Latvian Academy of Sport Education
Invoering
De Letse Academie voor LASE (LASE) is een academische en professionele openbare instelling voor hoger onderwijs en onderzoek, opgericht op 6 september 1921, handelend in overeenstemming met de wet op het hoger onderwijs, de LASE grondwet en de wet- en regelgeving die de activiteiten regelt. LASE is de enige sportinstelling voor hoger onderwijs in het land, die de eenheid van studie en wetenschappelijk onderzoek in sportwetenschap en gezondheidszorg in de sport garandeert in overeenstemming met het "Letse Nationale Ontwikkelingsplan 2014-2020", "Wetenschap, Technologieontwikkeling en Innovatie Richtsnoeren 2014-2020", "Strategieën voor slimme specialisatie 2014-2020", "Richtlijnen voor onderwijsontwikkeling voor 2014-2020" en "Richtlijnen voor sportbeleid 2014-2020" voor studenten om academische en wetenschappelijke graden en beroepskwalificaties te behalen en innovatie in de sportwetenschap te bevorderen en gezondheidszorg in de sport. LASE is een wetenschappelijke instelling, op 9 mei 2006 geregistreerd in het register van wetenschappelijke instituten met nr. 172075. LASE activiteitenrapporten worden weergegeven op de KNAW-website lspa.lv: openbaar beschikbare jaarlijkse zelfevaluatierapporten. LASE visie: een internationaal herkenbare en een van de toonaangevende sportuniversiteiten in de Baltische landen, die sport- en gezondheidsprofessionals LASE in de sport en het academische, wetenschappelijke en financiële potentieel van LASE versterkt.
LASE missie
Om internationaal erkende kwaliteitsstudies te bieden, innovatief onderzoek op het gebied van sportwetenschap en gezondheidszorg in de sport te ontwikkelen, te integreren in het studieproces, dat zorgt voor de voorbereiding van competitieve sportspecialisten, de ontwikkeling van de Letse staat en samenleving bevordert, de technologische vooruitgang ondersteunt van de nationale economie. Het waarborgen van de bijdrage van LASE als onderwijs-, wetenschaps- en sportuniversiteit van nationaal en internationaal belang aan de duurzame ontwikkeling van sport en gezondheidszorg in de sport. LASE primaire doel van LASE is studenten de mogelijkheid te bieden om hoger academisch en hoger beroepsonderwijs en -opleiding te volgen, sportwetenschap en onderzoek in de gezondheidszorg in de sport te ontwikkelen, cultuur te ontwikkelen om het intellectuele en fysieke potentieel te behouden dat nodig is voor de Republiek Letland (LR), het bevorderen van en zorgen voor de harmonieuze ontwikkeling van de natie
90 jaar geschiedenis
Op 6 september 2011 vierde de Letse Academie voor Sporteducatie haar 90e verjaardag van het Letse hoger sportonderwijs in het algemeen en de oprichting ervan in het bijzonder. De noodzaak voor de oprichting van een instelling voor speciaal onderwijs ontstond in het voorjaar van 1919 toen de progressieve pers van die tijd opmerkte dat theoretische kwesties en vormen van de organisatie van lichamelijke opvoeding hun wetenschappelijke onderbouwing vereisen. Het Letse ministerie van Onderwijs accepteerde deze noodzaak van de samenleving en op 6 september 1921 besloot het kabinet van ministers om het Letse Instituut voor Lichamelijke Opvoeding (LFII) op te richten. In Riga, Nikolaja (nu: Valdemara) Straat 1, werd begonnen met het theoretische onderwijs voor studenten en werden oefensessies georganiseerd in gymzalen en stadions van scholen. Het doel van het Instituut was om leraren lichamelijke opvoeding op te leiden, theoretische en praktische kwesties van lichamelijke opvoeding uit te werken, toezicht te houden op lichamelijke ontwikkeling en lichamelijke opvoeding in het land. De eerste leider van het Instituut was Rumpmuiža schoolleraar Mārtiņš Krūze (Martin Kruze) . De opleiding aan het instituut duurde twee jaar en omvatte 1400 uur theoretische en praktische studiecursussen. In de specialistische opleiding lag de nadruk op hun praktijkopleiding, die 65,3% van het studievolume uitmaakte. Op hun beurt overheersten in de praktische voorbereiding gymnastiek en fysieke activiteiten, verbonden met gymnastiek. Deze nadruk werd beïnvloed door het feit dat in die tijd lichamelijke opvoeding gymnastiek werd genoemd, maar de leraren - gymnastiekleraren. Op 3 november 1922 werd het studieplan, gerealiseerd aan het Instituut, herzien, waarbij de voorwaarde werd ingevoerd dat studenten aan het einde van hun studie een examen afleggen in elk van de 21 studievakken. Op 15 november 1922 was dokter Dr. Jēkabs Dille het hoofd van het Instituut.
In 1923 stelde de Pedagogische Commissie exameneisen en inhoud vast en keurde ze het document goed dat werd ontvangen door afgestudeerden van die tijd. De eerste vereisten voor het eindexamen waren vergelijkbaar met de vereisten van vandaag en een van de belangrijkste onderdelen was: lessen geven aan schoolgaande kinderen en de door hen gekozen managementactiviteit verdedigen. De eerste eindexamens werden gehouden van 23 juli tot 27 juli 1923, en op 8 augustus van datzelfde jaar besloot de LFII-raad, handelend in overeenstemming met het besluit van het kabinet van ministers van 6 september 1921, om de graduatie al dan niet toe te kennen Diploma, het al dan niet verlenen van rechten om als leraar te werken. LFII stopte met haar activiteiten in 1925, en gedurende 5 jaar van haar leven (1921-1925) werden 79 gymnastiekleraren (lichamelijke opvoeding) voorbereid en gecertificeerd. Gezien het belang van lichamelijke opvoeding en de noodzaak om leraren lichamelijke opvoeding op scholen te hebben, werd op 2 oktober 1926 binnen de Letse Volksuniversiteit het Instituut voor Lichamelijke Opvoeding (LTU FAI) geopend. Aan de basis van de activiteit van LTU FAI werden de organisatie, het algemene karakter van de studies en de eisen van het voormalige instituut gebruikt. Het instituut werkte volgens plannen en programma's, bevestigd door het ministerie van Onderwijs, de duur van de studies was 3 jaar. Voldemārs Cekuls, inspecteur van Lichamelijke Opvoeding van het Ministerie van Onderwijs, werd aangesteld als hoofd van LTU FAI. Gedurende de tijd van haar bestaan (1929-1940) bereidde LTU FAI 189 specialisten voor lichamelijke opvoeding voor, waarvan 179 het diploma ontvingen, waarmee ze hun afstuderen aan het Instituut bevestigden, maar 10 - over het volgen van lessen als luisteraars. LTU FAI stopte haar werkzaamheden in 1940, en het hoofd Voldemārs Cekuls werd op 14 juni 1941 uit Letland gedeporteerd. In de periode van 1921 tot 1940 werd het Instituut afgestudeerd door 267 leraren lichamelijke opvoeding.
Het Letse Staatsinstituut voor Lichamelijke Cultuur (LVFKI) begon zijn activiteiten op 1 januari 1946 bij besluit van de Volkscommissarissen van de LSSR. Praktijkstudies in LVFKI begonnen in januari 1946 in Riga, 6 Aspazija (toen Padomju) Boulevard, waar geen speciale kamers waren en lokalen moesten worden gehuurd voor studies. De situatie verbeterde enigszins op 21 oktober 1946, toen extra panden werden toegewezen aan de Kaļķu-straat 3. Daarentegen kreeg het Instituut in 1951 een pand in Kalpaks (toen Komunāru) Boulevard 10 en Vēstures-straat 4. Verbetering van de infrastructuur vond plaats in 1959 toen LVFKI studie- en sportcomplex werd gebouwd in 333 Brīvības (toen Lenina) Street. Als integraal structureel onderdeel van Sportuniversiteit is te allen tijde de Sportclub (SKIF) geweest, die op 4 oktober 1946 werd opgericht en gedurende alle jaren van haar bestaan, haar medewerkers organisatoren waren van sportactiviteiten voor studenten en docenten. Onze studenten hebben te allen tijde aanzienlijk succes geboekt op internationaal niveau, door deel te nemen aan en door Letland en de universiteit te vertegenwoordigen in de wereld en Europese competities, evenals in studentencompetities van verschillende niveaus. In 1959 werd een studiegebouw van 6 verdiepingen gebouwd. De prestigieuze kwalificaties, behaald aan de universiteit, en de daarmee samenhangende groei van het aantal studenten, waren de reden om in 1982 en in 1986 een ander gebouw voor studie en sport te bouwen - Athletic Arena. In 1989 kregen de studenten van het Instituut extra collegezalen en kantoren. In 1994 werden naast het stadion de gebouwen van het wetenschappelijk laboratorium en een schietbaan geopend.
Tijdens haar bestaan tot het jaar 1992 had LVFKI 5522 specialisten met hoger onderwijs en 151 - met speciaal secundair onderwijs voorbereid. Op 5 november 1991 stelt het Ministerie van Onderwijs van de Republiek Letland met de order Nr.459 dat in de toekomst, om de status en het profiel van de hogeronderwijsinstelling beter weer te geven, de naam de Letse Academie voor LASE (LASE) zal zijn. . De eerste grondwet van de Academie werd op 10 maart 1992 goedgekeurd door de Hoge Raad van de Republiek Letland. Om de taken uit te voeren die waren uiteengezet voor de Letse Academie voor Sporteducatie, werkte de Pedagogische Faculteit in de Academie, en gedurende de periode van 1983 tot 1991 ook de Faculteit der Coaches. Het aantal studenten van de Academie is, vergeleken met de cijfers van 1946, meerdere malen gestegen: van 2 studiegroepen in 1946 naar 27 groepen aan het begin van het studiejaar 2011/2012.
- Het aantal docenten is ook kwantitatief en kwalitatief toegenomen: 3
- 8 leden van het academisch personeel, waaronder 1 professor, 16 universitair hoofddocenten, 7 hogere docenten, 14 docenten en assistenten werkten daar in het academische jaar 1946/1947;
- in het academische jaar 2011/2012 werd het onderwijs aan de Academie verzorgd door 78 leden van het academisch personeel, waaronder 18 hoogleraren, 15 universitair hoofddocenten, 22 universitair docenten, 14 lectoren, 9 assistenten, waaronder 42 academisch personeel met een wetenschappelijke graad .
Alle Akademie studenten en succesvolle afgestudeerden hebben hoger onderwijs genoten en zijn getraind om te werken met zeer verschillende kwalificaties, relevant voor de tijdsperiode, zoals:
- Leraren sport (lichamelijke opvoeding);
- Docenten biologie;
- Leraren sociale wetenschappen (gezondheidseducatie);
- Anatomie en fysiologie leraren;
- Leerkrachten van militaire training;
- Sportcoaches;
- Leraren lichamelijke opvoeding (onderwijs);
- Onderwijs en Sport werkmanagers;
- Actieve toerismebeheerders;
- fysiotherapeuten;
- Masseurs.
LASE is de enige instelling voor hoger onderwijs in het Lets die sportonderzoek coördineert en uitvoert, en sportwetenschappelijke specialisten opleidt. Tot nu toe werden wetenschappelijke activiteiten voornamelijk uitgevoerd in de afdelingen van de Academie, maar nu zijn er verschillende wetenschappelijke onderzoeksinstituten met hun eigen laboratoria gevormd, zoals het Sports Science Institute, Recreation and Environment Institute, Teacher Education Development Institute, Institute of Movement Ergonomie. Al jaren een traditie is de jaarlijkse faculteits- en studentenonderzoeksconferentie, in het kader waarvan docent- en studentonderzoeken worden goedgekeurd. Een logisch gevolg van deze conferenties is een jaarlijkse editie van Sports Science - LASE wetenschappelijke artikelen. Sport is voor bijna elke LASE student een integraal onderdeel van het leven geweest. De actieve levensstijl van studenten bepaalt zowel hun kwaliteit van leven als hun professionele paraatheid. Een ander doel van de Letse Academie voor Sporteducatie is het bieden van een internationaal erkende studie van hoge kwaliteit, het ontwikkelen van innovatief onderzoek op het gebied van sportwetenschap en het integreren ervan in het studieproces, dat zorgt voor de opleiding van competente en competitieve verschillende sportspecialisten voor de Letse en internationale arbeidsmarkt.
Galerij
Locaties
- Riga
Brivibas gatve 333, , LV-1006, Riga