Bachelordiploma in Digital Humanities per l'Italiano
Perugia, Italië
DUUR
3 Years
TALEN
Italiaans
TEMPO
Full time
DEADLINE VOOR AANMELDING
Aanvraagdeadline
EERSTE STARTDATUM
Oct 2024
COLLEGEGELD
Vraag collegegeld aan
STUDIE FORMAAT
Op de campus
* Het collegegeld varieert afhankelijk van de financiële situatie van de student
Invoering
De driejarige bacheloropleiding Digital Humanities voor Italiaans, behorend tot de graadklasse L 10 (Arts), is zeer innovatief. Het richt zich op het onderwijs van de Italiaanse taal en cultuur met specifieke aandacht voor nieuwe technologieën toegepast op de geesteswetenschappen. De cursus is bedoeld voor studenten die de Italiaanse cultuur en taal in zijn verschillende aspecten, zowel synchroon als diachroon, willen onderwijzen en communiceren op scholen en instellingen van alle niveaus in Italië en in het buitenland.
Het heeft tot doel afgestudeerden een solide basis van kennis van de Italiaanse taal en cultuur te bieden, door het onderwijzen van taalkunde en taalgeschiedenis, hedendaagse geschiedenis, literatuur, filologie, Latijn, kunst, filmgeschiedenis en muziek. Deze kennis vormt de basis waarop theoretische en praktische vaardigheden kunnen worden opgebouwd voor het onderwijzen van Italiaans als tweede taal, ondersteund door vakken als glottodidactiek, taalkundige en interculturele vaardigheden voor het onderwijzen van Italiaans L2, en de Italiaanse taal voor buitenlanders.
Computer- en digitale vaardigheden zijn onmisbaar geworden bij het studeren en onderwijzen van Italiaans. Afgestudeerden krijgen ook de kans om een grondige opleiding te krijgen op dit gebied, wat het meest innovatieve aspect van de cursus is en verwijst naar disciplines als Digitale Geografie, Digitale Publishing, Informatiearchitectuur en User Experience Design, Professioneel en Web Schrijven, Computerwetenschappen voor de Geesteswetenschappen, Digitale Didactiek en datagedreven leren.
De studie van een vreemde taal (Engels, Spaans, Chinees, Arabisch of Japans) en een rijk en gevarieerd aanbod aan laboratoriumactiviteiten bieden aanvullende hulpmiddelen en vaardigheden, die theoretische kennis vertalen naar praktische en operationele vaardigheden in een internationale context.
De studie omvat de verwerving van een deel van de opleidingspunten op de specifieke wetenschappelijk-disciplinaire gebieden die nodig zijn voor toegang tot de kwalificatieklasse voor het lesgeven van Italiaans aan buitenlanders op Italiaanse openbare scholen (klas A-23, Italiaanse taal voor mensen die een vreemde taal leren) . De rest van de studiepunten, voor degenen die in hetzelfde vakgebied willen verdergaan, kunnen worden behaald met de ITAS Master's Degree, speciaal ontworpen voor dit type opleiding.
Galerij
leerplan
1ste jaar
- Een onderwerp naar keuze, tussen:
- Hedendaagse geschiedenis
- Filosofie van de digitale geesteswetenschappen
- Informatica voor geesteswetenschappen
- Algemene taalkunde
- Italiaanse taalkunde
- Een onderwerp naar keuze, tussen:
- Italiaanse fonetiek en fonologie
- Sociolinguïstiek
- Digitale geografie
- Docentschap in het Engels, Spaans, Chinees, Japans of Arabisch
- Keuze van opleidingsactiviteiten
- Digitaal publiceren
- Informatiearchitectuur en ontwerp van gebruikerservaringen
2e jaar
- Italiaanse taal voor buitenlanders
- Elementen van de filologie van de Italiaanse literatuur
- Taalkundige en interculturele vaardigheden bij het onderwijzen van Italiaans als L2
- Glottodidactiek
- Eén examen (inclusief oefeningen) naar keuze tussen:
- Chinese talen en beschavingen
- Japanse talen en beschavingen
- Arabische talen en beschavingen
- Engelse taal en literatuur
- Spaanse taal en vertaling
- Italiaanse literatuur
- Latijnse taal
- Keuze uit trainingsactiviteiten (maximaal 2)
- Workshop muziekeducatie - 3 CFU
- Laboratorium voor digitale filologie - 3 CFU
- Informatica voor geesteswetenschappelijk laboratorium - 3 CFU
- Laboratorium voor het verwerven van transversale vaardigheden - 3 CFU
- Een onderwerp naar keuze, tussen:
- Professioneel en webschrijven
- Elementen van de geschiedenis van de Italiaanse taal
- Digitale didactiek en datagedreven leren
- Filologie van Dante: methoden en digitale bronnen
- Corpuslinguïstiek (6 CFU) + Tekstcoderingslaboratorium (3 CFU)
- Een onderwerp naar keuze, tussen:
- Kunstgeschiedenis
- Hedendaagse kunst, culturele innovatie en digitale technologieën
- Een onderwerp naar keuze, tussen:
- Hedendaagse Italiaanse literatuur
- Geschiedenis van film- en audiovisuele culturen
- Stage/werkervaring
- Eindexamen
*De student moet een optionele taalcursus kiezen die verband houdt met het onderwijzen van een vreemde taal, die in het 2e jaar van het programma wordt gevolgd.
**De keuzeactiviteiten worden onafhankelijk door de student gekozen uit alle cursussen en workshops die door de universiteit op hetzelfde niveau van de opleiding worden aangeboden. Daarnaast beveelt de opleiding deze keuzes aan, omdat deze in overeenstemming worden geacht met de inhoud en onderwijsdoelstellingen van de opleiding.
Programma resultaat
- een solide basis-, methodologische en historische opleiding ontwikkelen in taalkundige, filologische en literaire studies, met specifieke verwijzing naar de diepgaande kennis van geschiedenis, structuur, de dimensies van synchrone en diachrone variatie en het gebruik van de Italiaanse taal
- een basiskennis verschaffen van de Latijnse taal, haar structuur en haar evolutie in de tijd
- beheersing van ten minste één andere taal dan Italiaans (Engels, Spaans of niet-Europese talen zoals Arabisch, Chinees of Japans)
- bieden essentiële kennis op artistiek, historisch en geografisch gebied, met specifieke verwijzing naar de positie van Italië in het panorama van de Europese geschiedenis en cultuur
- basisvaardigheden verwerven op het gebied van "glottodidactiek" en het onderwijzen van Italiaans als niet-moedertaal, en op het wetenschappelijk-disciplinaire gebied van de Italiaanse cultuur
- in staat zijn om de inhoud ervan over te brengen op studenten met verschillende vaardigheidsniveaus
- kennis hebben van digitale hulpmiddelen die worden toegepast op de geesteswetenschappen en het onderwijzen van Italiaans, waardoor communicatie, promotie en onderricht van de Italiaanse cultuur en de Italiaanse taal mogelijk wordt gemaakt op een manier die is aangepast aan de behoeften van deze tijd
Programma collegegeld
Carrièremogelijkheden
De opleiding sluit vanzelfsprekend aan op een masteropleiding, eerst en vooral in de klas LM-14 (Moderne Filologie), die de voortzetting en afronding vormt van de driejarige opleiding Digital Humanities, of op andere opleidingen in de geesteswetenschappen en maatschappelijke wetenschappen. wetenschappen, zoals LM-19 (Informatie- en publicatiesystemen), LM-39 (Taalkunde), LM-43 (Methodologieën voor de geesteswetenschappen), LM-93 (Theorieën en methodologieën van e-learning en media-educatie). Afgestudeerden van de driejarige opleiding Digital Humanities kunnen echter al aan de slag in de volgende gebieden:
- Italiaanse taal en cultuur onderwijzen aan buitenlanders, in particuliere instellingen of verenigingen en non-profitorganisaties in Italië, onderwijsinstellingen en universiteiten in het buitenland, of in Italiaanse diplomatieke kantoren
- consultancy in instellingen die betrokken zijn bij de bevordering van de Italiaanse taal en cultuur
- taalkundig-culturele bemiddeling in openbare en particuliere scholen in Italië en in het buitenland
- taalkundig-culturele bemiddeling binnen openbare lichamen
- professioneel schrijven voor het web, in bedrijven die actief zijn op het gebied van webservices (mogelijkheid om inhoud voor het web te organiseren)
- redactioneel werk op het gebied van traditioneel en multimediaal uitgeven
- journalistiek, met name op cultureel gebied, bestemd voor diverse kanalen waaronder online (professioneel schrijven voor het web, multimediavaardigheden)
- softwareontwikkelings- en lokalisatiebedrijven (computer- en taalvaardigheid, bruikbaarheid, informatiearchitectuur)
- bedrijven die actief zijn in de taalindustrie (bedrijfs- en computationele taalkunde, tekstcodering)
- cultureel erfgoed (creatie en beheer van archieven, digitale bibliotheken, virtuele musea, informatieontsluiting)
- opleidingsinstituten (e-learning, toepassing van informatie- en communicatietechnologieën op leerprocessen)
- universiteiten (e-learning, onderwijsmanagement)
- bedrijven: interne en externe communicatie (professioneel schrijven; organisatievaardigheden webcontent), training personeel (e-learning)
- overheidsinstanties: interne en externe communicatie (professioneel schrijven; vaardigheden voor het organiseren van webcontent), opleiding van het personeel (e-learning)