
Bachelor Marketing du Luxe
DUUR
3 Years
TALEN
Frans
TEMPO
Full time
DEADLINE VOOR AANMELDING
Aanvraagdeadline
EERSTE STARTDATUM
Oct 2025
COLLEGEGELD
EUR 8.100 / per year *
STUDIE FORMAAT
Blended
* voor plus informatie kunt u contact opnemen met de universiteit
Invoering
De luxe-industrie evolueert voortdurend, bedrijven en merken in de sector moeten zich voortdurend aanpassen aan marktveranderingen en consumentenvoorkeuren om concurrerend te blijven. De Bachelor in Luxury Marketing biedt studenten de vaardigheden en kennis die nodig zijn om door deze complexe omgeving te navigeren.
Het educatieve project van deze cursus heeft tot doel studenten echte professionalisering te bieden door ervaring in de luxesector. Het is gebaseerd op een algemene opleiding in marketing en een specialisatie in luxe beroepen met een dubbele creatieve en leidinggevende aanpak.
Bachelordiploma in luxemarketing
Tijdens je opleiding krijg je de kans om samen te werken met ervaren professionals uit de luxebranche en deel te nemen aan praktijkprojecten. Je ontdekt de verschillende facetten van luxemarketing, waaronder reclame, verkooppromotie, merkbeheer en productstrategie.
Deze Bac to Bac+3 opleiding, beschikbaar in duale of initiële vorm, is een uitstekende voorbereiding op een carrière in de luxebranche. Of je nu voor een groot modemerk wilt werken of voor een bedrijf dat gespecialiseerd is in luxeproducten, deze cursus biedt je de vaardigheden en expertise die nodig zijn om te slagen.
Deze training is ook beschikbaar op onze online campus, voor 100% afstandsonderwijs in luxemarketing.
Vaardigheidsblokken
- Strategische en functionele organisatie van de business unit
- Operationeel management van commerciële activiteiten en klantbeleving
- Sales Team Management
Programma resultaat
Algemene trainingsdoelstellingen
Voor de eerste 2 jaar
De manager verkoopadministratie (ADV) vervult een strategische rol binnen zijn bedrijf. Hij is verantwoordelijk voor het goede verloop van de verkoop tussen zijn bedrijf en zijn klanten, gedurende het hele proces, van bestelling tot levering.
Hij is verantwoordelijk voor de onderhandelingen met toekomstige kopers om de verkoopvoorwaarden zo goed mogelijk te definiëren. Tevens dient hij zorg te dragen voor de controle en correcte registratie van de diverse verkoopovereenkomsten. Het is veelzijdig en zorgt voor de verbinding tussen de klant en de verschillende afdelingen van zijn bedrijf, zoals de verkoop, de boekhouding of zelfs transporteurs.
De ADV-manager voert zowel financiële als administratieve controleopdrachten uit: hij zet de procedures in die kunnen worden ingevoerd en zorgt ervoor dat deze soepel verlopen.
Pour la 3ème Année
Verschillende onderzoeken komen samen om vast te stellen dat verkoopfuncties in de top 3 van meest gewilde functies in 2020 voorkomen. Er wordt een stijging van 3% verwacht in de aanwerving van verkoopontwikkelingsmanagers. 60% van de jonge verkopers heeft een kwalificatie op niveau 6 en 88% van de verkopers heeft een vast contract. Volgens de “Réseau Dirigeants Commerciaux de France” is het toch lastig om goede verkopers te werven. Bedrijven zijn op zoek naar profielen die commerciële actieplannen kunnen implementeren die zijn aangepast aan de beoogde geografische gebieden en die nieuwe commerciële kansen kunnen detecteren. Profielen voor bedrijfsontwikkelingsmanagers moeten onderhandelingsvaardigheden ontwikkelen in een multiculturele context en zich snel aanpassen aan de behoeften van de klant. Ze zorgen ook voor de rapportage van commerciële activiteiten. Ten slotte moeten ze teams aansturen en de commerciële prestaties monitoren.
De belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van certificering sinds de verlenging ervan in 2015 zijn de integratie van digitale hulpmiddelen en professionele sociale netwerken in de commerciële functie, de ontwikkeling van omni-channel verkoopstrategieën en de vooruitgang van e-commerce, de ontwikkeling van onderhandelen op afstand en managementinnovatie.
leerplan
1ste jaar
Opmaak van een projectdossier voor een onderzoek naar de klantrelatie, gericht op de analyse van de professionele context, de positionering ervan in het bedrijf en de algemene organisatie van het bedrijf (minimaal 10 pagina's exclusief bijlagen + mondelinge verdediging van 30 minuten).
2e jaar
Schrijven van een projectdossier voor bedrijfsontwikkeling dat de analyse van de algemene context van het bedrijf en de evaluatie van de eigen professionele vaardigheden omvat in het kader van de toevertrouwde opdrachten (minimaal 20 pagina's exclusief bijlagen + mondelinge verdediging van 30 minuten).
3e jaar
Schrijven van een vaardigheidsrapportbestand waarin de omgeving van het bedrijf, de algehele organisatie en de ontwikkeling van de professionele vaardigheden die daarvoor nodig zijn, worden gepresenteerd
Naast deze evaluaties worden er tijdens de bacheloropleiding verschillende hoogtepunten georganiseerd, zoals de week van de productcreatie, de creatie van een communicatiecampagne of zelfs de oprichting van een bedrijf.
Alle modules worden beoordeeld door middel van permanente evaluatie in verschillende vormen: presentaties, onderzoeksdossiers, schriftelijke kennistoetsen. Hieraan worden de eindejaarsexamens toegevoegd die een deel van de modules van het jaar bestrijken.
De titel kan in zijn geheel worden verkregen en/of door vaardigheidsblokken met hoofdletters te gebruiken en/of door correspondentie.
Modalités d’évaluation
Voor de eerste 2 jaar
- Contrôle continu
- Einde blokexamen
- Praktisch geval
- Fictief project
- Etude de cas
- Thematisch bestand
Voor het 3e jaar
- Contrôle continu
- Einde blokexamen
- Marktstudie die leidt tot een dossier van 20 pagina's en een mondelinge verdediging voor een professionele jury
- Commercieel actieplan resulterend in een dossier van 20 pagina's en een mondelinge verdediging voor een professionele jury
- Individuele case study: schrijven van een commercieel voorstel Frankrijk en internationaal
- Professionele simulatie met rollenspellen en commerciële onderhandelingsscenario's Frankrijk en internationaal
- Individuele case study: analyse van een Frans of internationaal commercieel contract
- Casestudy over management
Carrièremogelijkheden
- Chef de produit
- Bedrijfsmanager
- Klantrelatie/servicemanager
- Responsable commercial
- Responsable marketing
- Verantwoordelijk voor een verkoopruimte
- Mevrouw Luxe en mode
- Mevrouw Gastronomie en Oenologie
- Mevrouw Luxe Toerisme
toelatingen
Programma Toelatingseisen
Toon uw toewijding en bereidheid om te slagen op een business school door het GMAT-examen af te leggen. Dit is het meest gebruikte toelatingsexamen dat uw kritisch denk- en redeneervaardigheden meet.
Download de GMAT-miniquiz om een idee te krijgen van de vragen die u in het examen zult tegenkomen.