SDS - The Sustainable Design School

Introductie

Lees de Officiële Beschrijving

De internationale ontwerpschool in duurzame innovatie voor menselijke oplossingen

The Sustainable Design School - The Design School in Sustainable Innovation

The Sustainable Design School, opgericht in 2013, is een internationale instelling voor hoger onderwijs die zich toelegt op duurzaam ontwerp en innovatie voor de mens.

Een woord van de oprichters:

«Een sterke gemeenschappelijke overtuiging heeft ons werk geleid bij de oprichting van de Sustainable Design School: de ingrijpende veranderingen die zich vandaag in de wereld voordoen, vereisen dat we innovatie op een geheel andere, radicale manier benaderen. Door onze wederzijdse pedagogische en professionele ervaringen te delen, zijn we ervan overtuigd dat: Design, een manier van denken, een essentiële rol speelt in nieuwe, duurzame innovatie voor iedereen.

De doelstellingen van duurzame ontwikkeling

Het SDS volgt de 17 duurzame ontwikkelingsdoelen als een creatief hulpmiddel.

128577_0B2A6009.jpg

Toegang - Doe mee

De diversiteit van de studenten, met verschillende achtergronden en studierichtingen, draagt bij tot duurzame innovatie en de praktijken ervan.

Vandaag worden we geconfronteerd met belangrijke vragen over de levensvatbare evolutie van onze planeet. Veranderingen zijn niet alleen noodzakelijk maar onvermijdelijk om ons allemaal in acceptabele omstandigheden te laten leven. Om deze vragen te beantwoorden, moeten verbeeldingskracht en innovatie worden benadrukt. Onze studenten kunnen deze ongelooflijke kansen benutten.

Om de complexiteit van de huidige wereldproblemen het best aan te pakken, biedt de Sustainable Design School een programma dat transversaal, internationaal en multidisciplinair is. De pedagogiek wordt in praktijk gebracht door concrete projecten ingediend door ondernemingen die onze waarden delen.

128579_IMG_1598.jpg

De campus

Het SDS, gelegen op een bevoorrechte locatie in Cagnes-sur-Mer in het hart van de Côte d'Azur, biedt een campus van 2000m uitgerust met: een computerlab, modelwerkplaats, muziekstudio, fotostudio, creativiteitsruimte, gemeenschappelijke tuin terrassen.

Door samenwerking met de FabLab ECOLAB Côte d'Azur (3D-printers, lasersnijders, 3D-scanner) kunnen de studenten objecten maken voor hun ontwerpprojecten.

  • Universiteit: lid van de Université Côte d'Azur (UCA), onze studenten hebben toegang tot onderzoek en een doctoraatscursus, evenals academische uitwisselingen met andere leden van de UCA.
  • Toelating: Op aanvraag (inschrijvingsbestand, identiteitskaart, schoolresultaten, portfolio) en individueel interview.
  • Financiering: financiële hulp is beschikbaar via het schenkingsfonds "The SDS Friends".

Een transversaal curriculum met veel multidisciplinaire inzendingen

We geven de voorkeur aan het integratieproces op basis van uitwisseling en persoonlijke vaardigheden. Onze prioriteit: u leren kennen en uw talenten waarderen.

Internationaal - Internationale uitwisselingen

Het SDS is lid van de Cumulus Association, een internationaal netwerk dat 280 designscholen en universiteiten over de hele wereld samenbrengt.

  • Université de Buenos Aires, Faculté de l'Architecture, du Design et de l'Urbanisme (UBA - FADU) - Argentinië
  • Universidad de Ciencias y Artes de América Latina (UCAL) - Peru
  • Srishti Institute of Art, Design
  • Ringling College of Art
  • Özyegin University - Turkije
  • Tbilissi State Academy - Georgië
  • Universita degli studi della campania luigi vanvitelli - Italië
  • Universiteit van Jiangnan - China
  • Universidad del desarrollo (UDD) - Chili
  • HIT Holon Institute of Technology - Israël

Beroepservaring - Partnerschapsprojecten

Vanaf het eerste jaar van je studie 'leer je door te doen' in de context van professionele partnerschappen.

«Deze grote bedrijven komen met onze studenten werken omdat ze een intuïtieve visie op morgen hebben, ze leven al met de kennis en het delen van de economieën van morgen, ze zijn geboren in een digitale wereld en ze streven ernaar om anderen te helpen in een verantwoordelijke manier! » Maurille Larivière128580_0B2A0125.jpg

Projecten - Wat zijn dat?

De professionele projecten die elk jaar worden geïmplementeerd, laten de ontmoeting toe met een nieuwe generatie creatieve, nieuwsgierige studenten die zich zorgen maken over de wereld.

FASE 1 - Kort en problematisch

Ontmoeting met vertegenwoordigers van de vennootschap is een belangrijk punt. Tijdens deze uitwisseling maken studenten kennis met het project, identificeren ze de behoeften, passen ze de korte en voorlopige perspectiefstrategieën aan.

FASE 2 - Analyse

Door de opeenvolgingen van onderzoeks- en onderdompelingssessies kunnen de studenten enerzijds de behoeften van het bedrijf integreren en anderzijds essentiële persona's definiëren voor strategische reflectie. Opname van duurzame ontwikkelingsdoelstellingen met betrekking tot het project.

FASE 3 - Idee

In deze fase kan een groot aantal innovatieve ideeën worden gegenereerd, van de meest utopische tot de meest concrete. Ideatie zal de studenten ertoe brengen conceptuele antwoorden te vinden.

FASE 4 - Realisatie De geselecteerde ideeën worden door de studenten geanalyseerd, bewerkt en getekend om hun relevantie voor toekomstige gebruikers te valideren .

Door gebruik te maken van modellen (3D digitale visuele weergave) en prototyping (functionele en dynamische mock-up), geven de studenten een echt, visueel aspect aan de gevalideerde oplossingen.

FASE 5 - Prototyping

Alle werkfasen worden geformaliseerd en geïllustreerd door verschillende fysieke en digitale media. Het doel is om aan het bedrijf de uitgevoerde reflectie uit te leggen, de posities in te nemen en de resultaten van het project.

Met nieuwe innovatieve methoden:

  • "Ontwerp bedenken"
  • Zuinige innovatie
  • Levenscyclusanalyse, Eco-conceptie, Biomimicry Knowledge of Design ®
  • 17 Duurzame ontwikkelingsdoelen

128578_IMG_1628.jpg

Alumni - Waar zijn ze nu?

«Gisteren was ik student, vandaag ben ik een designer! »Met een SDS-diploma hebben onze studenten de mogelijkheid om grote bedrijven te integreren of hun eigen start-up te creëren.

«Mijn visie op ontwerp is niet alleen om een esthetisch object te creëren. Design is vooral een filosofie: creëren om het dagelijkse leven van elke persoon te verbeteren. Ik koos voor het SDS vanwege zijn Design Thinking- en Eco-Design-aanpak »

Antoine Trouvé, Diplômé 2017

Getuigenissen van studenten - Ze vertellen het ons

Elke ervaring is anders; die beter dan de studenten over die van hen vertellen.

«Ik ben altijd aangetrokken geweest tot tekenen, zelfs als ik nooit lessen heb gevolgd. Ik ben ook geïnteresseerd in het milieu, waar mijn generatie zich grote zorgen over maakt. Het SDS combineert design en het concept van duurzame innovatie. Het is een plek waar ik geloof dat ik kan gedijen. » Laura Jovene - 1e jaar

«Ik koos ervoor om de SDS te integreren vanwege de nadruk op eco-conceptie en omdat het studenten de mogelijkheid biedt om deel te nemen aan professionele projecten met grote bedrijven zoals Toyota, Decathlon en Accenture ..» Paul Sossouhounto - 2e jaar

«Ik koos ervoor om ontwerper te worden bij The SDS omdat ik voor anderen moet werken en me nuttig moet voelen voor degenen die het nodig hebben. Ik heb lang aan een carrière in de humanitaire sector gedacht, totdat ik design ontdekte. » Julian Coiffard - 2e jaar

«Ik koos voor het SDS vanwege zijn waarden en het interessante programma (een internationale school, samenwerkingsprojecten). Design is een creatief beroep waarbij men dingen kan verbeteren door meer esthetische, ergonomische en duurzame oplossingen te creëren. » Rosa Hämäläinen - 3e jaar

«Ik vroeg mezelf af,« wat is duurzaamheid? ”Is het een benadering voor het milieu of voor onszelf? Nee. Na nadenken besloot ik mezelf te oriënteren waar ik antwoorden kan vinden en waar we oplossingen kunnen creëren omdat het niet alleen om kennis gaat, maar om actie. » Jérémie Polese - Master 2 afgestudeerd 2017

«Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in design en artistieke domeinen in het algemeen, dus het was een heel natuurlijke keuze voor mij om ontwerp te studeren na mijn Bac SDT2A. Ik koos voor deze school vanwege zijn positie interesseert me enorm. Ik vind het belangrijk om oplossingen te creëren die meer respect voor onze omgeving hebben. » Corentine Masson - Master 2 afgestudeerd 2018

128576_Capturedecran2018-04-16a10.45.14.png

Locaties

Leuk

Address
Leuk, Provence-Alpes-Côte d'Azur, Frankrijk

Keystone studiebeurs

Ontdek de mogelijkheden die onze studiebeurs u kan bieden