Bachelor in de communicatiewetenschappen en cultuur
Brixen, Italië
DUUR
3 Years
TALEN
Engels, Duits, Italiaans
TEMPO
Full time
DEADLINE VOOR AANMELDING
07 May 2024
EERSTE STARTDATUM
Sep 2024
COLLEGEGELD
EUR 1.350 / per year
STUDIE FORMAAT
Op de campus
Invoering
Hoe kunnen we de dialoog bevorderen tussen verschillende culturen die steeds dichter bij elkaar komen als gevolg van economische globalisering en migratie? Wat zijn de meest effectieve communicatiemiddelen voor institutionele communicatie in de publieke en private sfeer?
Dit studieprogramma helpt je de antwoorden op al deze vragen te vinden en nog veel meer te ontdekken. Deze cursus geeft je de basiskennis op het gebied van communicatie en de soft skills waar werkgevers naar op zoek zijn, in verschillende sectoren: zakelijke en overheidscommunicatie, in de culturele en liefdadigheidssector, in traditionele en online uitgeverijen en in opleidingsinstituten.
toelatingen
leerplan
Het studieprogramma Media, Communicatie en Cultuur omvat theoretische disciplines die je de basis bieden voor een kritische analyse van de mechanismen van hedendaagse communicatie, zoals: Communicatiepsychologie, Culturele Antropologie, Elementen van de Taaltheorie en Cultuursociologie. De cursus gaat ook dieper in op de verschillende vormen van kunst en esthetiek.
Naast deze vakken volg je ook modules die een meer praktische inslag hebben, zoals Theorie en Methodologie van Marketing en Communicatie, Webdesign en Visuele Communicatie, Statistiek en Publiek- en Mediarecht.
Dankzij de optie met 12 open studiepunten - studiepunten die je kunt verkrijgen via optionele modules en workshops die binnen het programma of in andere faculteiten worden aangeboden - kun je je diploma aanpassen door diepgaander meer disciplines binnen Economie, Beeldende Kunst of Nieuwe Technologieën te studeren.
Het kenmerk waardoor deze cursus zich onderscheidt van vergelijkbare programma's die aan andere Italiaanse universiteiten worden aangeboden, is dat de cursussen in drie verschillende talen worden gegeven, en dit zal een echte aanwinst voor u zijn als u op een baan solliciteert.
1ste jaar
- Inleiding tot de taalkunde
- Sociale statistieken
- Marketing en communicatie
- Principes van de sociologie
- Antropologie van interculturele processen
- Computergemedieerde communicatie
- Technieken van visuele communicatie en muziek als communicatie
- Technieken van visuele communicatie
- Muziek als communicatie
- Psychologie van communicatie
- Optionele onderwerpen
2e jaar
- sociolinguïstiek
- Virtuele communicatie en mens-computerinteractie
- Virtuele communicatie
- Menselijke computerinteractie
- Taal- en mediacommunicatie
- Theorieën van communicatie en culturele studies
- Theorieën van communicatie
- Culturele Studies
- Sociologie van economische en werkprocessen
- Optionele onderwerpen
- Sociologie van Cultuur
- Media-ecologie
3e jaar
- Communicatie in campagnes en cultuur en esthetiek
- Communicatie in campagnes
- Cultuur en esthetiek
- Mediarecht
- Eindexamen
- Sociale duurzaamheid door innovatie
- Organisatie Communicatie
- Statistiek en communicatie
- Stage
Peerbegeleiding
Eerstejaarsstudenten worden ondersteund door middel van persoonlijke begeleiding, gericht op het verwelkomen en begeleiden van hun onderwijstraject. Elke student krijgt een peer-tutor toegewezen, die hem bijvoorbeeld helpt bij het organiseren van zijn studieactiviteiten, bij het kiezen van de te volgen vakken of bij algemene vragen over het studentenleven aan de unibz.
Uitwisselingsprogramma's en stages
Momenteel bieden we uitwisselingsprogramma's aan met deze universiteiten: LMU München, Lüneburg Universiteit, Universiteit van Koblenz-Landau in Duitsland, Universiteit van Malta en Universidad Complutense de Madrid, en onze universiteit maakt deel uit van een groot netwerk van samenwerking met werkgevers in Italië en in het buitenland waar je stage kunt lopen.
Je moet een verplichte stage van minimaal 300 uur volgen. Je kunt kiezen waar je stage wilt lopen uit de lange lijst van Italiaanse en buitenlandse bedrijven waarmee Unibz samenwerkt.
Naast de verplichte stage van 300 uur kunnen studenten ook optionele en afstudeerstages volgen om diverse ervaring op te doen op het gebied van communicatie.
Programma collegegeld
Carrièremogelijkheden
Nadat je de driejarige opleiding Media, Communicatie en Cultuur hebt afgerond, kun je kiezen uit verschillende carrièremogelijkheden: werken bij een communicatiebureau (traditioneel en online), reclame- en evenementenorganisatiebedrijven; werken als PR- of marketingprofessional voor goede doelen, openbare instellingen (musea, institutionele PR-bureaus) of particuliere bedrijven; je kunt media-inhoud creëren (webportals, radio, tv, tijdschriften en kranten in print of online) of werken als trainingsprofessional.
Als alternatief kun je er ook voor kiezen om door te gaan naar een postdoctorale studie en een masterdiploma aan te vragen waarmee je je basiskennis kunt uitbreiden en je kunt specialiseren in een vakgebied; je kunt ook naar een journalistiekschool gaan om een professionele journalist te worden.
Goed voorbereid en klaar voor de arbeidsmarkt. Op de website van AlmaLaurea kunt u statistische gegevens raadplegen over de tevredenheid van afgestudeerden en hun inzetbaarheid.