te creëren en deze in een crossmediale context te redigeren en publiceren.
- Visuele verhalenverteller: vermijd duizend woorden door het juiste beeld te creëren, vertel je verhaal in video en foto's en leer schrijven met je ogen.
- Schrijver: De basis van goede journalistiek: jij schrijft en redigeert de scherpste teksten in vloeiend Engels voor het web, social media, video, audio, krant of tijdschrift.
- Presentator: Je pitcht je ideeën zelfverzekerd en presenteert alles met flair voor de camera en microfoon.
- 3-jarige bacheloropleiding
- 180 ECTS