BA in Speciaal Onderwijs
Budapest, Hongarije
DUUR
4 Years
TALEN
Engels
TEMPO
Full time
DEADLINE VOOR AANMELDING
15 May 2025
EERSTE STARTDATUM
01 Sep 2025
COLLEGEGELD
EUR 1.990 / per semester *
STUDIE FORMAAT
Op de campus
* voor niet-EU/EER-studenten en EU/EER-studenten
Invoering
Het doel van de opleiding is om geavanceerde theoretische en methodologische kennis met betrekking tot speciaal onderwijs en aanverwante wetenschappelijke gebieden te bieden aan toekomstige docenten in het speciaal onderwijs. Deelnemers aan ons programma zullen de vaardigheden bezitten die nodig zijn voor activiteiten voor leerlingen met speciale behoeften, naast de gespecialiseerde en praktische kennis, die hen in staat zal stellen om kinderen, jongeren en volwassenen met een handicap of beperking te helpen hun vaardigheden en functies (cognitief, sociaal, somatisch, sensorisch en perceptueel) te verbeteren en hen te helpen bij levensbeheer, revalidatie, aanpassing aan de omgeving en sociale integratie.
Dit programma wordt aanbevolen aan kandidaten die geïnteresseerd zijn in mensen met een handicap en de mogelijkheden om hen te helpen, goede communicatieve, sociale en creatieve vaardigheden hebben en gemotiveerd zijn om deel te nemen aan een professionele opleiding van hoge kwaliteit. Ons trainingsprogramma is met name geschikt voor mensen met een hoog niveau van empathie, goede samenwerkings- en interpersoonlijke vaardigheden, verantwoordelijkheid en zelfbewustzijn.
Dit programma stelt studenten in staat om medische en psychologische diagnoses en testresultaten met betrekking tot handicaps binnen hun vakgebied te interpreteren. Ons trainingsprogramma stelt studenten in staat om hun psychologische kennis op de juiste manier toe te passen en aan te passen aan de behoeften van mensen met specifieke beperkingen. Deelnemers worden getraind in het uitvoeren van complexe diagnostiek voor speciale behoeften, inclusief het gebruik van de nieuwste diagnostische instrumenten, en het ontwerpen van relevante, doelgerichte activiteiten en processen voor speciale behoeften op basis van medische en psychologische diagnoses en testresultaten. Bij het ontwerpen van interventies voor leerlingen met speciale behoeften zijn de deelnemers in staat om algemene didactische en methodologische principes te combineren met gespecialiseerde educatieve inhoud die geschikt is voor het type beperking, waarbij het proces wordt aangepast aan de leeftijd, vaardigheden, houding en sociaal-culturele specifieke kenmerken van de cliënt. Deelnemers worden ook opgeleid om complexe educatieve, ontwikkelings-, therapeutische, preventieve, habilitatie- en revalidatiediensten te verlenen aan personen met een handicap die worden verzorgd door institutionele dienstverleningssystemen, rekening houdend met de behoeften, mogelijkheden en voorkeuren van de personen met wie ze werken. Met behulp van deze vaardigheden zullen onze studenten in staat zijn om aanpassingsmogelijkheden te ondersteunen en de kwaliteit van mensen met een handicap te verbeteren.
toelatingen
leerplan
Kracht van het programma
De bacheloropleiding (BA) in Special Needs Education is beschikbaar als een voltijds opleidingsprogramma van acht semesters met 240 studiepunten voor afgestudeerden van de middelbare school. Na een algemene introductie tot Special Needs Education en bijbehorende disciplines (waaronder humane biologie, theorie van onderwijs, psychologie en kunst) vervolgen studenten hun studie in een of twee specialisaties vanaf hun derde semester. In het laatste semester van hun opleiding nemen de studenten deel aan een professioneel praktijkprogramma in instellingen die zijn gekoppeld aan hun gekozen specialisaties.
specialisaties:
Speciaal onderwijs voor
- Mensen met een gehoorbeperking en/of
- Mensen met een verstandelijke beperking en/of
- Mensen met lichamelijke en meervoudige beperkingen en/of
- Mensen met een visuele beperking
Eén of twee specialisaties kunnen worden gekozen in elke combinatie van de hierboven genoemde. Voor het lanceren van een specialisatie zijn minimaal 5 aanvragers vereist. Tijdens het aanmeldingsproces moeten studenten hun voorkeursspecialisaties of -paren rangschikken. Zie meer op punt D/2.
Speciaal onderwijs voor mensen met een verstandelijke beperking
Deze specialisatie bereidt studenten voor op vroege interventie, speciaal kleuter- en schoolonderwijs en therapeutische assistentie in het onderwijsveld. Het bereidt studenten ook voor op het onderwijs, de opleiding en de ontwikkeling van kinderen, jongeren en volwassenen met een verstandelijke beperking en meervoudige beperkingen, evenals op het beheer van ontwikkelings- en therapeutische activiteiten voor individuen en groepen.
Speciaal onderwijs voor mensen met een gehoorbeperking
Deze specialisatie stelt deelnemers in staat om complexe taken uit te voeren op het gebied van kinderaudiologie, vroege interventie, speciaal kleuter- en schoolonderwijs, inclusief onderwijs en training van kinderen met een gehoorbeperking, evenals op het gebied van revalidatie van volwassenen met een gehoorbeperking.
Speciaal onderwijs voor mensen met een visuele beperking
Deze specialisatie bereidt studenten voor op het herkennen van visuele beperkingen, op de vroege zorg en interventie van kinderen met een visuele beperking en op speciaal onderwijs en training in kinderdagverblijven, peuterspeelzalen en scholen, evenals op de werkgelegenheid en complexe revalidatie van volwassenen met een visuele beperking.
Speciaal onderwijs voor mensen met lichamelijke en meervoudige beperkingen
Deze specialisatie bereidt studenten voor op het herkennen van verschillende fysieke en motorische beperkingen en op de beoordeling van kinderen, jongeren en volwassenen met fysieke/motorische en meervoudige beperkingen. Deelnemers worden opgeleid om vroege interventie, voorschoolse en schoolopleiding, training, werkgelegenheid en lichamelijke opvoeding te bieden aan kinderen met fysieke/motorische beperkingen en om revalidatie te bieden aan volwassenen met fysieke/motorische beperkingen.
Carrièremogelijkheden
Afgestudeerden van de bacheloropleiding kunnen hun professionele carrière voortzetten in openbare onderwijsinstellingen, gezondheidszorgdiensten, het kinderbeschermingssysteem, sociale zorgdiensten, niet-gouvernementele organisaties of instellingen van het rechtssysteem. In instellingen, groepen of klassen voor speciale behoeften die overeenkomen met hun specialisatie, zullen afgestudeerden in staat zijn om zelfstandig en verantwoordelijk kleuter-, kleuter- en basisschoolonderwijs te bieden (over het algemeen voor leerlingen in groep 1-6, en in het onderwijs van kinderen met een verstandelijke beperking in groep 1-8) in alle opleidings- en onderwijsgebieden en alle gebieden van geletterdheid. Afgestudeerden kunnen ook vaardigheidsontwikkeling bieden in beroepsopleidingen en in algemeen onderwijs, evenals in studentenhuizen, kindertehuizen en studentenhuizen. Andere mogelijkheden omvatten persoonlijke interventie, revalidatie en rehabilitatie voor kinderen, studenten en volwassenen met speciale behoeften in ambulante zorg- en interventie-instellingen, uniforme methodologische instellingen voor speciale behoeften, gespecialiseerde onderwijsservicecentra, professionele diensten en instellingen voor inclusief openbaar onderwijs op het gebied van de specialisatie van de afgestudeerde.
Meer dan de helft van de mensen met een hogere opleiding en beroepskwalificaties in speciaal onderwijs zijn werkzaam in openbare onderwijsinstellingen. Naast onderwijsinstellingen zijn er ook banen in educatieve adviesdiensten, professionele diensten en pedagogische instituten. Met het groeiende aandeel kinderen, leerlingen en studenten in het openbaar onderwijs en hoger onderwijs die deelnemen aan inclusief onderwijs, is er een toenemende behoefte aan professionals die betrokken zijn bij het veld van geïntegreerd/inclusief onderwijs en training en die zijn opgeleid om organisatorische, adviserende, leer- en levensvaardighedenondersteuning te bieden. Verder zijn er een aantal andere carrièremogelijkheden, aangezien leraren in het speciaal onderwijs ook nodig zijn in zorginstellingen, het kinderbeschermingssysteem, sociale diensten, NGO's en sommige instellingen van de rechterlijke organisatie.
Vacature voorbeelden
- Vroeginterventiedocent en therapeut voor kinderen met een beperking (in vroeginterventiecentra)
- klassenleraar op een speciale school voor kinderen en jongeren met een beperking (volgens de specialisatie)
- adviseren/ondersteunen van leerkrachten voor mensen met een beperking in integratieve/inclusieve kinderdagverblijven, kleuterscholen, scholen,
- revalidatie-instructeur voor volwassenen met een beperking (bij medische of sociale zorginstellingen)