Bachelor of Arts in filmmedium
DUUR
3 Years
TALEN
Engels
TEMPO
Full time
DEADLINE VOOR AANMELDING
Aanvraagdeadline
EERSTE STARTDATUM
10 Feb 2025
COLLEGEGELD
ZAR 120.050 / per year *
STUDIE FORMAAT
Op de campus
* Totaal collegegeld 2023. Totaal collegegeld voor de Gqerberha-campus: R103730
Invoering
NQF-niveau 7 | SAQA-ID 35934
De AFDA Bachelor of Arts in Motion Picture Medium staat erom bekend studenten een rigoureuze, goed afgeronde, uitgebreide opleiding in filmproductie te bieden.
Het programma is ontworpen om studenten uit te rusten met de nodige conceptuele, praktische en contextuele vaardigheden om meerdere vormen van film-, tv-, toneel- en opkomende media-inhoud te produceren. Wat het programma definieert en onderscheidt, is de ervaringsgerichte benadering van leren, waardoor afgestudeerden kunnen gedijen in de creatieve economie van de 21e eeuw.
Overview
Anders dan in traditionele leerruimtes worden studenten niet middels examens beoordeeld op de opgedane kennis. In plaats daarvan worden ze beoordeeld op de manier waarop ze deze kennis kunnen analyseren en toepassen in de context van het maken van filmprojecten. Dit probleemgestuurd leren helpt studenten bij het ontwikkelen van hun eigen concepten, vervolgens bij het contextualiseren en socialiseren van dit leren door succesvolle samenwerking, het integreren van hun eigen begrip met dat van het team, en ten slotte bij het evalueren van hun voortgang om een gevoel van persoonlijke ontwikkeling te bevorderen. Ook inbegrepen in deze aanpak is het element van werkgeïntegreerd leren, waardoor studenten de kans krijgen om in contact te komen met het filmvak en hun kennis toe te passen in de context van het opbouwen van succesvolle en bevredigende carrières.
toelatingen
leerplan
Disciplines:
Tijdens hun bachelorstudie verkennen studenten de verschillende disciplines die bijdragen aan het maken van een film- of televisieproductie. Er zijn vijf disciplineconcentraties die de productiebehoeften van de filmindustrie informeren:
Schermproductie
- Schrijven
- produceren
- Regie
Beeldproductie
- Cinematografie
- Gegevens & Beoordeling
Scherm ontwerp
- Productie ontwerp
- Karakterontwerp en -styling
Na-productie
- Bewerken
- Visuele effecten, uitzendontwerp en animatie
Geluids- en muziekproductie
- Geluidsopname, ontwerp en mixen
- Productie van mediamuziek
Cursusstructuur
Gedurende drie jaar krijgen studenten de kans om de wereld van filmproductie te ontdekken en te verkennen via de volgende kerngebieden: ideatiestudies, contextuele studies, disciplinestudies, projectstudies en reflectiestudies.
Ideeënstudies
Studenten zullen niet alleen samenwerken om creatief om te gaan met en inzicht te krijgen in de rijke diversiteit aan theorieën rond filmmedia, maar ze zullen ook leren hoe deze bijdragen aan het maken van een product. Tijdens dit leerproces ontwikkelen studenten de concepten en het waarnemingsvermogen die nodig zijn om hun eigen originele, rijke en opwindende werk te produceren. Ze zullen dit doen met een goed begrip van het verhaal, hoe een verhaal wordt geïnformeerd door conflict en de relatie ervan met de menselijke conditie, en door te onderzoeken en te begrijpen hoe een verhaal wordt gevisualiseerd en uitgedrukt door het medium, de esthetiek en het bedrijf van film. TV, toneel en opkomende media.
Disciplinestudies
Studenten krijgen de kans om de kennis die ze hebben opgedaan in Ideation Studies te gebruiken om te experimenteren, te spelen en hun creatieve stem fantasierijk uit te drukken op het gebied van productie, schermontwerp, beeldproductie, postproductie en geluids- en muziekproductie. Deze disciplineconcentraties, en de perceptuele en concrete vaardigheden die ze met zich meebrengen, zijn zo geconceptualiseerd dat ze voldoen aan de steeds evoluerende productiebehoeften van de filmindustrie van de 21e eeuw.
Contextuele studies
Sleutelvaardigheden van de 21e eeuw komen aan bod, zoals kritisch denken, samenwerking, loopbaanontwikkeling, veerkracht, het stellen van doelen en waarden, samen met het besef dat het landschap van digitale technologie voortdurend verandert. Deze zullen de ontwikkeling stimuleren van creatieve individuen die cultureel bewust zijn, die het vermogen hebben om ethische overwegingen te maken en die in staat zijn om hun capaciteiten succesvol te integreren met anderen in een team. Deze vaardigheden zullen studenten ook meer mogelijkheden bieden voor toekomstige banen.
Projectstudies
Hier krijgen studenten de kans om de concepten en theorieën die worden onderzocht in Ideation, Discipline en Contextual Studies systematisch toe te passen om een termproject te produceren. Voor deze projecten worden meerdere leerverhalen - zoals hoofdverhalen, televisieprogramma's, series, documentaires, YouTube-programma's, mobisodes en webisodes, en door gebruikers gegenereerde ervaringen onder vele andere - achtereenvolgens toegewezen aan groepen studenten. Dit biedt hen de mogelijkheid om te experimenteren en zich bezig te houden met een breed scala aan 21e-eeuwse mediavormen.
Reflectiestudies
Het productieproces culmineert in Reflection Studies, waardoor studenten kritisch kunnen reflecteren op hun ervaringsgericht projectgestuurd leren. Studenten worden aangemoedigd om hun theoretisch leren te koppelen aan hun ervaringen in de echte wereld, hun groei in kaart te brengen en te beslissen hoe wat ze hebben geleerd tijdens het maken van hun projecten, hun loopbaanontwikkeling, hun investering in de wereld en hun eigen persoonlijke voldoening zal beïnvloeden.
Tutorials
Niet alleen zal elk studiegebied worden geïnformeerd door leerzame lezingen, maar studenten zullen ook regelmatig kleine groepswerkcolleges volgen, een integraal onderdeel van hun leerproces. In deze tutorials krijgen studenten de kans om hun kennis van de inhoud van de colleges te vergroten en kritisch om te gaan met concepten en projecten met de hulp en begeleiding van ervaren docenten en docenten. Deze personen hebben de vaardigheden, het begrip en de empathie om de nodige individuele ondersteuning te bieden. Tutorials zijn gestructureerd om het delen van individuele creatieve ideeën aan te moedigen als een middel tot een succesvol samenwerkingsresultaat.
Discipline Keuzevakken
De eerste anderhalf jaar van de opleiding zijn er geen keuzevakken en volgen alle studenten alle vakken. Eerstejaars studenten krijgen de kans om de vele disciplines die bijdragen aan het maken van een filmproductie te testen en te ervaren. Zodra de studenten een brede kennis hebben ontwikkeld van het filmproductieproces en hoe ze integreren om waardevolle producten te produceren, beginnen ze de disciplines te selecteren waarin ze zich willen specialiseren. Gedurende de laatste anderhalf jaar van het programma kiezen studenten één hoofddiscipline en één minordiscipline om zich in te specialiseren.