
Internationaal bachelorprogramma (IUP) in communicatiewetenschap
Special Region of Yogyakarta, Indonesië
DUUR
8 Semesters
TALEN
Engels
TEMPO
Full time
DEADLINE VOOR AANMELDING
Aanvraagdeadline
EERSTE STARTDATUM
Aug 2025
COLLEGEGELD
IDR 50.000.000 / per semester
STUDIE FORMAAT
Op de campus
Invoering
Het bachelorprogramma van DIKOM UGM is nationaal gecertificeerd door de National Accreditation Board for Higher Education (BAN-PT) van het Ministerie van Onderzoek, Technologie en Hoger Onderwijs en internationaal door het ASEAN University Network (AUN). In het tijdperk van de Nieuwe Media belooft de afdeling Communicatiewetenschap de uitdaging aan te gaan om het publiek te laten profiteren van 'Crafting Well-Informed Society'. Het curriculum van het Undergraduate Program in Communication is zo ontworpen dat het de studenten een duidelijk interessegebied/loopbaanoriëntatie biedt in de richting van een bepaald gebied van de communicatie- en media-industrie. IUP DIKOM UGM bestaat uit een vierjarig undergraduate programma op het gebied van Mediastudies en Strategische Communicatie. Dit programma biedt ook een breed scala aan leerbenaderingen en innovaties, waaronder volledige levering in het Engels, student-gecentreerd en onderzoek gebaseerd leren, ervaringsleren, internationale blootstelling activiteiten, en loopbaanontwikkeling advies.
Waarom communicatie met ons bestuderen?
Indonesisch medialandschap
- Digitale media en sociale mediatrend
- Indonesië heeft de grootste actieve sociale mediagebruikers in Zuidoost-Azië, met 130 miljoen op Facebook en 50 miljoen op Instagram (wearesocial, 2018)
- Politieke communicatie en mediaverschijnselen
- Indonesië is het meest democratische land in de regio Zuidoost-Azië, wat leidt tot meer persvrijheid en meer dynamiek in de politieke omgeving.
- De opkomst van de creatieve industrie in Indonesië
- 4 van de 7 Unicorn start-ups zijn actief in Indonesië, wat rijke studies biedt over hedendaagse digitale media.
- Communicatie en cultuur
- Verschillende culturen (300 etnische groepen, precies 1.340 stammen en meer dan duizend lokale talen).
Sfeer van communicatiewetenschap in Yogyakarta
- Er zijn een aantal gemeenschappen met verschillende aandachtspunten, zoals de filmgemeenschap, de muziekgemeenschap, de kunst- en performancegemeenschap en de digitale start-upgemeenschap.
- Een aantal start-ups in de creatieve media-industrie is gevestigd in Yogyakarta, zoals Hipwee, Tirto, Mojok, Gameloft Indonesia en Brillio.
- Yogyakarta staat bekend als het centrum van de onderwijsstad, waar veel studenten uit heel Indonesië komen studeren. Dit maakt Yogyakarta de smeltkroes van Indonesië, waar het de studenten een betere studiesfeer biedt.
highlights
- A Grade Accreditatie van BAN-PT Ministerie van Onderzoek, Technologie en Hoger Onderwijs van Indonesië
- Accreditatie AUN (ASEAN University Network)
- Minder dan 0,5% toelatingspercentage. Ongeveer 18.000 aanvragers strijden elk jaar om 70 plaatsen
- Een van de populairste communicatieprogramma's in Indonesië
- Het oudste programma voor communicatiewetenschappen in Indonesië
Galerij
toelatingen
leerplan
Het curriculum van het International Undergraduate Program in Communication Science 2020 is ontworpen als een ontwikkeling of herziening van het vorige curriculum van 2019. Dit curriculum is ontworpen om vanaf het 1 e semester van 2020/2021 voor minimaal 1 jaar te worden geïmplementeerd totdat de curriculumevaluatie heeft plaatsgevonden.
Dit curriculum is gestructureerd door rekening te houden met de ontwikkeling van de communicatiewetenschap op lokaal, nationaal en internationaal niveau. Wat betreft het bestuderen van deze ontwikkelingen heeft het Curriculumteam wat werk verricht, beginnend met het afstemmen van dit curriculum op het Indonesian National Qualifications Framework (KKNI) tot het benchmarken van de curricula van andere communicatiestudieprogramma's op lokaal, nationaal en internationaal niveau.
Dit curriculum is ook bereid om rekening te houden met de dynamische behoeften van pas afgestudeerden in communicatiewetenschappen , binnen staatsinstellingen, maatschappelijke organisaties en industrieën. Inzicht in deze aandoening wordt verkregen door onderzoek uit te voeren onder afgestudeerden en afgestudeerde gebruikers op verschillende aanverwante gebieden.
Bovendien wordt dit curriculum ook voorbereid door rekening te houden met de profielen van de toekomstige studenten (interesses, karakters, demografische gegevens, enz.) en deze in lijn te brengen met de visie van de afdeling, "Crafting Well Informed Society". Met dit curriculum zal het International Undergraduate Program in Communication Science afgestudeerden opleveren die in staat zijn tot kritisch denken en gekwalificeerd zijn in de praktische/professionele wereld.
Year 1
Semester I: Een sociale, politieke en communicatiestudent zijn
In dit semester verwerven studenten basiskennis om student communicatiewetenschappen te worden, vooral als onderdeel van de sociale en politieke wetenschappen. Van studenten wordt verwacht dat ze de basisconcepten van de communicatiewetenschap beheersen en basispraktijken zoals schrijven en spreken in het openbaar kunnen uitvoeren.
- Oriëntatie van studenten
- Academic Writing
- Nationale ideologie
- Religious Studies
- Basic of Social Science
- Indonesische sociale en politieke geschiedenis
- Introduction to Political Science
- Communicatiewetenschap I
- Public Speaking
- Menselijke en culturele communicatie
Semester II: Een competente communicatiespecialist worden
In dit semester maken studenten kennis met het medialandschap en de rol van communicatie daarin. Van studenten wordt verwacht dat ze de historische dynamiek en hedendaagse ontwikkelingen van deze velden in het medialandschap op nationaal en mondiaal niveau begrijpen.
- Citizenship
- Social Research Methods
- Communicatiewetenschap II
- Media Entrepreneurship
- Journalism
- Advertising
- Public Relations
- Amusementmedia
Year 2
Semester III: Basiscommunicatiepraktijk en context
In dit semester verkennen studenten verschillende disciplines die hen voorbereiden op een actieve rol als communicatie-expert in de samenleving. Van studenten wordt verwacht dat ze belangrijke zaken uit de communicatiepraktijk en hun maatschappelijke context beheersen, zoals ethiek en industrie, zowel op nationaal als internationaal niveau.
- Sociaal en politiek systeem van Indonesië
- International Communication
- Groeps- en organisatiecommunicatie
- Politieke economie van Indonesische media
- Visual Communication
- Creatieve media-industrie
- INC
- Communication Ethics
Semester IV: Basiscommunicatiepraktijk, onderzoek en context
Dit semester gaan studenten zich verder verdiepen in een aantal wetenschappen die hen ondersteunen in diverse beroepen en communicatieonderzoek. Van studenten wordt ook verwacht dat ze belangrijke dingen beheersen in communicatiepraktijken zoals management, regelgeving en andere sociale contexten.
- Media Management
- Sociale campagne
- Indonesisch mediabeleid en regelgeving
- Multiplatformmedia
- Communication Research Methods
- Media, jeugd en cultuur in Indonesië
- Inhoud productie
- Communicatie en Indonesische traditie
Year 3
Internationale blootstelling / keuzevak
In dit derde jaar wordt van de studenten verwacht dat ze de communicatiepraktijk verdiepen die geavanceerder is in overeenstemming met hun interesses. Van studenten wordt verwacht dat ze hun kennis van communicatie en sociaal-politiek kunnen aanscherpen als een troef om een actieve rol te spelen in de dynamiek van de samenleving op nationaal, regionaal en mondiaal niveau.
- Internationale blootstelling Or
- Elective Course I
- Keuzevak II
- Keuzevak III
- Elective Course I
- Keuzevak II
- Keuzevak III
Keuzecursus opties:
- Multimedia Journalism
- Bioscoop in Zuidoost-Azië
- Marketing-PR
- Lobby en onderhandelen
- Brand Management
- Consumer Behavior
- Afdelingsoverschrijdende cursus
- Afdelingsoverschrijdende/facultaire cursus
- Co-curriculair
- Afdelingsoverschrijdende cursus
- Afdelingsoverschrijdende/facultaire cursus
- Co-curriculair
Year 4
In de laatste semesters passen studenten hun theoretische en praktische kennis toe op individueel onderzoekswerk (conventioneel proefschrift of werk) op basis van hun interessegebied. Van de studenten wordt verwacht dat ze onder leiding van hun begeleider data en analyses kunnen produceren die nuttig zijn bij de ontwikkeling van de communicatiewetenschap.
- Thesis
Programma resultaat
The objective is to produce graduates whose critical, creative, ethical and international reputed that allow them to be global communication practitioners in the information society era. The detailed objectives are explained as follows:
- Het creëren van deugdzame afgestudeerden die in staat zijn menselijke waarden te ontwikkelen en te implementeren die relevant zijn voor de educatieve visie, missie en doelstellingen van Universitas Gadjah Mada als onderdeel van de mondiale gemeenschap
- Afgestudeerden voortbrengen die gevoelig en kritisch zijn ten opzichte van het communicatiefenomeen en die in staat zijn om wetenschappelijk en creatief werk te produceren op het gebied van communicatie, waarin ze de vooruitgang van het land naar een goed geïnformeerde samenleving kunnen stimuleren
- Afgestudeerden produceren die reageren op en zich kunnen aanpassen aan de communicatiedynamiek en de ontwikkeling van mondiale communicatietechnologie
- Om afgestudeerden te creëren die niet alleen deel uitmaken van de mondiale gemeenschap, maar ook agenten van verandering zijn voor het welzijn van de mondiale gemeenschap