Bachelor in ondernemerschap en ontwikkeling van kleine bedrijven
Brno, Tsjechië
DUUR
3 Years
TALEN
Engels
TEMPO
Full time
DEADLINE VOOR AANMELDING
Aanvraagdeadline
EERSTE STARTDATUM
Vraag de vroegste startdatum aan
COLLEGEGELD
EUR 1.800 / per year *
STUDIE FORMAAT
Op de campus
* 1.800 EUR/academisch jaar voor EU-burgers | 9200,- EUR/academisch jaar voor niet-EU-burgers
Invoering
We zetten ideeën om in echte projecten.
Ondernemerschap en ontwikkeling van kleine bedrijven is een programma dat sterk verschilt van andere. Het programma legt een grote nadruk op de praktijk. Als je het gevoel hebt dat de studie anders besteed kan worden dan alleen door naar colleges te luisteren, dan zijn we het met je eens. Je leert fundamenten in de vakken zoals marketing, management, financiën, enz. Vervolgens ga je samen met het team van enthousiastelingen een bedrijf opzetten.
Titel na afstuderen: Bc.
Belangrijke vakken: beginselen van ondernemerschap, recht, wiskunde, ontwikkeling van bedrijfsideeën
Postdoctorale vaardigheden:
- beheer
- bedrijfsontwikkeling
- marktanalyse
Mogelijke banen voor afgestudeerden:
- manager
- bedrijfseigenaar
Afgestudeerden kunnen ervoor kiezen om verder te studeren aan een vervolgmaster.
Ondernemerschap en ontwikkeling van kleine bedrijven is een programma dat sterk verschilt van andere. Het programma legt een grote nadruk op de praktijk. Als je het gevoel hebt dat de studie anders besteed kan worden dan alleen door naar colleges te luisteren, dan zijn we het met je eens. Je leert fundamenten in de vakken zoals marketing, management, financiën, enz. Vervolgens ga je samen met het team van enthousiastelingen een bedrijf opzetten.
Na je afstuderen omvat de term "ondernemerschap" veel meer dan alleen een handelslicentie. Je verwerft alle praktische en theoretische kennis.
De opgedane ervaring zal je helpen om je eigen bedrijf op te richten of om een goede baan te kiezen in een welvarend bedrijf. In elk geval weet je heel goed wat beide keuzes betekenen.
Trefwoorden: ondernemerschap, kleine onderneming, ontwikkeling, ondernemerschap, bedrijf, management, MAAR, bachelor
Doelstellingen
Het primaire onderwijsdoel van de studie is om afgestudeerden op te leiden die zowel de voorwaarden hebben voor de ontwikkeling van hun eigen ondernemende activiteit op het niveau van een klein bedrijf, als kunnen werken in functies die verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van activiteiten die verband houden met de ondernemende activiteit van grotere ondernemingen, of met de ontwikkeling van andere organisaties.
Door het concept van theoretisch onderwijs en de vorm van de praktijk, ontwikkelt het programma de interdisciplinaire kennis en vaardigheden van afgestudeerden, die het potentieel creëert voor hun brede toepassing in de ontwikkeling van alle belangrijke functies van het bedrijf en de creatie van business modellen. Het principe van interdisciplinariteit wordt hier gezien als de verbinding van economische en managementperspectieven in zakelijke projecten. Vanuit dit oogpunt kan het algemene sociale doel van het programma worden beschreven als de ontwikkeling van kennis over ondernemerschap in de zin van de basis van de economische en sociale ontwikkeling van de economie van de staat en de versterking van het concurrentievermogen op het niveau van ondernemingen en de economie.
Het doel van de uitgebreide opbouw van ondernemerscompetenties die het programma biedt, is dat afgestudeerden een diepgaand begrip hebben van de economische, bestuurlijke en sociale context van ondernemersactiviteiten. Vanuit het oogpunt van praktische oriëntatie is het fundamentele doel van het programma dat studenten al tijdens hun studie echte praktijkervaring opdoen met ondernemersactiviteiten. De toegepaste onderwijsbenaderingen zijn gekozen met het oog op het bereiken van de grootst mogelijke efficiëntie van het onderwijsproces, het ontwikkelen van de competentie van afgestudeerden op basis van de verbinding van praktische training met individueel onderwijs en leren in groepsverband.
Afgestudeerden van de beroepsgerichte bacheloropleiding Entrepreneurship and Small Business Development worden uitgebreid voorbereid op de uitvoering van hun eigen ondernemersactiviteiten, niet alleen op het niveau van eenmanszaken, maar ook op het niveau van het midden- en kleinbedrijf. Afgestudeerden zullen solliciteren in de rol van oprichter, eigenaar en manager van het bedrijf. Afgestudeerden vinden niet alleen werk in familiebedrijven, maar in het algemeen in alle kleine en middelgrote bedrijven, inclusief startende bedrijven. Afgestudeerden zullen zowel van toepassing zijn op de bedrijfsontwikkeling van bedrijven als op het daadwerkelijke management van deze ontwikkeling. Afgestudeerd in projectmanagement van kleine bedrijven en in de ontwikkeling en het management van bedrijfsteams. Afgestudeerden kunnen ook werken in de omgeving van grote bedrijven in posities waar ze complexe projecten kunnen oplossen die te maken hebben met de ontwikkeling van producten, diensten en de introductie ervan op de markt, de innovatieve ontwikkeling van de bedrijfsactiviteiten van een groot bedrijf. Afgestudeerden zullen werk vinden in functies die verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling en implementatie van marketing- en zakelijke activiteiten van bedrijfsentiteiten en andere organisaties.
Programma resultaat
Een afgestudeerde van de bacheloropleiding ‘Entrepreneurship and Small Business Development’ beschikt over de kennis en vaardigheden die nodig zijn om bedrijfsactiviteiten op te starten en uit te bouwen, zowel in de vorm van een eenmanszaak als in de vorm van het oprichten van een onderneming. Identificeert, creëert en evalueert zakelijke kansen in een gemondialiseerde marktomgeving en kan manieren voorstellen om deze te gebruiken, inclusief het opstellen van een passend bedrijfsplan. Hij definieert duidelijk de mondiale sociale en economische marktinvloeden op bedrijfsactiviteiten en is in staat relevante maatregelen te nemen. Het past een analytische benadering toe bij het vinden van oplossingen voor problemen die verband houden met bedrijfsactiviteiten.
Voor het beheer van bedrijfsactiviteiten, de oprichting van een eigen bedrijf en de ontwikkeling ervan past de afgestudeerde van het programma procedures toe voor het verkrijgen en organiseren van alle benodigde middelen. Hij is in staat het juiste businessmodel te definiëren. Kent, begrijpt, definieert en stelt de managementprocessen van nieuw opgerichte of zich ontwikkelende bedrijfsentiteiten in. Hij is in staat benaderingen voor het veiligstellen van bedrijfsactiviteiten te ontwerpen en toe te passen op een manier die overeenkomt met de huidige fase van de groei van het bedrijf. Het definieert de positie van het eigen bedrijf zowel in het waardesysteem van de markt als in de sociaal-economische context van de zakelijke omgeving.
De afgestudeerde heeft ervaring en vaardigheden verworven door eigen ondernemersactiviteiten en heeft ervaring met het toepassen van theoretische concepten en kennis in een echte zakelijke omgeving. De competentie van de afgestudeerde is zowel gebaseerd op de ervaring van het werken in teamverband als op de interactie van het team en het bedrijf met klanten, leveranciers, concurrenten, zakenpartners en andere externe belangengroepen.
Binnen het profiel van de afgestudeerde kunnen de verworven kennis, vaardigheden en competenties worden onderverdeeld in drie groepen: vakkennis, vakvaardigheden en algemene competenties. Voor het gebied van professionele kennis en professionele vaardigheden worden de disciplines die daarbinnen worden ontwikkeld nader gespecificeerd en worden daarvoor specifieke outputs gedefinieerd.
Professionele kennis
- Het gebied van de economische theorie en fundamentele theoretische gebieden:
- heeft de theoretische en conceptuele kennis die nodig is om bedrijfsproblemen in de context van de mondiale markt en markteconomie te identificeren en te analyseren, begrijpt en definieert duidelijk de rol van bedrijfsactiviteiten en bedrijfsentiteiten in de gemondialiseerde markteconomie en hun sociaal-economische betekenis, definieert en begrijpt wiskundige hulpmiddelen en hun belang op het gebied van analyse voor de behoeften van bedrijfsactiviteiten, begrijpt de betekenis van macro-economische indicatoren en definieert hun impact op bedrijfsactiviteiten.
- Het vakgebied bedrijfseconomie, financiën, boekhouding en belastingen:
- definieert en evalueert economische categorieën kritisch, begrijpt en definieert de elementen van het financieel beheer van een bedrijf die van invloed zijn op de bedrijfsactiviteiten, begrijpt en definieert duidelijk de boekhoudkundige en fiscale aspecten van bedrijfsactiviteiten.
- Zakelijk gebied:
- definieert het economische, financiële en juridische kader van het bedrijfsleven, weet hoe de functies moeten worden gedefinieerd die nodig zijn voor het beheer en de ontwikkeling van een bedrijfsentiteit en de veiligheid van zakelijke activiteiten, definieert de varianten van toegang tot zakelijke activiteiten en legt hun bijzonderheden uit, definieert de factoren van de zakelijke omgeving die de bedrijfsactiviteit beïnvloedt en definieert de principes van de ontwikkeling van zakelijke relaties van de entiteit met geïnteresseerde belangengroepen in alle fasen van de ontwikkeling van het bedrijf, definieert de structuur van het bedrijfsplan en de benaderingen voor de creatie ervan, definieert benaderingen voor het evalueren het zakelijke potentieel van bedrijven en zakelijke projecten.
- Het vakgebied management en leiderschap:
- definieert en evalueert kritisch managementbenaderingen en leiderschapsprincipes voor de ontwikkeling van bedrijfsactiviteiten, definieert methoden en procedures die worden gebruikt in belangrijke managementfuncties om de ontwikkeling van bedrijfsactiviteiten te garanderen.
- Het gebied van marketing en zakelijke communicatie:
- o definieert marketingbenaderingen in de omgeving van kleine en middelgrote ondernemingen, definieert methoden voor het ontwikkelen van zakelijke communicatie, definieert benaderingen voor de ontwikkeling van diensten als product, definieert benaderingen voor het ontwikkelen van het merk van kleine en middelgrote ondernemingen.
- Presentatie- en communicatietechnieken:
- o beschrijft en begrijpt communicatie- en presentatietechnieken voor de presentatie van het bedrijf en haar bedoelingen, definieert benaderingen in de communicatie binnen het team, definieert duidelijk de rol van communicatie met belangengroepen en definieert passende persoonlijke en virtuele communicatiemiddelen.
Professionele taalvaardigheid:
- o brede en gevorderde kennis van Engelse terminologie op het gebied van bedrijfsmanagement en economie met de nadruk op de activiteiten van een bedrijfsentiteit.
- Professionele vaardigheden
- Het gebied van de economische theorie en fundamentele theoretische gebieden:
- past bredere economisch-theoretische kennis toe op het activiteitenniveau van bedrijfsentiteiten, identificeert huidige economische variabelen vanuit het standpunt van de bedrijfseenheid, past wiskundige benaderingen toe voor de analyse van relevante gebieden;
- Het gebied van bedrijfseconomie, financiën, boekhouding en belastingen:
- past kennis uit de bedrijfseconomie, boekhouding en belastingen toe om de standaardwerking van een klein bedrijf te waarborgen;
- Zakelijk gebied:
- identificeert een zakelijke kans, evalueert het potentieel van bedrijfsontwikkeling en samenwerking met partners en investeerders in de binnenlandse marktomgeving en in de internationale context, past procedures toe voor de introductie en innovatie van producten op de markt, zowel op het gebied van producten als diensten past creatieve en innovatieve bedrijfsbenaderingen toe op basis van een kritische evaluatie van opties, rekening houdend met mogelijke risico's op het niveau van de binnenlandse en internationale markt, past wettelijke voorschriften toe op het niveau dat nodig is voor het starten en ontwikkelen van bedrijfsactiviteiten, stelt een bedrijfsplan op, inclusief de implementatie ervan , definieert een bedrijfsmodel en de praktische implementatie ervan, beheer van de ontwikkeling van bedrijfsactiviteiten in alle fasen van bedrijfsontwikkeling.
- Het vakgebied management en leiderschap:
- beoordeelt uitgebreid het potentieel voor het ontwikkelen van het strategische concurrentievermogen van ondernemingen en organisaties en stelt strategische opties voor voor het gebruik van zakelijke kansen, formuleert doelen en gerechtvaardigde benaderingen voor het oplossen van problemen op basis van een kritische analytische beoordeling van de marktsituatie, procesactie en strategische plannen voor de uitvoering van de activiteiten van het bedrijf. Creëert en ontwikkelt een team voor het oplossen van complexe projecten en bedrijfsplannen, maakt effectief gebruik van teamwerk en past principes van management en leiderschap toe, zowel op het niveau van het bedrijf als op het niveau van internationale samenwerking, kiest geschikte hulpmiddelen om het beheer van zakelijke activiteiten te ondersteunen, past managementprincipes in een mondiale en multiculturele bedrijfsomgeving kunnen benaderingen voor het ontwikkelen van concurrentievermogen beoordelen en definiëren;
- Het vakgebied marketing en bedrijfscommunicatie:
- past marketinginstrumenten toe voor het evalueren van de markt en zakelijke kansen, voert marktonderzoek uit op basis van kwantitatieve en kwalitatieve methoden, interpreteert onderzoeksresultaten met behulp van passende analyses om de situatie in de mondiale marktomgeving te evalueren, implementeert activiteiten die bedrijfscommunicatie ontwikkelen, ontwerpt alomvattende producten en diensten, maakt gebruik van merkontwikkelingstechnieken voor de ontwikkeling van het bedrijf, de producten en de diensten.
- Presentatie- en communicatietechnieken:
- Beheerst de communicatie op het niveau van de eigenaar en manager van een klein bedrijf, communicatie in een team bij het oplossen van complexe projecten, weet hoe een businessplan moet worden gepresenteerd aan verschillende belangengroepen, weet hoe hij de juiste benadering van onderhandeling en conflictoplossing moet kiezen tijdens de communicatie, duidelijk presenteert zijn posities op het gebied van interne en externe communicatie, formuleert en presenteert duidelijk de essentie van de taken die moeten worden opgelost, weet hoe hij tools voor online communicatie in de bedrijfspraktijk moet gebruiken.
Professionele taalvaardigheid:het vermogen om op professioneel en algemeen niveau met Engelse teksten te werken, communicatie in schriftelijke en gesproken vorm op formeel en informeel niveau;
Algemene vaardigheden
Evaluatie van de bredere economische context van de ontwikkeling van het ondernemingsklimaat en beoordeling van de impact ervan op de bedrijfsactiviteiten en de samenleving.
Inzicht in de rol van bedrijfsactiviteiten op het niveau van ondernemingen, op het niveau van de staatseconomie, evenals hun maatschappelijke betekenis.Een complexe systematische aanpak voor het oplossen van problemen, gebaseerd op kritische analyse en gericht op een realistisch toepasbare oplossing, inclusief de implementatie ervan.Onafhankelijkheid en creativiteit bij het oplossen van complexe zakelijke en managementproblemenImplementatie van projectgerichte activiteiten met de nadruk op maximale efficiëntie en evaluatie van kritische punten en voordelen van het project.
Een specifieke groep competenties bestaat dan uit taalcompetenties. Gezien het feit dat de opleiding volledig in het Engels wordt gegeven, is alle literatuur die bij het onderwijs wordt gebruikt ook in het Engels. Er wordt rekening gehouden met enkele specifieke kenmerken van de focus van het programma, dat wil zeggen het terrein van het bedrijfsleven en de uitvoering van zakelijke activiteiten in de omstandigheden van de Tsjechische Republiek, en de noodzakelijke kennis van bijvoorbeeld Tsjechische wettelijke voorschriften wordt verzekerd door kennis van de passende Engelse terminologie. Taalcompetenties worden ontwikkeld op de volgende gebieden:
- kennis: gevorderde kennis van vakterminologie in de Engelse taal;
- vaardigheden: ontwikkeld vermogen om professionele teksten in het Engels te begrijpen, vermogen om vloeiend professionele teksten in het Engels te schrijven, vloeiend in het Engels te communiceren;
- vaardigheden: voorbereiding en zelfstandig beheer van vergaderingen en onderhandelingen in het Engels, presentaties in het Engels.
Carrièremogelijkheden
Afgestudeerden van de beroepsgerichte bacheloropleiding Entrepreneurship and Small Business Development worden uitgebreid voorbereid op de uitvoering van hun eigen ondernemersactiviteiten, niet alleen op het niveau van eenmanszaken, maar ook op het niveau van het midden- en kleinbedrijf. Afgestudeerden zullen solliciteren in de rol van oprichter, eigenaar en manager van het bedrijf. Afgestudeerden vinden niet alleen werk in familiebedrijven, maar in het algemeen in alle kleine en middelgrote bedrijven, inclusief startende bedrijven. Afgestudeerden zullen zowel van toepassing zijn op de bedrijfsontwikkeling van bedrijven als op het daadwerkelijke management van deze ontwikkeling. Afgestudeerd in projectmanagement van kleine bedrijven en in de ontwikkeling en het management van bedrijfsteams. Afgestudeerden kunnen ook werken in de omgeving van grote bedrijven in posities waar ze complexe projecten kunnen oplossen die te maken hebben met de ontwikkeling van producten, diensten en de introductie ervan op de markt, de innovatieve ontwikkeling van de bedrijfsactiviteiten van een groot bedrijf. Afgestudeerden zullen werk vinden in functies die verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling en implementatie van marketing- en zakelijke activiteiten van bedrijfsentiteiten en andere organisaties.
Galerij
leerplan
1e studiejaar
Benodigde cursussen
- Wiskunde
- Team- en bedrijfsontwikkeling
- Ontwikkeling van bedrijfsideeën
- Digitale marketing en sociale media
- Economie van het bedrijf
- Financieel beheer van een klein bedrijf
- Recht in ondernemerschap
- Beheer
- afzet
- Markteconomie
- Beginselen van ondernemerschap
2e studiejaar
Benodigde cursussen
- Ondernemerspraktijk 1
- Ondernemerspraktijk 2
- Boekhouding en belastingen
- Concurrentievermogen en branding van kleine bedrijven
- Human Resources Management in een klein bedrijf
- Marktonderzoek
- Project management
- Service Management
Optionele cursussen
- Frans voor beginners
- Frans voor beginners 2
- Gemiddeld Frans
- Frans voor gemiddeld 2
- Italiaans voor beginners
- Italiaans voor beginners 2
- Middelmatig Italiaans
3e jaar van studie
Benodigde cursussen
- Ondernemerspraktijk 3
- Ondernemerspraktijk 4
- Afstudeerseminarie 2
- Beoordeling van bedrijfsontwikkeling
- Digitale marketing en sociale media
- Handel en verkoopbevordering
- Informatiesysteem van klein bedrijf
- Afstudeerseminarie 1
Optionele cursussen
- Frans voor beginners
- Frans voor beginners 2
- Gemiddeld Frans
- Frans voor gemiddeld 2
- Italiaans voor beginners
- Italiaans voor beginners 2
- Middelmatig Italiaans
- Italiaans voor gemiddeld 2
- Middelmatig Duits
- Gemiddeld Spaans