Bachelordiploma Digitale Kunst
Hagenberg, Oostenrijk
DUUR
6 Semesters
TALEN
Duits
TEMPO
Full time
DEADLINE VOOR AANMELDING
31 May 2025
EERSTE STARTDATUM
Oct 2025
COLLEGEGELD
EUR 363 / per semester *
STUDIE FORMAAT
Op de campus
* zuzüglich des ÖH beitrags für studierende aus EU- und EWR-staaten | für studierende aus drittstaaten: 726,72 € pro semester
Invoering
Ontwerpknowhow voor animatie, games en audiovisuele media
Animatiefilms, digitale effecten en computerspellen doordringen steeds meer ons leven. Ze begeleiden ons niet alleen in onze vrije tijd, maar ook op school en op het werk. Hoe deze media in de toekomst vormgegeven zullen worden qua vormgeving, verhaal en interactie is van cruciaal belang. Naast carrièrepaden in de games- en filmindustrie ontstaan er nog een aantal andere activiteitengebieden, waaronder die welke verband houden met het creëren van educatieve games en virtuele werelden.
De bacheloropleiding Digitale Kunst biedt gespecialiseerde mediatrainingen in ontwerp, conceptie en productie met een focus op animatie en games en hun diverse facetten (audio, video, mixed reality, etc.). Naast het overbrengen van basisontwerp en conceptuele inhoud ligt de focus op praktische implementatie in een interdisciplinair en toegepast werkveld op professioneel niveau.
Wichtige Fakten
Dankzij de gerichte opleiding zijn afgestudeerden veelzijdig op het gebied van film/video, tv, 2D/3D animatie, motion design, visualisatie, games en mixed reality, inclusief hun uiteenlopende facetten
Kruispunten kunnen worden gebruikt voor het bedrijfsleven en de wetenschap. Je bent bekend met technische en ontwerpaspecten en kunt een breed scala aan functies uitvoeren, van concept tot implementatie
overnemen.
Typische Aufgaben sind etwa Postproduction, Visual Effects, Animation, Motion Design, Storyboard/Concept, Digital Content Creation, Visualisierung, Game Art and Design, Serious Games, Sound Design oder Mixed Reality.
- Organisationsform: Vollzeit
- Academische kwalificatie: Bachelor of Art in Arts and Design (BA)
- Toelatingsproces: Interview + portfolio met werkvoorbeelden (bijvoorbeeld grafisch ontwerp, tekenen, korte film, animatie, games, etc.)
- Kosten: Informationen zu Studienbeiträge und ÖH Beitrag
- Studiendauer: 6 Semester
- Sprache: Deutsch
- ECTS: 180
toelatingen
leerplan
leerplan
Basiskennis animatie en games
- 2D-animatie
- 2D-ontwerp
- 3D-ontwerp
- Basisprincipes van animatie
- Ontwerpgrondbeginselen
- fotografie
- Inleiding tot audioontwerp
- Inleiding tot videoontwerp
- Basisprincipes van 3D-animatie
- 3D-conceptkunst
- Audioproductie
- Basisprincipes van gameontwerp
- Spelproductie
- Bewegende grafische afbeeldingen
- Verhaal ontwikkeling
- Visuele concepten en vormgeving
- 3D karakteranimatie
- Filmmuziek
- Spel- en levelontwerp
- Spel kunst
- Verlichting, schaduw, weergave
- post-productie
Theoretische grondslagen
- Media Studies
- Animatie-, film- en gamestudies
- Mediakunst en theorie
- Foundations of Business Administration
- Media, bedrijfsleven en recht
- Speciale onderwerpen in de digitale kunst
Technische basis
- Audiotechnologie
- Basisprincipes van programmeren
- Spelprogrammering
- Videotechnologie
Keuzemodules (deels in het Engels)
- Karakter animatie
- Belichaamd spelen
- Gemengde realiteit
- Visuele effecten
- Speel met een doel
- Generatieve kunst
- Hybride animatie
- Geluidsontwerp voor interactie en games
Projecten, professionele stage
- Projectmanagement en presentatie
- Semesterprojecten
- Productie van evenementen
- work Experience
Seminaries, bachelorproef
- Wetenschappelijk werk
- bachelor scriptie
- Seminar over professionele stage
- Bachelor examen
onderwerpen
- Animatie, audio/video en games : Visuele concepten en ontwerp, Wereldopbouw, 2D/3D-ontwerp, 2D/3D-animatie, Fotografie, Belichting, Schaduw, Rendering, Rigging, Motion Graphics, Concept Art, Game Design, Game Art en Level Design , Gameproductie, verhaalontwikkeling, audio-/video-ontwerp en -productie, filmmuziek, postproductie.
- Media, kunst en theorie: mediastudies, animatie, film- en gamestudies, media, economie en recht, basisbeginselen van bedrijfskunde, mediakunst en theorie, speciale onderwerpen in de digitale kunsten.
- Mediatechnologieën en productie: Basisprincipes van programmeren, audio- en videotechnologie, visuele scripting voor games en animaties.
- Keuzemodules: Visuele effecten, Karakteranimatie, Mixed Reality, Embody Play, Geluidsontwerp voor interactie en games, Hybride animatie, Games met een doel, Generatieve kunst.
Oefenen en onderzoeken tijdens de studie
Bij projecten vanaf het 3e semester kun je in kleine teams onder deskundige begeleiding je eigen ideeën implementeren. Hiervoor zijn goed uitgeruste studio's met professionele mediaapparatuur en de nieuwste software en krachtige hardware beschikbaar. Ook bestaat de mogelijkheid om in het kader van projecten en bachelorscripties aan onderzoek te werken.
De onderzoeksthema's variëren van de vakgebieden uitgebreide animatie tot de gebieden van mixed reality, games met een doel, mens-computerinteractie en computerspellen.
Ga uit de theorie
Digitale Kunsten is vanaf het eerste semester een zeer praktijkgerichte opleiding. De nadruk ligt op hands-on werken met de modernste tools en technologieën in de cursussen, evenals het werken in teams, wat wordt benadrukt in de semesterprojecten vanaf het 3e semester. Het opleidingsteam en experts uit het bedrijfsleven geven hun jarenlange ervaring uit de eerste hand door aan de studenten. De hogeschool zorgt voor de professionele apparatuur die nodig is voor het implementatietraject.
Programma collegegeld
Carrièremogelijkheden
De afgestudeerden van deze opleiding zijn echte allrounders op de spannende vakgebieden film/video, tv, animatie, motion design, games en mixed reality. Ze beheersen niet alleen de technische en ontwerpaspecten, maar zijn ook in staat een breed scala aan functies op zich te nemen, van concept tot implementatie. Je taken variëren van postproductie en visuele effecten tot animatie, motion design, storyboard/concept en nog veel meer. Ze zijn experts op het gebied van digitale contentcreatie, gamekunst en -ontwerp, serious games, sound design en mixed reality en zijn daarom klaar voor veeleisende uitdagingen in het bedrijfsleven en de wetenschap.
Typische professionele toepassingsgebieden zijn onder meer:
- Postproductie/visuele effecten
- 2D/3D-animatie
- Bewegingsontwerp
- Storyboard/concept
- Creatie van digitale inhoud
- Visualisatie
- Spelkunst en ontwerp
- Serieuze spelletjes
- Geluid design
- Mengt de werkelijkheid etc.
Na de bacheloropleiding is de Master in Digital Arts (DA.ma) een alternatieve optie als verdere en verdiepende studie.
Goed om te weten
De cursus is medeorganisator van vele animatie- en game-evenementen waar waardevolle contacten kunnen worden gelegd.