Bachelor in Interaction Design
Malmö, Zweden
DUUR
3 Years
TALEN
Engels
TEMPO
Full time
DEADLINE VOOR AANMELDING
15 Jan 2025
EERSTE STARTDATUM
01 Sep 2025
COLLEGEGELD
SEK 515.000 / per course *
STUDIE FORMAAT
Op de campus
* full tuition fee
toelatingen
leerplan
Organisatie
Interactieontwerp richt zich op het ontwerp van interactieve producten, diensten en omgevingen. Door middel van conceptontwikkeling, prototyping en evaluatie ontwikkelen studenten zowel mobiele als web- en applicatiegebaseerde interactiviteit. Dit kan van alles zijn, van websites tot slimme kleding, van computerspellen tot interactieve omgevingen.
Interaction Designers creëren dus nuttig, interactief, gebruiksgericht ontwerp, expressief ontwerp voor het plezier, maar ook kritisch en esthetisch georiënteerd ontwerp. Interactieontwerp is een gebied dat is ontstaan als reactie op de digitale eigenschappen van het materiaal. De discipline ontleent theorie en methoden aan traditioneel ontwerp, informatica, sociale wetenschappen, geesteswetenschappen en kunst.
Dit driejarige interactieontwerpprogramma heeft een sterke focus op het gebruikersgerichte ontwerp van digitale artefacten. De opleiding is geworteld in de sterke Scandinavische ontwerptraditie om gebruikers te betrekken bij het ontwerpproces. Deze specifieke aanpak is gewild bij ontwerp- en technologiebedrijven over de hele wereld. Studenten worden getraind om kritisch na te denken en bestaande technologie uit te dagen als een manier om creatief na te denken over de mogelijkheden voor nieuwe vormen van interactie.
Na het afstuderen moet de student goed voorbereid zijn op professioneel werk op het gebied van interactieontwerp of postdoctoraal onderwijs in dit veld. Naast zelfstandig ondernemerschap omvatten de werkmogelijkheden interactieontwerp bij bedrijven, adviesbureaus of culturele instellingen. Potentiële specialismen omvatten web- en consumentenontwerp, productontwikkeling, mobiele technologieën en bruikbaarheid.
Studeren in het buitenland, stages en keuzevakken
De vijfde termijn is een keuzetermijn. Dat betekent dat je ervoor kunt kiezen om een cursus te volgen over een heel ander onderwerp, maar je kunt er ook voor kiezen om je te verdiepen in een specialisatie naar keuze. Als alternatief kun je, door te kiezen voor een stage, de professionele praktijk van interactieontwerp ervaren en waardevolle industriële connecties opdoen. Een ander alternatief is om in het buitenland te studeren, wat een uitstekende gelegenheid kan zijn om je persoonlijke en academische horizon te verbreden.
Degree Project
Het zesde en laatste semester van de opleiding bestaat uit een scriptie. Je voert een groot zelfstandig project uit waarvan de inhoud en kwaliteit gelijkwaardig is aan het instapniveau voor een masteropleiding.
Deze opleiding leidt tot de bacheloropleiding Interaction Design.
Cursussen binnen het programma
Herfst 2024 - Semester 1
- Interaction Design: Methoden I (KD400B), 7,5 studiepunten, verplicht
- Programmeren (KD402D), 7,5 studiepunten, verplicht
- Interactieontwerp: maken en prototypen (KD415B), 15 studiepunten, verplicht
- Interactieontwerp: grafische gebruikersinterfaces (KD401B), 7,5 studiepunten, verplicht
Lente 2025 - Semester 2
- Interaction Design: Methoden II (KD400C), 7,5 studiepunten, verplicht
- Interactieontwerp: onderzoek (KD416A), 7,5 studiepunten, verplicht
- Interactieontwerp: Studio (KD417A), 7,5 studiepunten, verplicht
Herfst 2025 - Semester 3
- Interaction Design: Interactiviteit (KD414A), 15 studiepunten, verplicht
- Interactieontwerp: tastbare en belichaamde interactie (KD409A), 15 studiepunten, verplicht
Lente 2026 - Semester 4
- Interaction Design in Society (KD418A), 15 studiepunten, verplicht
- Interaction Design: Studio II (KD410C), 15 studiepunten, verplicht
Lente 2027 - Semester 6
- Interactieontwerp: onderzoeksmethoden in interactieontwerp (KD412A), 7,5 studiepunten, verplicht
- Interaction Design: Afstudeerproject (KD413A), 22,5 studiepunten, verplicht
Programma resultaat
Kennis en begrip
Om een bachelordiploma in Interaction Design te behalen, moet de student:
- Demonstreer kennis en begrip in het belangrijkste vakgebied, inclusief kennis van de disciplinaire basis van het veld, begrip van de toepasselijke methodologieën van het veld, gespecialiseerde studie in een bepaald aspect van het veld, en bewustzijn van actuele onderzoeksvraagstukken
Competenties en vaardigheden
Om een bachelordiploma in Interaction Design te behalen, moet de student:
- Demonstreer het vermogen om relevante informatie voor een geformuleerd probleem te zoeken, te verzamelen, te evalueren en kritisch te interpreteren, evenals het vermogen om fenomenen, kwesties en situaties kritisch te bespreken
- Demonstreer het vermogen om problemen autonoom te identificeren, formuleren en op te lossen en om taken binnen vooraf bepaalde tijdsbestekken te voltooien
- Demonstreer het vermogen om informatie, problemen en oplossingen te presenteren en te bespreken in spraak en geschrift, maar ook in dialoog met verschillende doelgroepen
- Demonstreer de vaardigheden die nodig zijn om autonoom te kunnen werken in hun hoofdvakgebied
Evaluatie en aanpak
Om een bachelordiploma in Interaction Design te behalen, moet de student:
- Demonstreren van het vermogen om beoordelingen te maken in hun belangrijkste vakgebied, op basis van relevante disciplinaire, sociale en ethische kwesties
- Inzicht tonen in de rol van kennis in de samenleving en de verantwoordelijkheid van het individu voor de manier waarop kennis wordt gebruikt
- Demonstreer het vermogen om behoeften aan verdere kennis en voortdurend leren te identificeren
Carrièremogelijkheden
Gezien de groeiende bekendheid van goed ontwerp, is er veel vraag naar interactieontwerpers. Overheidsinstanties waarderen ook interactieontwerpers bij het ontwerpen en verbeteren van de toegang tot openbare diensten. Met een opleiding in interactieontwerp bent u mogelijk geschikt voor verschillende rollen naast interactieontwerp, waaronder ontwerp van gebruikerservaringen, ontwerp van gebruikersinterfaces, serviceontwerp, digitaal ontwerp, webontwerp en nog veel meer.
Met een focus op het onderwijzen van hedendaagse technologieën en methoden, evenals vooruitstrevende perspectieven uit onderzoek, zul je je goed aanpassen aan een veranderende arbeidsmarkt en goed geschikt zijn om je opleiding voort te zetten via een masterprogramma. Tijdens je opleiding doe je samenwerkingservaring op met zowel industriële partners als je collega's, door aan verschillende opdrachten te werken waarmee je je projectmanagementvaardigheden zult ontwikkelen.
Onze studenten zijn carrière gaan maken bij toonaangevende bedrijven zoals Anima Connected, Arduino Verkstad, BitCraze, Cybercom, Fjord, IBM, IDEO, inUSE, Massive Entertainment, Sony Mobile, TetraPak, Topp, Ustwo en Visma.