Latvian Academy of Sport Education

Introductie

Lees de Officiële Beschrijving

De Letse Academie voor Sporteducatie (LASE) is een academische en professionele openbare instelling voor hoger onderwijs en onderzoek, opgericht op 6 september 1921, handelend in overeenstemming met de Wet op het hoger onderwijs, de LASE-grondwet en de wetten en voorschriften die de activiteiten regelen. LASE is de enige sportinstelling voor hoger onderwijs in het land, die de eenheid van studie en wetenschappelijk onderzoek in sportwetenschap en gezondheidszorg in de sport garandeert in overeenstemming met het "Lets nationaal ontwikkelingsplan 2014-2020", "Wetenschap, technologische ontwikkeling en innovatie" Richtlijnen 2014-2020 "," Slimme specialisatiestrategieën 2014-2020 "," Richtlijnen voor onderwijsontwikkeling voor 2014-2020 "en" Richtlijnen voor het sportbeleid 2014-2020 "voor studenten om academische en wetenschappelijke graden te behalen, beroepskwalificaties en innovatie in sportwetenschappen te bevorderen en gezondheidszorg in de sport. LASE is een wetenschappelijke instelling, op 9 mei 2006, geregistreerd in het register van wetenschappelijke instellingen met nummer 172075. LASE-activiteitenverslagen zijn terug te vinden op de website van de Academie lspa.lv: openbaar beschikbare jaarlijkse zelfbeoordelingsrapporten. LASE-visie: een internationaal herkenbare en een van de toonaangevende sportuniversiteiten in de Baltische staten, die sport- en gezondheidszorgprofessionals in de sport opleidt, wat het academische, wetenschappelijke en financiële potentieel van LASE versterkt.

LASE-missie

Het aanbieden van internationaal erkende kwaliteitsstudies, het ontwikkelen van innovatief onderzoek in de sportwetenschap en de gezondheidszorg in de sport, het integreren in het studieproces, dat de voorbereiding van concurrerende sportspecialisten waarborgt, de ontwikkeling van de Letse staat en samenleving bevordert, de technologische vooruitgang ondersteunt van de nationale economie. Zorgen voor de bijdrage van LASE als nationale en internationale organisatie voor onderwijs, wetenschap en sport aan de duurzame ontwikkeling van sport en gezondheidszorg in de sport. Het LASE primaire doel is om studenten de mogelijkheid te bieden om hoger academisch en hoger beroepsonderwijs en -opleiding te volgen, sportwetenschap en onderzoek in de gezondheidszorg in de sport te ontwikkelen, om cultuur te ontwikkelen om het intellectuele en fysieke potentieel te behouden dat nodig is voor de Republiek Letland (LR). en zorgen voor de harmonieuze ontwikkeling van de natie

90 jaar geschiedenis

Op 6 september 2011 vierde de Letse Academie voor Sporteducatie zijn 90e verjaardag van de Letse hogere sportopleiding in het algemeen en de stichting in het bijzonder. De noodzaak om een ​​speciale onderwijsinstelling op te richten, ontstond in het voorjaar van 1919 toen de progressieve pers van die tijd opmerkte dat theorieën over lichamelijke opvoeding en vormen van de organisatie hun wetenschappelijke basis vereisen. Het Letse Ministerie van Onderwijs accepteerde deze noodzaak van de samenleving en op 6 september 1921 besloot het kabinet van ministers om het Letse Instituut voor Lichamelijke Opvoeding (LFII) op te richten. Het theoretisch onderwijs voor studenten werd gestart in Riga, Nikolaja (nu: Valdemara), straat 1, en oefensessies werden georganiseerd in gyms en stadions op scholen. Het doel van het instituut was om leraren lichamelijke opvoeding te trainen, theoretische en praktische kwesties uit te werken van lichamelijke opvoeding, toezicht op lichamelijke ontwikkeling en lichamelijke opvoeding in het land. De eerste leider van het instituut was Rumpmuiža-schoolleraar Mārtiņš Krūze (Martin Kruze) . De instellingsopleiding duurde twee jaar en omvatte 1400 uur theoretische en praktische studiecursussen. In de specialisatie werd de nadruk gelegd op hun praktische training, die goed was voor 65,3% van het studievolume. Op haar beurt, in de praktische voorbereiding gymnastiek en fysieke activiteiten, verbonden met gymnastiek, de overhand. Deze nadruk werd beïnvloed door het feit dat op dat moment op scholen lichamelijke opvoeding gymnastiek werd genoemd, maar de leraren - leraren gymnastiek. Op 3 november 1922 werd het studieplan, gerealiseerd aan het Instituut, herzien met de voorwaarde dat aan het einde van de studie de studenten een examen afleggen in elk van de 21 studieonderwerpen. Op 15 november 1922 was dokter Dr. Jēkabs Dille het hoofd van het instituut. In 1923 bepaalde de Pedagogische Commissie examenvereisten en -inhoud en keurde zij het document goedgekeurd door afgestudeerden van die tijd goed. De eerste examenvereisten waren vergelijkbaar met de eisen van vandaag en een van de belangrijkste onderdelen was: het geven van lessen voor kinderen in de schoolgaande leeftijd en het verdedigen van de gekozen managementactiviteit. De eerste eindexamens werden gehouden van 23 juli tot 27 juli 1923 en op 8 augustus van hetzelfde jaar besloot de LFII-raad, handelend in overeenstemming met het kabinetsministerbesluit van 6 september 1921, om het afstuderen al dan niet toe te kennen Diploma, al dan niet rechten toekennen om als docent te werken. LFII stopte zijn activiteit in 1925 en gedurende 5 jaar van zijn leven (1921-1925) werden 79 leraren gymnastiek (lichamelijke opvoeding) voorbereid en gecertificeerd. Gezien het belang van lichamelijke opvoeding en de behoefte om leraren lichamelijke opvoeding te hebben op scholen, werd op 2 oktober 1926 binnen de Letse Volksuniversiteit het Instituut voor Lichamelijke Opvoeding (LTU FAI) geopend. Aan de basis van de activiteit van LTU FAI werd de organisatie, het algemene karakter van studies en vereisten van het voormalige instituut gebruikt. Het Instituut werkte volgens plannen en programma's, bevestigd door het Ministerie van Onderwijs, de studieduur was 3 jaar. Voldemārs Cekuls, inspecteur lichamelijke opvoeding van het ministerie van Onderwijs, werd aangesteld als hoofd van de LTU FAI. In de tijd van zijn bestaan ​​(1929-1940) bereidde LTU FAI 189 specialisten voor lichamelijke opvoeding voor, waarvan 179 het Diploma ontvingen, waarmee de graduatie van het Instituut werd bevestigd, maar 10 - over het hebben van lessen als luisteraars. LTU FAI stopte zijn werk in 1940 en zijn hoofd Voldemārs Cekuls werd op 14 juni 1941 vanuit Letland gedeporteerd. In de periode 1921-1940 werd het instituut afgestuurd door 267 leraren lichamelijke opvoeding.

Het Letse Staatsinstituut voor Fysieke Cultuur (LVFKI) begon zijn activiteit op 1 januari 1946, door LSSR People's Commissars Council decision. Praktische studies in LVFKI begonnen in januari 1946 in Riga, 6 Aspazija (toen Padomju) Boulevard, waar er geen speciale kamers en gebouwen moesten worden gehuurd voor studies. De situatie verbeterde licht op 21 oktober 1946, toen extra gebouwen werden toegewezen in de straat 3 Kaļķu. Daarentegen kreeg het instituut in 1951 een pand op 10 Kalpaks (toen Komunāru) Boulevard en 4 Vēstures Street. Infrastructuurverbetering vond plaats in 1959 toen het LVFKI-studie- en sportcomplex werd gebouwd in 333 Brīvības (toen Lenina) Street. Als een integraal structureel onderdeel van Sports University is altijd de Sports Club (SKIF) geweest, die werd opgericht op 4 oktober 1946, en gedurende alle jaren van zijn bestaan ​​waren de medewerkers organisatoren van sportactiviteiten voor studenten en docenten. Onze studenten hebben te allen tijde veel succes behaald op internationaal niveau, door deel te nemen en Letland en de universiteit te vertegenwoordigen in de wereld en Europese competities, evenals in studentencompetities van verschillende niveaus. In 1959 werd een studiestation met 6 verdiepingen gebouwd. De prestigieuze kwalificaties, behaald aan de universiteit, en de groei van het aantal studenten dat ermee verbonden was, was de reden voor de bouw van een ander gebouw voor studies en sport in 1982 en in 1986 - Athletic Arena. In 1989 kregen de studenten van het Instituut extra collegezalen en kantoren. In 1994 werden naast het stadion de lokalen van een wetenschappelijk laboratorium en een schietbaan geopend. Tijdens zijn bestaan ​​tot het jaar 1992 had LVFKI 5522 specialisten met hoger onderwijs en 151 - met speciaal secundair onderwijs voorbereid. Op 5 november 1991 stelt het Ministerie van Onderwijs van de Republiek Letland met de order Nr.459 dat in de toekomst de status en het profiel van de instelling voor hoger onderwijs beter zal worden weerspiegeld, de naam ervan de Letse Academie voor Sporteducatie (LASE) zal zijn . De eerste grondwet van de Academie werd goedgekeurd in de Hoge Raad van de Republiek Letland op 10 maart 1992. Om taken uit te voeren die waren uiteengezet voor de Letse Academie van Pedagogische Pedagogische Educatie, werkten in de Academie, en gedurende de periode van 1983 tot 1991 ook de faculteit van coaches. Het aantal studenten van de Academie, vergeleken met de cijfers van 1946, is verschillende keren gestegen: van 2 studiegroepen in 1946 tot 27 groepen aan het begin van het studiejaar 2011/2012.

  • Het aantal docenten is ook kwantitatief en kwalitatief toegenomen: 3
  • 8 leden van het academisch personeel, waaronder 1 professor, 16 universitair hoofddocenten, 7 hogere docenten, 14 docenten en assistenten werkten daar in het academische jaar 1946/1947;
  • in het academische jaar 2011/2012 werd het onderwijs aan de Academie verzorgd door 78 leden van het academisch personeel, waaronder 18 hoogleraren, 15 universitair hoofddocenten, 22 universitair docenten, 14 lectoren, 9 assistenten, waaronder 42 academisch personeel met een wetenschappelijke graad .

Alle Akademie studenten en succesvolle afgestudeerden hebben hoger onderwijs genoten en zijn getraind om te werken met zeer verschillende kwalificaties, relevant voor de tijdsperiode, zoals:

  • Leraren sport (lichamelijke opvoeding);
  • Docenten biologie;
  • Leraren sociale wetenschappen (gezondheidseducatie);
  • Anatomie en fysiologie leraren;
  • Leerkrachten van militaire training;
  • Sportcoaches;
  • Leraren lichamelijke opvoeding (onderwijs);
  • Onderwijs en Sport werkmanagers;
  • Actieve toerismebeheerders;
  • fysiotherapeuten;
  • Masseurs.

LASE is de enige instelling voor hoger onderwijs in het Lets, die onderzoek in de sport coördineert en uitvoert, en ook specialisten op het gebied van sportwetenschap opleidt. Tot nu toe werd de wetenschappelijke activiteit voornamelijk uitgevoerd in de afdelingen van de Academie, maar nu worden verschillende wetenschappelijke onderzoeksinstituten met hun eigen laboratoria gevormd, zoals het Sports Science Institute, het Recreatie en Milieu Instituut, het Teacher Education Development Institute, het Institute of Movement Ergonomie. Als traditie gedurende vele jaren is de jaarlijkse facultaire en studentenonderzoeksconferentie, in het kader waarvan docenten en studentenonderzoeken worden goedgekeurd. Een logisch gevolg van deze conferenties is een jaarlijkse editie van Science Science - LASE wetenschappelijke artikelen. Sport voor bijna elke LASE-student is een integraal onderdeel van het leven geweest. De actieve levensstijl van studenten bepaalt zowel hun kwaliteit van leven als professionele paraatheid. Een ander doel van de Letse Academie voor Sporteducatie is om een ​​internationaal erkende studie van hoge kwaliteit te bieden, innovatief onderzoek in de sportwetenschap te ontwikkelen en dit te integreren in het studieproces, dat zorgt voor de training van competente en competitieve verschillende sportspecialisten voor de Letse en internationale arbeidsmarkt.

Deze school biedt programma's in:
  • Engels

Bekijk Health Master »

Programma's

Deze school biedt ook:

Contact
Bezoekadres
Brivibas gatve 333,
Riga, LV-1006 LV